Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-21, 00:29
  #1
Medlem
antonivanssons avatar
Ställa diagnos och välj medicin! Här har du symptomen:

* passiv fysiskt, orkar inte företa mig saker som att dra ut på saker, tvätta bilen, diska, dra till träningen. Kommer jag väl igång med det tycker jag det är drägligt eller till och med kul, ensamt bara träning, resten måste jag roas av något annat samtidigt, som schysst sällskap, bra musik eller annat. Vill helst alltid sitta på någon finemang plats som jag sjunkit ner på. Fysiskt trött skulle man kunna säga, eller lat. Men kroniskt i så fall.

* överaktiv hjärna (och hög iq). Får mycket gjort i jobbet om det består av att sköta saker via datorn eller ringa. Inte alltid det jag ska men när jag väl kommer igång får jag mer gjort än 10 andra tillsammans. Blir aldrig uttröttat, skarpt intellekt, bra på både helhet och detaljer, bra på att kommunicera, organisera, fokusera, strukturera, skapa, komma på idéer, sälja, utvärdera osv.
(Det här stör mig inte, förutom när jag ska varva ner, eller inte vill uppmärksamma saker, kan då inte stänga av.)

* beroendepersonlighet. Har aldrig åkt dit på nånting hårt men hoppar mellan olika störande beroenden, som cigaretter, snus och alkohol (minst). Detta hör lite ihop med nästa punkt (att inte kunna låta bli)

* irriterande ovana att bita på naglar, pinsam och störande jävla grej som jag försökt sluta med för alltid men aldrig lyckats. Gör det alltid, stressad, lugn och i princip i sömnen. Konstigt nog dock bara 4 stycken. Men det går inte att låta bli.

* lite mer nervig än jag skulle vilja vara. Kan rycka till för onödiga saker t.ex. Är också lite 'överuppmärksam', så jag brukar t.ex. ute på stan förutse olyckor innan de händer. Ibland är det bra, ibland bara jobbigt att vara så 'medveten', på spänn och att ha ögon i nacken. Kan aldrig somna på ett flyg. Kan inte jobba på flyget om någon låter eller knuffar på stolen eller sånt. Tror jag 'tar in' för mycket.

* defekt dygnsrytm. Har längre dygn än normala människor men sover hårt när jag väl somnat. Förbannat tråkigt att sova, sällan trött på kvällen, ibland svårt att somna även om jag är trött. Sen går jag in i total dvala. Är helt beroende av min sambo för att kunna vakna överhuvud taget. Skulle vara möjligt att leva med om jag inte hade haft ett vanligt jobb som tvingar mig att anpassa mig till vissa tider. Resulterar oftast i att jag antingen försover mig, sover bara 2-4 timmar, eller är ledig och sover bort hela dan.

Mer information:
- social och har aldrig haft svårt att knyta eller bibehålla kontakter. Förutom möjligtvis med människor som är tillbakadragna, jag är ganska direkt och en del kan ha haft svårt för det. Men generellt social och funkar bra i relationer.
- perfektionist
- bra på lite av varje, händig också till exempel och har kroppskontroll, dvs jag är inte dampig (om det nu är det man är när man är spattig)

Det stör mig när man inte kan förändra saker hos sig själv som man inte är nöjd med och har lätt kört fast kan man säga när det gäller de här sakerna. Tycker en del av dem hindrar och förstör. Med tanke på hur hårt jag ansträngt mig och under hur lång tid för att ändra på vissa, får det mig att tro att jag är efterbliven på något sätt och nu måste äta medicin. Det jag hoppas medicinen ska hjälpa mig med är t.ex. att bli mer aktiv och företagsam fysiskt / mindre slö (men inte psykiskt), kunna kontrollera mig (t.ex sluta röka/snusa/bita på naglar) och att kunna stänga ute saker ibland som störande information eller information vid fel tidpunkt (när man vill sova/jobba).

Ställ kompletterande frågor om du behöver för att göra ditt utlåtande. Tack!
__________________
Senast redigerad av antonivansson 2011-09-21 kl. 00:43.
Citera
2011-09-21, 00:33
  #2
Medlem
Tycker att detta låter vara ganska så normalt när det gäller den yngre
generationen. Tycker inte att du behöver någon medicin,
Citera
2011-09-21, 00:34
  #3
Medlem
Der-Processs avatar
Diagnos: Dagdrivare. Medicin: Kokstryk.
Citera
2011-09-21, 00:41
  #4
Medlem
antonivanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der-Process
Diagnos: Dagdrivare. Medicin: Kokstryk.

Tack doktorn, men kan du föreslå något med mindre biverkningar?
Citera
2011-09-21, 00:42
  #5
Medlem
antonivanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Tycker att detta låter vara ganska så normalt när det gäller den yngre
generationen. Tycker inte att du behöver någon medicin,

Ja vi unga medelålders kanske alla är så här.. Hur botar man sig då utan medicin?
Citera
2011-09-21, 00:48
  #6
Medlem
cpskadans avatar
Diagnos: Hypomani/mani

Medicin: 2½ dl vetemjöl, ½ tsk salt, 6 dl mjölk, 3 ägg, 3 msk smör, en runk, 50 mg Ritalin samt 5 öl. 1-2 ggr dagligen i minst 6 månader.
Citera
2011-09-21, 00:53
  #7
Medlem
Der-Processs avatar
För en seriös diagnos får du vända dig till proffsen Mitt tips är att börja motionera, mycket gott brukar följa på det. Gör det ihop med en bra polare, börja med promenader om du är väldigt otränad. Alternativt testa en ny motionsform av något slag som du varit intresserad av men inte testat av någon anledning. Lycka till
Citera
2011-09-21, 00:57
  #8
Medlem
antonivanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Diagnos: Hypomani/mani

Medicin: 2½ dl vetemjöl, ½ tsk salt, 6 dl mjölk, 3 ägg, 3 msk smör, en runk, 50 mg Ritalin samt 5 öl. 1-2 ggr dagligen i minst 6 månader.


Det låter som någon form av pannkaka / bulle. Hjälper det?
Blir man inte väldigt speedad av Ritalin? Jag är ju redan speedad i huvet.
Och så kommer jag bli alkis på köpet.. får jag byta doktor?
Citera
2011-09-21, 00:57
  #9
Medlem
cpskadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der-Process
För en seriös diagnos får du vända dig till proffsen Mitt tips är att börja motionera, mycket gott brukar följa på det. Gör det ihop med en bra polare, börja med promenader om du är väldigt otränad. Alternativt testa en ny motionsform av något slag som du varit intresserad av men inte testat av någon anledning. Lycka till

Kan inte mer än att hålla med
Citera
2011-09-21, 00:58
  #10
Medlem
antonivanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der-Process
För en seriös diagnos får du vända dig till proffsen Mitt tips är att börja motionera, mycket gott brukar följa på det. Gör det ihop med en bra polare, börja med promenader om du är väldigt otränad. Alternativt testa en ny motionsform av något slag som du varit intresserad av men inte testat av någon anledning. Lycka till

Bra råd, tack. Tyvärr måste jag först hitta en medicin som får mig att vilja börja motionera mer. Det är bara ca varannan vecka jag får med en polare och det räcker visst inte.
Citera
2011-09-21, 01:03
  #11
Medlem
cpskadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonivansson
Bra råd, tack. Tyvärr måste jag först hitta en medicin som får mig att vilja börja motionera mer. Det är bara ca varannan vecka jag får med en polare och det räcker visst inte.

Du har med största sannolikhet ingen åkomma som kan eller behöver behandlas med medicin.
Det är bara att lyfta på arslet och börja, även om arslet kan sitta jävligt fastklistrat hos vissa individer.
När du väl har kommit igång är det mycket lättare att hålla det rullandes.

Kom ihåg; Det växer ingen mossa på rullande sten.
Citera
2011-09-21, 01:05
  #12
Medlem
antonivanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Du har med största sannolikhet ingen åkomma som kan eller behöver behandlas med medicin.
Det är bara att lyfta på arslet och börja, även om arslet kan sitta jävligt fastklistrat hos vissa individer.
När du väl har kommit igång är det mycket lättare att hålla det rullandes.

Kom ihåg; Det växer ingen mossa på rullande sten.


Trevligt att jag verkar frisk. Dock är jag rätt säker på att jag är efterbliven på något vis. Jag har försökt få stenen i rullning i ungefär 10 år nu. Det händer inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback