Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-23, 12:57
  #1
Medlem
-Mystics avatar
Tjena, idag var jag på arbetsförmedlingen för att träffa representanter från några av deras arbetsmarknadsutbildningar. Jag gick fram till en person som representerade en av dessa, vi började snacka lite om utbildningen. Helt plötsligt så nämner personen att kvinnor har en mycket större chans att komma in på den här utbildningen bland annat för att dom enligt personen jobbar dubbelt så snabbt som män. Representanten hälsa att jag skulle berätta för mina kvinnliga bekanta om den här utbildningen. Notera att det här yrket så har ingen av könen någon "biologiskt" fördel som t ex yrken som brandmän.

Mina frågeställningar är:

Är det vanligt att kvinnor kvoteras in i visa utbildningar?
Vad tycker feminister om det här?
Varför händer det här i Sverige?
Vad skulle ha hänt om det var män som hade en stor fördel?
Citera
2011-09-23, 12:59
  #2
Medlem
MissFitt73s avatar
Vilken typ av utbildning var det då?
Citera
2011-09-23, 13:05
  #3
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Mina frågeställningar är:

Är det vanligt att kvinnor kvoteras in i visa utbildningar?
Vad tycker feminister om det här?
Varför händer det här i Sverige?
Vad skulle ha hänt om det var män som hade en stor fördel?hade fått sparken. Allt enligt feministernas syn på jämställdhet

Är det vanligt att kvinnor kvoteras in i visa utbildningar? JA
Vad tycker feminister om det här? Gillas, det är ju detta dom strävar efter.
Varför händer det här i Sverige? För att Sverige är ett trasigt och feministinfekterat land
Vad skulle ha hänt om det var män som hade en stor fördel? Ramaskri i media och ansvariga hade fått sparken. Allt enligt feministernas syn på jämställdhet
Citera
2011-09-23, 13:20
  #4
Medlem
Rainst0rms avatar
Om institutionen är offentlig/offentligstyrd, så tenderar saker som kvotering och PK trams att förekomma.
Citera
2011-09-23, 13:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainst0rm
Om institutionen är offentlig/offentligstyrd, så tenderar saker som kvotering och PK trams att förekomma.
Precis. De söker ju män som lärare och dagis"fröknar" haha. Men ingen man, vill ju jobba på dagis, är ju som min pappa sade "pedofilstämpel".
Citera
2011-09-23, 15:17
  #6
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Vilken typ av utbildning var det då?

Någon lager/logistik utbildning.
Citera
2011-09-23, 15:21
  #7
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Precis. De söker ju män som lärare och dagis"fröknar" haha. Men ingen man, vill ju jobba på dagis, är ju som min pappa sade "pedofilstämpel".

Dagislärare kan jag dock förstå att man föredrar att ha en ganska jämn fördelning av män och kvinnor så att barnen får både manliga och kvinnliga förebilder. Men annars ser jag inte många ickefysiska arbetet som gynnas av kvotering.
Citera
2011-09-23, 17:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Dagislärare kan jag dock förstå att man föredrar att ha en ganska jämn fördelning av män och kvinnor så att barnen får både manliga och kvinnliga förebilder. Men annars ser jag inte många ickefysiska arbetet som gynnas av kvotering.
Vi hade inga män, på mitt dagis o förskola, staten kan inte kvotera...ajuste, vi hade 2 manliga lärare i högstadiet, matteläraren å fysikläraren.
Citera
2011-09-23, 17:33
  #9
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Dagislärare kan jag dock förstå att man föredrar att ha en ganska jämn fördelning av män och kvinnor så att barnen får både manliga och kvinnliga förebilder. Men annars ser jag inte många ickefysiska arbetet som gynnas av kvotering.
Fast här motiverade de ju varför arbetet skulle gynnas av kvinnor

Citat:
bland annat för att dom enligt personen jobbar dubbelt så snabbt som män.

Och nej, det är inte vanligt att kvinnor kvoteras in på utbildningar, inte vanligare än att män kvoteras in -- det var väl män som var i majoritet innan högskolan ändrade systemet och tog bort kvotering.
Citera
2011-09-23, 18:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast här motiverade de ju varför arbetet skulle gynnas av kvinnor



Så det är alltså inga problem enligt dig om man nekar kvinnor utbildning inom brandkåren om de motiverar det med att män är mycket starkare?

Varför skulle kvinnor jobba dubbelt så snabbt?

Är det inte bäst att se till individen istället för ett kollektiv?
Det trodde jag var meningen med feminism.
Citera
2011-09-23, 18:21
  #11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qawser
Så det är alltså inga problem enligt dig om man nekar kvinnor utbildning inom brandkåren om de motiverar det med att män är mycket starkare?

Varför skulle kvinnor jobba dubbelt så snabbt?

Är det inte bäst att se till individen istället för ett kollektiv?
Det trodde jag var meningen med feminism.
Det var inget ställningstagande från min sida -- jag konstaterade bara att enligt honom själv så hade man inför kursen klart motiverat varför man gynnades av att rekrytera just kvinnor. Det var alltså bara en återkoppling till den fakta han själv angett.

Gällande brandmän så tycker jag det är ett dåligt exempel, det finns inget som säger att en blandad grupp är sämre än enbart män. Tvärtom faktiskt - på andra håll i världen föredrar de på sina håll just blandade grupper av olika skäl. Bjässar är inte alltid bäst i alla lägen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback