2011-09-25, 00:14
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå

Så därför är jag inte helt hundra på att Terje kvalar in som frisk. Han har ju dessutom enl tidningarna legat inne helt nyligen på psyket. Man lägger väl inte in folk bara för att de känner sig allmänt sketna.

Han värld rasade när livslögnen avslöjades. Han hamnade i chock och depression säkert.

När det gäller diagnoser som narcissism och psykopati så kan vi ju i varjefall konstatera att det är definitivt inget man blir inlagd för. Narcissister och psykopater lär heller aldrig någonsin söka hjälp för sin "åkomma". Väldigt få av dessa har självinsikten att veta om att de har dessa personlighetsstörningar, och det finns ju ingen direkt behandling och medicin.
Citera
2011-09-25, 00:23
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiocci
Lite förvånande detta, ingen som såg inlägget han skrev på Fotosidan när bubblan sprack? Sitter ensam i skogen osv... och så bad han Malin och alla möjliga om ursäkt osv osv?? Karln var ju på G att avsluta sin vistelse på jorden utan tvivel!

Kontaktade direkt polisen som åkte ut och hämtade honom, vet inte om de behövde pejla honom eller om Malin visste vart han befann sig. Vart efteråt kontaktad av LKC som meddelade att karln nu var i "trygga händer". Konstapeln gjorde klart att allt var sekretesskyddat men för mej stod det tämligen klart att han var inlagd på klinik. Han har gjort en jävla tavla utan tvekan men inte fan ska han behöva ta livet av sig. Bevisligen besitter han en hel del kunskap kring fotograferingen och torde därmed kunna klara livhanken även framledes även om det inte blir i lika grandios tappning som han kanske önskar sig.

Min gissning är iaf att patrullen på plats dragit samma slutsats som jag gjorde av texten och att man därför infört honom till lämplig klinik.

När det gäller galenskapen så skulle jag luta åt någon form av psykos, tyckte Malin beskrev skeendet rätt tydligt för en manisk episod då han anställde folk osv. Detta med narcisism är väl i sig ingen sjukdom utan snarare ett symtom på något annat.

Någon sa en gång till mig (därför har jag ingen direkt källa) att självmord var ganska vanligt bland narcissister vars värld raserades. Vore trevligt om någon kunnig kunde verifiera eller dementera detta.

Självklart vill ingen att terje ska ta livet av sig. Det vore ju alldeles fruktansvärt, men man blir ju lätt irriterad på på folk som tror att hela universum kretsar kring dem, och som ger sig själva rätten att manipulera, ljuga och bedra för sin egen vinnings skull.
Senast redigerad av Frixy 2011-09-25 kl. 00:34.
Citera
2011-09-25, 09:55
Medlem
Dammigs avatar
Citat:
Självklart vill ingen att terje ska ta livet av sig. Det vore ju alldeles fruktansvärt, men man blir ju lätt irriterad på på folk som tror att hela universum kretsar kring dem, och som ger sig själva rätten att manipulera, ljuga och bedra för sin egen vinnings skull.

Speciellt när han blivit närmast rabiat om han sett något konstverk där ev. hans foton kunde varit inspirationskälla.

Jag tror att det handlar om att vara "maktgalen" Vet inte om "maktgalen" är en diagnos direkt.

Hur som helst så har jag märkt att:
Människor som har ett komplex hittar just det komplexet hos andra och talar gärna om det.

T.ex "den där, han borde försöka dricka mindre" när det i själva verket är just han själv som har drickproblemet.
Ett sätt att ta bort fokus från sina egna problem och belysa andras. Ja ni förstår säkert vad jag menar.
Citera
2011-09-25, 13:24
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dammig
Speciellt när han blivit närmast rabiat om han sett något konstverk där ev. hans foton kunde varit inspirationskälla.

Jag tror att det handlar om att vara "maktgalen" Vet inte om "maktgalen" är en diagnos direkt.

Hur som helst så har jag märkt att:
Människor som har ett komplex hittar just det komplexet hos andra och talar gärna om det.

T.ex "den där, han borde försöka dricka mindre" när det i själva verket är just han själv som har drickproblemet.
Ett sätt att ta bort fokus från sina egna problem och belysa andras. Ja ni förstår säkert vad jag menar.
Bättre att speca vad han gjort annars blir det för luddigt om han kan ha npn diagnos eller inte.

Här har vi t ex hans blogginlägg om den unga tjejen som målat av hans hare http://web.archive.org/web/200904181...-bli-kopierad/

"Behöver jag säga att “konstnären” inte kontaktat mig och frågat om det är ok - och givetvis då heller inte betalat det arvode det kostar?"

ur kommentarerna:

"Jag går givetvis vidare i ett sådant solklart fall. Dessutom är det en av mina mest kända bilder."

"Dessutom hotar jag inte med stämning - det blir en stämning. Fallet är tveklöst solklart. Girighet? Inte det minsta. Jag är inte ute efter pengarna utan mer att statuera ett exempel. Mycket för att konstnären (och eventuellt andra som gör likadant) ska lära sig att man gör inte såhär. Utan att fråga först, av respekt för den konstnärlige fotografen."

Han har gått på om bilder som lagts ut på de fotoforum där han varit medlem. Skrivit att han skulle skicka räkning om de bilder de olovandes lagt ut i presentation av honom.

Man kan tycka att det är så en fotograf ska agera ang sina bilder. Men när det inte finns någon hejd på hoten, ingen hänsyn till en ung kvinna helt ovetande om det eventuellt felaktiga i det gör ett konstverk av en hare hon sett på bild. Inte heller någon förståelse för att ett fotoforum i välvilja vill visa något av han verk. (Brist på empati)

Som en extra knorr på det hela kommer sedan hela grejen med att han själv kopierat bilder friskt från andra. Det stämmer väl med Dammigs analys av folk som pekar på andras fel på samma område för att döklja sina egna.
Citera
2011-09-25, 13:46
Medlem
rejdars avatar
Jag vill fortsätta konkretisera:

Här t ex har vi en tråd där han uttrycker sitt missnöje över att någon har uttalat sig inte vilja sätta högt betyg på hans bilder bara för att det är hans (Terjes) bilder: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=14738
Så förbannad blir han alltså för att få en fyra och inte en femma.
"Är jag för stor för Fotosidan?" visar på hans grandiosa självbild.

Han har också gått till våldsamt angrepp på folk som ifrågasatt hans bilder tidigare. Precis innan Flashback konkret avslöjade hans terjade bilder, gick han på om att han skulle stämma Gunnar Glöersen, som misstrodde hans bilder, för förtal. jag klistrar in hans uttalande ur bloggen, endera dagen försvinner väl det ur googlecachen
http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=se
Citera
2011-09-25, 13:47
Medlem
rejdars avatar
Forts
Senast redigerad av rejdar 2011-09-25 kl. 13:54.
Citera
2011-09-25, 14:51
Medlem
FrankBucks avatar
Lite OT men varför handlar så mycket idag om det är fake eller riktigt? Varför är det så viktigt för folk? Förstår det är ett rättsligt perspektiv men inte ur ett "artistiskt", folk har ju trott att bilderna varit på riktigt och tyckt de är fantastiska i år så varför bryr sig folk om de är fejk?
Citera
2011-09-25, 15:00
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Lite OT men varför handlar så mycket idag om det är fake eller riktigt? Varför är det så viktigt för folk? Förstår det är ett rättsligt perspektiv men inte ur ett "artistiskt", folk har ju trott att bilderna varit på riktigt och tyckt de är fantastiska i år så varför bryr sig folk om de är fejk?
Han har medvetet vilselett folk med sina bilder, det drogs igång ett mårdhundprojekt som skulle få bort mårdhunden ur skogarna för att de kan bära på rabies, för att han klippte ihop en bild.
Han har fått bra betalt för publicerade bilder. Som han har uppgett är äkta.

Såhär skrev han om sitt möte med lodjuret Snusen, allt påhittat, bilden ihopklippt.

Läs mer på http://terjadefoton.wordpress.com/20...%80%93-snusen/
Citera
2011-09-25, 15:22
Medlem
rejdars avatar
En del av hans diagnos bör vara hur han vill vara förmer än han är hela tiden

Citat:
Överdrifter och ett starkt hävdelsebehov har funnits med tidigare i Terje Hellesøs liv. Frun Malin Hellesø berättar om hur han brukade säga att de hade fem anställda, där han räknade in även sig själv och Malin. Hon är också fotograf och de driver sin verksamhet tillsammans.
– Han ville expandera och anställa trots att han redan var skuldsatt. Allt gick väldigt fort och jag tyckte inte att vi hade råd. Jag kände att vi behövde förankra företaget i verkligheten. I efterhand känner jag mig dum som inte lyssnade på min magkänsla om att något var fel, säger hon och tittar mot fåtöljen där hennes man sitter tillbakalutad.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/de...st_6493186.svd
Citera
2011-09-25, 15:41
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck

Terje Hellesö beredes av Naturvårdsverket möjlighet att framför våra folkvalda i riksdagen tala om rovdjur och sitt arbete med dessa...

Enligt mig är detta väldigt allvarligt, Hellesös kunskaper om rovdjur är totalt obefintliga, i praktiken rent svammel, han har inte ens bemödat sig att Googla djuren i fråga för att få reproduktions tiden rätt!
Dom bilder han avsåg visa i riksdagen, och som gav honom priset Årets Naturfotograf, är alltså värsta sortens fejk, Kanadensiska, Tyska, Engelska och Spanska djur inklippta i förmodligen Svenska landskap.

Viken uppfattning, och vilka beslut, kan man tänka sig kunnat fattas i riksdagen med detta som grund?

Personer med Hellesös problem och bakgrund, skall inte ge råd till landets styrande, och försöker dom göra det med falska och oriktiga uppgifter, är det näst in till vansinne!

edit:
Hellesös framträdande i riksdagen är vad jag förstår instält...
Senast redigerad av Fettsprutan 2011-09-25 kl. 15:44.
Citera
2011-09-26, 15:54
Medlem
ehurus avatar
Diagnos bör kunna ställas.
http://www.bildtolkning.com/november2002.pdf
Citera
2011-09-27, 20:19
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
I slutändan förgör psykopaten inte sällan sig själv utan att bry sig det minsta om vilka
som följer med i fallet. Men hur illa han än har skadat sig själv, och även andra,
kommer han alltid igen med förnyad kraft. Han är outtröttlig när det gäller att skapa
sin egen verklighet, helt väsensskilt från samhällets beprövade sanningar.

Jag sa det i mitt första inlägg i tråden, jag säger det igen, Terje Hellesö är psykopat.
Han befinner sig någonstans på skalan över socialt, åtminstone hjälpligt, fungerande psykopater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in