2011-09-22, 06:41
Medlem
candystashs avatar
Tjena jag har tagit på mig en undersökning på eget beslut om att undersöka hur människokroppen fungerar utan sömn i etthundra timmar.
Jag började intressera mig kring detta när jag läste om sömn på internet och hur stor funktion det har för att människan ska fungera.

Så jag började i Tisdags med att bestämma mig för att vara vaken i 100 timmar i sträck vilket gör att jag får gå och lägga mig tidigast på lördag klockan tio på förmiddagen.
Jag har nu varit vaken i snart femtio timmar och bara det här är ju en utmaning.

Jag skriver ner hur jag mår och vilka biverkningar jag får. Idag ska jag till en sjuksköterska som vill hjälpa mig med att kolla pulsen och mitt välmående. Jag kommer inte att dokumentera här på flashback men kommer att följa tråden för att kunna svara på lite frågor till deadline kommer.

Hur tror ni man kommer att känna sig efter dom här dagarna ? Vilka konsekvenser på följer just denna undersökning ?
Jag vill även säga att under denna period så avstår jag helt från koffein och energidrickor för att inte försämra min hälsa allt mera.
2011-09-22, 06:48
Medlem
Rubensteins avatar
Nu kan jag inget om hur du kommer må men jag måste bara fråga. Hur fan håller du dig vaken utan koffein och sån shit?
2011-09-22, 06:52
Medlem
candystashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubenstein
Nu kan jag inget om hur du kommer må men jag måste bara fråga. Hur fan håller du dig vaken utan koffein och sån shit?
Jag sysselsätter mig med annat, försöker att vara med folk på stan istället för att spendera hela dagarna hemma.
Under nätterna så ägnar jag mycket tid till att spela spel eller kolla på film. Blir jag för trött så lagar jag tex mat eller tar en dusch.
2011-09-22, 06:57
Medlem
Sketeds avatar
100 timmar är väl ingen större fara för din hälsa, om du är frisk i övrigt. Ett tips nu när du har varit vaken 50 timmar är i alla fall att aldrig sitta i en skön fåtölj (stavning?) och kolla på film eller något, då kan man somna utan att man känner sig speciellt trött.

runt 70 timmar har jag varit vaken som mest och somnade just på detta sätt, minns bara att jag kollade på tv och kände mig ganska klar ändå, men sen vaknade jag efter någon timme sittande i samma ställning och gick sen och lade mig.
2011-09-22, 07:04
Medlem
candystashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sketed
100 timmar är väl ingen större fara för din hälsa, om du är frisk i övrigt. Ett tips nu när du har varit vaken 50 timmar är i alla fall att aldrig sitta i en skön fåtölj (stavning?) och kolla på film eller något, då kan man somna utan att man känner sig speciellt trött.

runt 70 timmar har jag varit vaken som mest och somnade just på detta sätt, minns bara att jag kollade på tv och kände mig ganska klar ändå, men sen vaknade jag efter någon timme sittande i samma ställning och gick sen och lade mig.

Jo har varit vaken runt 70timmar jag med fast inte för en undersökning, och det något år sedan nu. Vet då att jag somnade mitt i en wc3 match med mina polare utan förvarning.
Men nu är det också så i mitt fall att jag spenderar så gott som hela mina nätter i en soffa då min dator är uppkopplad här.
2011-09-22, 07:43
Medlem
Jag har varit vaken ungefär 85h och då mådde man fan inta bra och när man väl gått och lagt sig så hadde man en jävla huvudvärk dagen efter (kanske för allt koffein)
2011-09-22, 07:48
Medlem
Pallevantes avatar
Du kommer må dåligt. Såna här undersökningar har naturligtvis redan gjorts i massor, jag tycker du tar och läser en eller ett par rapporter från sådana forskningstillfällen.
2011-09-22, 07:51
Medlem
candystashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Du kommer må dåligt. Såna här undersökningar har naturligtvis redan gjorts i massor, jag tycker du tar och läser en eller ett par rapporter från sådana forskningstillfällen.
Jo jag har läst och sett på någon dokumentär film som handlar om just för lite eller ingen sömn alls.
Det var just därför jag vart nyfiken och sugen på att få en personlig uppfattning av hur det egentligen är.
Senast redigerad av candystash 2011-09-22 kl. 07:55.
2011-09-22, 08:44
Medlem
Voltecs avatar
Jag testar koffein tabletter atm för att sova endast 4-5h om nätterna tycker det funkar riktigt okej efter en vecka men känner att i längden kommer inte detta fungera då något sitter och stör i bakhuvet, 100h är för mycket hade jag aldrig vågat.
2011-09-22, 10:07
Bannlyst
tror faktiskt det är fysiskt omöjligt att inte sova på 100h
2011-09-22, 10:09
Medlem
NeutronStars avatar
100 timmar klarar du inte! Du kommer att somna redan idag, möjligtvis klarar du det till imorgon.
2011-09-22, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
100 timmar klarar du inte! Du kommer att somna redan idag, möjligtvis klarar du det till imorgon.

Alltså tror det är när man överskrider 70 timmar som man oundvikligen får micronaps:
http://en.wikipedia.org/wiki/Microsleep

Har själv varit uppe i ca 75 timmar men sen helt plötsligt somnade jag och vaknade nästa dag med huvudet på tangentbordet.

*edit: dock finns det ju någon sjukdom där man slutar producera något ämne som gör att man kan somna, kommer inte ihåg vad det heter. De personer brukar såvitt jag vet dö tillslut. Hur som helst blir det intressant att följa tråden

*edit2: En av effekterna från att vara uppe längre är minskad kognitiv förmåga. Detta kanske kan dels vara det som leder till att man "ger upp" och går och lägger sig då man får försämring i förmåga att resonera med sig själv och övertala sig själv att stanna uppe.
Senast redigerad av Mofset 2011-09-22 kl. 10:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in