2011-09-22, 03:58
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
Men det måste ju finnas något slags svar på frågan ändå
Jag menar, kanske inte en människa har råkat blivit slukad, men vad fan som helst? En haj? En stor firre? Något i våran storlek i form av skräp? dött djur? NÅGOT!?

Jag menar, kanske inte en människa har råkat blivit slukad, men vad fan som helst? En haj? En stor firre? Något i våran storlek i form av skräp? dött djur? NÅGOT!?

Citat:
" blue whale's tongue weighs around 2.7 metric tons (3.0 short tons)[28] and, when fully expanded, its mouth is large enough to hold up to 90 metric tons (99 short tons) of food and water.[8] Despite the size of its mouth, the dimensions of its throat are such that a blue whale cannot swallow an object wider than a beach ball"
Taget från Wiki
Googlade lite på frågan och fick fram:
While it remains possible that a human has been taken into the mouth of a Blue whale, it could not have swallowed.
The blue whale has about 320 pairs of black baleen plates with dark gray bristles in the blue whale's jaws. They are about 39 inches long (1 m), 21 inches wide (53 cm), and weigh 200 pounds (90 kg). The tongue weighs 4 tons (3.8 tonnes).
In fact, their tongue alone weigh as much as an elephant. About 100 people can fit in a blue whale's mouth. - Vad i helvete?
Efter att ha googlat lite mer så har jag kommit fram till tack vare bilder att barderna är som lösa strå-tänder (om än jävligt stora) och sitter alltså fast i käken, fastän inte från käke till käke. De kan alltså "gapa stort" och få in vad fan som helst i sin mun, men som tidigare nämnts märker nog valen inte att man är i munnen förrän man är mosad av tungan. Att bli svald förefaller omöjligt med tanke på strupens diameter (runt 25-30 cm)