2017-02-19, 10:20
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nej, men det kanske finns någon kvinna som är intresserad.

Hur är Eau-de-cologne jämfört med edt? Påminner edc mer som rakvatten, alltså lite mer alkohol lukt?

Hur är 4711? https://www.gents.se/4711-original-eau-de-cologne

I regel är det svagare koncentration i edc, alkoholen i aftershave är ju till för att döda bakterier och annat. Så nej, en edc luktar inte alkohol. Mina aftershave brukar iofs inte heller lukta alkohol.

4711 är sommar på flaska ungefär. Luktar gott i dom 10 min den håller ungefär. Tom Ford Neroli Portofino är ju en starkare version men även den har sina prestandabrister och sen kostar den som en blöt natt på krogen. Ferrari har ju tydligen släppt någon Bright Neroli som ska vara lik och ha bra prestanda, har inte testat den själv så jag kan inte bekräfta något.
Citera
2017-02-19, 10:35
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
I regel är det svagare koncentration i edc, alkoholen i aftershave är ju till för att döda bakterier och annat. Så nej, en edc luktar inte alkohol. Mina aftershave brukar iofs inte heller lukta alkohol.

4711 är sommar på flaska ungefär. Luktar gott i dom 10 min den håller ungefär. Tom Ford Neroli Portofino är ju en starkare version men även den har sina prestandabrister och sen kostar den som en blöt natt på krogen. Ferrari har ju tydligen släppt någon Bright Neroli som ska vara lik och ha bra prestanda, har inte testat den själv så jag kan inte bekräfta något.

Det kanske var cologne som min morfar använde. Jag ska prova det hädanefter. Är cologne mer morfarlukt än edt?

Ser nu att Acqua di Parma är cologne. Jag tycker ofta att edt har en för distinkt och stark lukt.
Citera
2017-02-19, 10:59
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Det kanske var cologne som min morfar använde. Jag ska prova det hädanefter. Är cologne mer morfarlukt än edt?

Ser nu att Acqua di Parma är cologne. Jag tycker ofta att edt har en för distinkt och stark lukt.

Tror du missuppfattar, cologne är typen av koncentrationen av parfymextrakt. Edt har i regel högre koncentration och EDP ännu högre. Visst så påverkar koncentrationen hur en parfym kommer dofta men att cologne = morfarslukt är helt fel. Vissa dofter gör sig bättre med en viss typ av koncentration.
Man kan ju tro att EdP skulle lukta mycket starkare osv än en EdC men så är inte fallet.
Citera
2017-02-19, 11:04
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Tror du missuppfattar, cologne är typen av koncentrationen av parfymextrakt. Edt har i regel högre koncentration och EDP ännu högre. Visst så påverkar koncentrationen hur en parfym kommer dofta men att cologne = morfarslukt är helt fel. Vissa dofter gör sig bättre med en viss typ av koncentration.
Man kan ju tro att EdP skulle lukta mycket starkare osv än en EdC men så är inte fallet.

Men cologne är väl det som män använde förr i tiden, medans edt för män är ett relativt nytt fenomen.

Så om man vill lukta gammal ska man använda cologne.
Citera
2017-02-19, 11:15
Medlem
Citat:
Men cologne är väl det som män använde förr i tiden, medans edt för män är ett relativt nytt fenomen.

Nej. Cologne doftar ingenting, det är benämningen utifrån hur mycket parfymextrakt det innehåller. Förr i tiden var det "vanligare" att parfym dels benämndes just "cologne" då EdT inte var direkt "uppfunnet" ännu...
Citera
2017-02-19, 11:22
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Nej. Cologne doftar ingenting, det är benämningen utifrån hur mycket parfymextrakt det innehåller. Förr i tiden var det "vanligare" att parfym dels benämndes just "cologne" då EdT inte var direkt "uppfunnet" ännu...

Så om man inte vill lukta för mycket ska man använda cologne?
Citera
2017-02-19, 11:41
Medlem
Citat:
Så om man inte vill lukta för mycket ska man använda cologne?

Ja, det skulle man kunna säga. Cologne är en svagare koncentration, så applicera lite, så kommer du inte dofta mycket.
Citera
2017-02-19, 11:57
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Ja, det skulle man kunna säga. Cologne är en svagare koncentration, så applicera lite, så kommer du inte dofta mycket.

Och rakvatten har ännu svagare koncentration och mer alkohol?
Citera
2017-02-19, 12:11
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:

Ordet cologne används av amerikanerna för just herrparfym överlag.

Citat:
Och rakvatten har ännu svagare koncentration och mer alkohol?

Rakvatten eller aftershave är ju något annat, det används efter precis som det låter, efter rakningen. Det innehåller oftast en del alkohol för att döda bakterier och andra hudvårdande ämnen då huden oftast blir torr efter man rakat sig. Finns även alkoholfria varianter.
Citera
2017-02-20, 13:38
Medlem
JustZlatans avatar
Vad är cocktaildofter för något?

Jag väntar på samplepack från Floris, TrueFitt och Creed.
Citera
2017-02-20, 16:13
Medlem
Bendriks avatar
Citat:

Med tanke på vad du beställer så misstänker jag att det du åsyftar är ett märkligt grepp på marknadsföring från Gents. Kolla in Grafton från Truefitt & Hill, den påminner i alla fall om min morfar En riktigt mossig en är Floris - Elite.
Citera
2017-02-20, 18:34
Medlem
Citat:

Cocktaildofter är dofter man bär vid cocktailparty.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in