”Men här hittade jag en fotograf, som utsetts till ”Årets naturfotograf” av Naturvårdsverket 2010 och som onekligen har en egen stil. Nu är smaken som baken, delad! Men för mig blir det lite för bra, för att vara sant! Och det som verkar för bra för att vara sant, är sällan sant!”
Jag vill först tacka så mycket för att han sett att jag har en egen stil! Men jag undrar nu också vad som är ”för bra”? Är det för att han nu plötsligt upptäckt mig som fotograf, efter att jag under mer än 30 år utvecklat mitt fotograferande steg för steg – och att han har svårt att tro att en för honom helt okänd fotograf, ”plötsligt” gör bra bilder? Jag tycker själv att vissa delar gått oerhört långsamt. Första lodjursbilden gjorde jag 1982, först 2010 gjorde jag den första lodjursbilden jag blivit riktigt nöjd med. Det tog 28 år! Sedan är givetvis herr Glöersen välkommen att ta del av mitt systematiska arbete i hur jag tänker när jag utvecklar mina bilder, och det enorma arbetet som ligger bakom.
”Lite längre ner på sidan hittar jag förklaringen till hans negativa inställning till mårdhundsprojektet. Han hade fotograferat en mårdhund i Mullsjö! Nu sätter man ut fällor i området och media intresset är stort. Fotografen är i ropet igen!”
Och vad menar herr Glöersen att fotografen är i ropet igen? Med facit i hand skulle jag valt att vänta minst ett halvår innan jag publicerade mårdhundbilden här i bloggen. Men jag kunde inte drömma om den uppmärksamhet det skulle ge. Sedan är jag djurvän och om jag ser att mårdhunden kan fara illa, pga av att jag fotograferat den och dessutom bevisat att den finns i Mullsjöskogarna – då ser jag mitt fotograferande som att det varit till nackdel för mårdhunden. Och det gillar jag inte alls! Från början var jag inte alls kritisk till Mårdhundprojektet, men när jag började läsa på tyckte jag ett flertal punkter kändes onyanserade och saknade ett bredare underlag för de slutsatser man tagit kring mårdhunden som djurart. Jag saknar underlag från zoologer eller biologer och deras forskningsresultat, om mårdhunden är ett sådant stort hot för den svenska faunan! Det vidhåller jag tills jag får ett bredare underlag!
”Det vore mig främmande att säga att han ljuger om sina bilder. Han skriver nämligen inte att han tagit en bild, han har gjort dem. Om det har att göra med att han har norska som modersmål vet jag inte, kanske heter det ”laget et bilde” på norska, eller om han verkligen ”gör dem” låter jag vara osagt.”
Om det nu vore främmande att säga att jag ljuger om mina bilder, varför är då blogginlägget i övrigt fullt av indikationer som tyder på att du tycker att jag ljuger? Och varför raljerar du över mitt språkbruk? Jag har under alla år som fotograf använt begreppet ”göra bilder” – även på den analoga tiden. Alla som känner mig sedan lång tid tillbaka kan verifiera detta! Mitt ”görande” ligger i bildskapandet, mer än att enbart trycka av kameran. Hur jag aktivt arbetar med komposition, utsnitt, symbolik, känslor mm. Och jag tänker fortsätta ”att göra” bilder (även på svenska) i kameran. För mig är bilden klar när jag trycker av. Mitt skapande ligger innan, inte efter i datorn! Jag förändrar inte mina bilder i datorn i efterhand, om herr Glöersen nu eventuellt skulle tro detta!
”Finns det någon gräns för vad man får och inte får, i bildsammanhang? Naturfotografernas regler säger t ex att man måste ange om en bild är tagen i hägn eller inte. Redan där vet jag att många fuskar. Kan man via Photoshop placera ett lodjur i vacker natur? Självklart, men naturfotograf är man inte, bara flink vid datorn.”
Jag känner så väl till de etiska reglerna till Naturfotograferna/N, och även i PhotoNatura som jag var med om att starta i 1988. Fotograferar jag i hägn, då anger jag givetvis detta! Du indikerar också att du redan vet att många fuskar; betyder det att du ifrågasätter flera framstående naturfotografer? Isåfall får du gärna förklara dig närmre, då din misstänksamhet plötsligt inte enbart riktas mot mig och mina bilder. ”Flink med datorn”? Är det ett försök med att få in norska i texten för att syfta på mitt norska ursprung? Isåfall kan jag säga till dig att jag anser mig vara hyfsat ”flink” med datorn. Jag kan Photoshop i så mån att plocka bort damm från bilderna, konvertera till svartvitt om jag önskar det, eller göra en mindre beskäring för att effektivisera kompositionen. Jag har också lärt mig att arbeta med nivåer, kontrast och färgbalans – detta lärde jag mig när jag försökte få mina inskannade diabilder att se så lika ut digitalt som originaldiabilden.
”Den här fotografen blir snabbt vän med alla skogens djur. Ett litet blink med ögonen räcker för att vargar, lodjur, harar och rävar skall få förtroende för honom. På mindre än ett år är han blivit kompis med 6 vilda lodjur, i Mullsjö! Sammanlagt 150 lodjursobservationer på 9 månader! Jag ligger i lä, jag som vistas mycket i naturen har bara sett lodjur ca 15 gånger i det vilda, på 52 år, trots att jag bor i lodjurstäta Värmland.”
Här upplever jag dig enbart som ironisk, för att löjeväcka mig och mitt sätt att arbeta! Innan du vet lite mer om vem jag är och vilka kunskaper jag har, så borde du varit försiktig med ett sådant uttalande! Om du hade varit bättre påläst så vet jag så innerligt att det inte räcker med ett blink med ögonen. Det tog flera månader med kontakt med Snusen (det ettårige loddjuret som jag fick kontakt med på detta sätt) innan detta skedde. Sedan har jag aldrig varit tillräckligt nära vargar för att kunna blinka med ögonen. Jag vet att det inte fungerar på skogshare, men har lyckats med detta på räv (särskilt Rasmus i augusti 2005) som min fru Malin dokumenterade med sin kamera inifrån bilen för att inte störa händelseförloppet. Sedan har jag verkligen inte blivit kompis med alla sex lodjuren, det kommer du upptäcka när du läser på lite mer om mitt projekt. Om du sedan ligger i lä med lodjursobservationer så har väl det inget med saken att göra, eller? Du måste väl få en helhetsbild av hur jag arbetar innan du kan komma med ett sådant uttalande, eller?
”De flesta naturfotografer kämpar hela livet för den perfekta bilden där ljuset är perfekt och det vilda djuret står på rätt ställe. Den här fotografen verkar ta en sådan bild i veckan! Jag kan ha fel, men jag påminns om en person i det förflutna. Han sa sig ha flera motorcyklar, redan som tonåring. När han en dag ombads visa upp dem ställde han sig framför en murad vägg och sa, herregud de har murat in mina motorcyklar!”
Jag vill först tack för dina fina ord, om att du tycker jag ”gör” en sådan perfekt bild i veckan! Jag skriver medvetet ”gör” för att det har jag alltid gjort, inte får att ironisera mot dig. Tycker själv att jag alltmer lyckas allt oftare, vilket kan bero på att jag hållit på mycket länge med detta. Det är inget jag började med förra veckan precis. Jag är ute och fotograferar 3-4 dagar varje vecka, året om! Fotograferar landskap, blommor, insekter, abstraktioner, färg/svartvitt, däggdjur och fåglar. Allt i naturen! Jag tycker själv att jag lyckas göra bra djurbilder med jämna mellanrum, kanske runt 200 i veckan! Men jag ser hela tiden också hur jag kan förbättra mitt fotograferande. Tror och hoppas att jag kan fortsätta med detta – om ett år kanske jag gör 200 djurbilder i veckan som är ännu bättre! Får jag hoppas… Sedan är mitt bildarkiv inte igenmurat, det finns där att titta i. Utan problemer! Vill du se råfilerna så är det inga problem. Känner du mer för att titta på mina diabilder så kan jag även ordna detta. Däremot är min diaprojektor i sönder sedan många år, så det får bli med lupp på ljusbordet istället. Om du inte tar med dig din egen diaprojektor istället, förstås!
Vi kan sedan titta genom drygt 9 800 diabilder på skogshare; där de gäspar, sover, sträcker på sig, nyser, nosar, skuttar, springer, hoppar, slöar… Samtliga av dessa är från Hallands Väderö under 13 års aktiv fotografering. Jag kan även ta dig med på en tur till Hallands Väderö och visa dig samtliga exakta platser där bilderna är fotograferade. Det kan även bli en spännande återupptäckt för mig då jag inte varit där ute på tio år.
Ni kan själva läsa hans blogginlägg med att klicka på denna länk:
http://www.jagareforbundet.se/blogg/...08/drombilden/
Edit: Läser nu i kommentarsfältet under hans inlägg att han även ifrågasätter min skymningsbild på Snusen med prästkragar… Kan berätta att den exakta skärpan ligger på de två prästkragarna i förgrunden. Snusen ligger tyvärr lite utanfär skärpan då han inte var exakt i samma skärpeplan. Brännvidden var 400mm vilket pressar ihop perspektivet, bländaröppningen var 2.8 och slutartiden 1/80 sekund.
(Bilden som illustrerar inlägget är ytterligare en bild på tornseglare gjord på 1/100 sekund. Den är inte riktigt lika bra som den bilden han syftar på, men den har aldrig tidigare publicerats)