Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Roligt tanke att hamna i en valfisks mage likt den bibliske Jona
Tyvärr tror jag inte det riktigt funkar. Blåvalen är ju en bardval och som jag fattat deras ätande tar de in massor med vatten tillsammans med organismer. Sedan stänger de munnen och låter en gigantisk tunga trycka ut vattnet genom barderna så att endast de ätbara organismerna stannar på insidan. Jag misstänker att man blir krossad av tungan om man råkar befinna sig på insidan. Vet inte hur en blåval hade reagerat på en stor matbit som en människa men att levande komma ner i magen tror jag inte på.
Detta är nog den bästa gissningen hittills. Som det såg ut på dokumentärfilmen så sög valen in typ halva sjön, inklusiva fiskstim och stenar och, ja gud vet vad, men sen så silades det mesta ut igen mellan "tänderna" (som liknade trädstammar mer). Så jag antar att man antingen silas ut igen och får sig en sjujävla åktur. Eller så krossas man och kommer helt enkelt inte ut i ett helt stycke, och då vet man ju inte vad som händer och kan inte svara.
Ärligt talat så skulle jag tippa på att ingen någonsin har varit med om detta....! Inte för att jag vet särskilt mycket om valar, men jag har svårt att tänka mig att människor och valar har haft sådär jättemyckt kontakt genom åren.