• 1
  • 2
2011-09-21, 17:10
Bannlyst
Som rubriken säger. Sitter och ser filmen Oceans där dom b.la filmar enorma valar (blåvalar?) på nära håll. När dom öppnar käften så "suger" dom liksom in sin mat (typ ett gigantlass småfisk och gud vet vad).

Kom då på det hemska scenariot att tänk om dykaren som filmar är för nära och sugs in i valens mun med maten och ner i valens mage. Vad händer då med en?

Kan man liksom simma genom valens tarmar och ut "i andra änden" så att säga, eller drunknar man inne i magen? Eller om man har en kniv på sig, kan man skära ut sig? Vad tror/vet ni?
Citera
2011-09-21, 17:13
Bannlyst
Du kommer att dö antingen för att du smälter av syrorna i magen eller så kommer tarmarna att mosa dig.
Citera
2011-09-21, 17:15
Medlem
qubecs avatar
Har också tänkt på detdär! Jag har alltid tänk att valen kommer känna att det är nånting där som inte ska vara där och då försöker blåsa ut en genom blåshålet. Men med en fet kniv skulle man ju kanske kunna ta sig ut, den har nog rätt tjockt skin bara.
Citera
2011-09-21, 17:15
Medlem
en människa får inte plats i en vals mage.anatomin.
hamnar du i munnen spottar/spyr valen ut dig.
har hört det svaret av en expert,har tyvärr ingen källa.
Citera
2011-09-21, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagagerumsmatta
en människa får inte plats i en vals mage.anatomin.
hamnar du i munnen spottar/spyr valen ut dig.
har hört det svaret av en expert,har tyvärr ingen källa.
Dom säger i filmen att valen dom filmar är "half a block long", och den sväljer andra fiskar som enligt samma film blev upp till en meter långa. Tänker då att marginalen är jävligt liten, och en kort dykare då? Inte många centimetrar som skiljer. Finns det kanske andra hemskare sorter än just blåvalen? Dykaren är alltså kortare än en av valens hundratals "tänder" som den silar in fisken genom, om man jämför.

Skära ut sig genom valens hud borde ju gå, om syret räcker i ens tuber... om man hamnar i munnen, eller simma ut mellan tänderna ( som iof såg ut mer som trädstammar än tänder).
Senast redigerad av rockdoll 2011-09-21 kl. 17:35.
Citera
2011-09-21, 17:34
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Har inte blåvalar ett filter (barder) som hindrar så stora saker som människor att passera? Dessa används väl för att filtrera plankton osv...
Citera
2011-09-21, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Har inte blåvalar ett filter (barder) som hindrar så stora saker som människor att passera? Dessa används väl för att filtrera plankton osv...
Jo, precis så såg det ut, men om den öppnar munnen och andas in en, och sen stänger, kommer man ut mellan pinnarna i det där filtret då?
Citera
2011-09-21, 17:50
Medlem
Ostkroks avatar
Tror inte riktigt du inser hur trångt det lär vara väl inne i magen på valen, lär ju inte direkt vara någon pool du kan snorkla runt inuti

Annars tror jag som ovan att valen kommer "hosta" ut dig ganska snabbt, och inte genom vattenhålet, utan munnen.
Citera
2011-09-21, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
Tror inte riktigt du inser hur trångt det lär vara väl inne i magen på valen, lär ju inte direkt vara någon pool du kan snorkla runt inuti

Annars tror jag som ovan att valen kommer "hosta" ut dig ganska snabbt, och inte genom vattenhålet, utan munnen.
Nej, att man skulle spolas upp genom vattenhålet vore ju en anatomisk omöjlighet!

men att valen hostar upp dig, det vet i fan... inte efter att ha sett storleken på dom. jag visste ju att dom var stora, men när man hör att den är lika lång som ett höghus, ja då inser man att magen mycket väl skulle kunna vara i storlek med en jacuzzi. Snarare större.
Citera
2011-09-21, 19:46
Medlem
bringeroflights avatar
Roligt tanke att hamna i en valfisks mage likt den bibliske Jona
Tyvärr tror jag inte det riktigt funkar. Blåvalen är ju en bardval och som jag fattat deras ätande tar de in massor med vatten tillsammans med organismer. Sedan stänger de munnen och låter en gigantisk tunga trycka ut vattnet genom barderna så att endast de ätbara organismerna stannar på insidan. Jag misstänker att man blir krossad av tungan om man råkar befinna sig på insidan. Vet inte hur en blåval hade reagerat på en stor matbit som en människa men att levande komma ner i magen tror jag inte på.
Citera
2011-09-21, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Roligt tanke att hamna i en valfisks mage likt den bibliske Jona
Tyvärr tror jag inte det riktigt funkar. Blåvalen är ju en bardval och som jag fattat deras ätande tar de in massor med vatten tillsammans med organismer. Sedan stänger de munnen och låter en gigantisk tunga trycka ut vattnet genom barderna så att endast de ätbara organismerna stannar på insidan. Jag misstänker att man blir krossad av tungan om man råkar befinna sig på insidan. Vet inte hur en blåval hade reagerat på en stor matbit som en människa men att levande komma ner i magen tror jag inte på.
Detta är nog den bästa gissningen hittills. Som det såg ut på dokumentärfilmen så sög valen in typ halva sjön, inklusiva fiskstim och stenar och, ja gud vet vad, men sen så silades det mesta ut igen mellan "tänderna" (som liknade trädstammar mer). Så jag antar att man antingen silas ut igen och får sig en sjujävla åktur. Eller så krossas man och kommer helt enkelt inte ut i ett helt stycke, och då vet man ju inte vad som händer och kan inte svara.

Ärligt talat så skulle jag tippa på att ingen någonsin har varit med om detta....! Inte för att jag vet särskilt mycket om valar, men jag har svårt att tänka mig att människor och valar har haft sådär jättemyckt kontakt genom åren.
Citera
2011-09-21, 23:45
Medlem
Ostkroks avatar
Men det måste ju finnas något slags svar på frågan ändå

Jag menar, kanske inte en människa har råkat blivit slukad, men vad fan som helst? En haj? En stor firre? Något i våran storlek i form av skräp? dött djur? NÅGOT!?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in