• 1
  • 2
2011-09-22, 02:11
Medlem
Jag är 188cm lång och väger knappt 70kg och jag ser sjukligt smal ut, har ingen energi och vill helst bara sova. Jag har försökt gå upp i vikt men det går helt enkelt inte, jag har varken aptiten eller orkar äta så mycket som jag säkert skulle behöva. Jag har försökt få i mig 4000kal per dag i en månad med hjälp av mat/gainers/chips och likande men det hjälpte föga. Kan jag ha cancer eller någon annan konstig sjukdom? tycker ändå jag borde gå upp ett par kilo vid så högt kaloriintag.
Citera
2011-09-22, 04:31
Medlem
Hur vet du att du fick i dig 4000 kcal? Vägde du allt?
Citera
2011-09-22, 05:07
Medlem
vators avatar
Diabetes.
Citera
2011-09-22, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-user
Hur vet du att du fick i dig 4000 kcal? Vägde du allt?

Ja jag läste av kalorimängd och vägde allt under en månads tid, gav dock upp då det inte gav något resultat.

[QOUTE=vator]Diabetes.[/quote]

Möjligt men jag tycker läkare borde upptäckt det när de tog blodprov men de kanske specifikt måste söka efter det.

Ska gå till en annan läkare nästa vecka och se om denna kan hitta något för jag är så trött efter jobbet att jag knappt orkar laga mat, något är allvarligt fel.
Citera
2011-09-22, 06:00
Medlem
Tröttheten kan bero på järnbrist. Ät nyttigt, inte bara mycket. Jag har samma problem men är inte trött.
Citera
2011-09-22, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxbat
Jag är 188cm lång och väger knappt 70kg och jag ser sjukligt smal ut, har ingen energi och vill helst bara sova. Jag har försökt gå upp i vikt men det går helt enkelt inte, jag har varken aptiten eller orkar äta så mycket som jag säkert skulle behöva. Jag har försökt få i mig 4000kal per dag i en månad med hjälp av mat/gainers/chips och likande men det hjälpte föga. Kan jag ha cancer eller någon annan konstig sjukdom? tycker ändå jag borde gå upp ett par kilo vid så högt kaloriintag.

Känner du att hjärtat slår ovanligt hårt / mycket, med svettningar? If so, kolla in wiki länken. Kan det passa in?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperthyreos
Citera
2011-09-22, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeceptiveHornet
Känner du att hjärtat slår ovanligt hårt / mycket, med svettningar? If so, kolla in wiki länken. Kan det passa in?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperthyreos

Damn, måste till läkaren och kolla upp mig >.<
Citera
2011-09-22, 07:06
Medlem
Germanofils avatar
Eller så äter du bara mer. Nötter är energirika och nyttiga. Dricka gärna öl till också för extra kolhydrater.
Citera
2011-09-22, 07:20
Medlem
Det är med stor sannolikhet hypothyreos. Det betyder att du har en för hög tillverkning av t4 (som reglerar ämnesomsättningen) i sköldkörteln.
Människan har 2-3 sköldkörtlar och dem sitter nedanför halsen. En vanlig metod att bota hypothyreos är att operera bort en sköldkörtel så att man sedan kan reglera upp nivån av t4 med hjälp av medicin (Levaxin). Detta är en livslång medicinering men kommer att bli frisk och kommer få mer ork i vardagen.

En sidenot är att glutenintollerans har en vetenskapligt bevisat ökad förekomst tillsammans med hypthyreos, detta kan vara värt att undersöka eftersom en felaktig diet när man är glutenintollerant bidrar till en sämre ämnesupptagning. En dålig ämnesupptagning leder till att du kan "äta och äta men ändå inte gå upp i vikt."
Källa: http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...ukdomar-274589
Senast redigerad av kisama 2011-09-22 kl. 07:22.
Citera
2011-09-22, 07:51
Medlem
Att kolla upp sköldkörteln var min första tanke med, men borde inte det ha gett utslag på blodprovsresultatet?
Citera
2011-09-22, 08:06
Medlem
Jag svettas inte direkt på dagen, men på natten svettas jag ibland, jag kan sova på vintern med öppet fönster och bara ett påslakan när andra måste ha duntäcke. Kan gå ute i t-shirt på vintern utan större problem. Har inte känt av hjärtat annat än när jag konsumerat för mycket alkohol många dagar i rad. Vi får se om de hittar något men sköldkörteln låter väl som ett bra tips.

Ang att de inte hittat något kan bero på att den första läkaren som tog blodprov och undersökte det hela var i Ukraina förhoppningsvis har de har lite bättre grejer här.
Senast redigerad av foxbat 2011-09-22 kl. 08:13.
Citera
2011-09-22, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxbat
Jag svettas inte direkt på dagen, men på natten svettas jag ibland, jag kan sova på vintern med öppet fönster och bara ett påslakan när andra måste ha duntäcke. Kan gå ute i t-shirt på vintern utan större problem. Har inte känt av hjärtat annat än när jag konsumerat för mycket alkohol många dagar i rad. Vi får se om de hittar något men sköldkörteln låter väl som ett bra tips.

Ang att de inte hittat något kan bero på att den första läkaren som tog blodprov och undersökte det hela var i Ukraina förhoppningsvis har de har lite bättre grejer här.

Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men kollar dom upp sköldkörtelproblem i blodprov som standard eller måste dom be om det för att analytikerna ska kolla det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in