2011-09-20, 21:07
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Vid vilken inomhustemperatur slår ni igång värmen i huset? Jag ligger just nu på en inomhustemp på 17,5 grader och jag bor i Norrland.

Förutom värmeljus, har ni några tips på hur fan man ska hålla temperaturen uppe på ett billigt sätt i vinter?
Citera
2011-09-20, 21:10
Medlem
slaskarns avatar
Har du kille/tjej? Isånnafall, Ligg mycket så blir de varmt
Citera
2011-09-20, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Vid vilken inomhustemperatur slår ni igång värmen i huset? Jag ligger just nu på en inomhustemp på 17,5 grader och jag bor i Norrland.

Förutom värmeljus, har ni några tips på hur fan man ska hålla temperaturen uppe på ett billigt sätt i vinter?

Fjärrvärme, ingår i hyran. Ligger konstant på +23
Citera
2011-09-20, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskarn
Har du kille/tjej? Isånnafall, Ligg mycket så blir de varmt

Nej, jag är ensamstående, ge mig redig fakta nu. Jag har en teori om att flytta ut på gården och bo utomhus under några nätter, på så sätt måste det ju kännas som rena lyxen att flytta inomhus igen, alltså det måste ju rent teoretiskt kännas varmt med 17 grader inomhus.
Citera
2011-09-20, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOKO_MOTIV
Fjärrvärme, ingår i hyran. Ligger konstant på +23

Hyran? Fristående villa i skogen, jag har luftvärmepump dock kommer jag in i det sista försöka att låta bli att använda den, denna vinter.
Citera
2011-09-20, 21:16
Medlem
slaskarns avatar
Jo men har du 17 grader inne nu, hur blir de då när de är -20 ute liksom? de håller ju inte..
Men fram tills dess så kan du ju gå med mycket kläder på dig och ett par ordentliga tofflor för fötterna är jävligt viktigt att hålla varma. Att flytta ut på gården några dagar är bara omständigt och meningslöst.
Citera
2011-09-20, 21:16
Moderator
v50s avatar
om du har tillgång till en vedkamin/vedspis eller liknande så kan du kapa värmekostnaden en del genom att elda i den.
Citera
2011-09-20, 21:19
Medlem
stilltons avatar
blir nog ganska mycket dyrare med värmeljus än elvärme iaf..
Citera
2011-09-20, 21:19
Medlem
cpskadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Hyran? Fristående villa i skogen, jag har luftvärmepump dock kommer jag in i det sista försöka att låta bli att använda den, denna vinter.

Ditt mål är alltså inte att spara pengar, utan ser detta som en utmaning?
Att klara av vintern utan att värma upp huset?

Med denna tar du dig nog helskinnad genom vintern
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=843642

Roligt att den värsta är av kvinnlig modell haha!
Hitta gärna en fjälla att dela sovsäcken med så blir det genast mycket varmare! Då kanske ni kan dra upp på någon fjälltopp och njuta någon natt i -35C
Senast redigerad av cpskadan 2011-09-20 kl. 21:21.
Citera
2011-09-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
om du har tillgång till en vedkamin/vedspis eller liknande så kan du kapa värmekostnaden en del genom att elda i den.

Någon vedkamin har jag inte, däremot har jag en stor skog utanför dörren. Jag har även en eldstad på baksidan. Man kanske kunde elda en rejäl brasa och värma stenar som man därefter bär in i huset? Omständigt, visst...men man sparar ju pengar.
Citera
2011-09-20, 21:20
Medlem
Renatuss avatar
Här skall det vara någon termostat som slår på vid en viss grad, men mina element fungerar inte som dom ska, kanske behöver luftas.
Hur som hellst tycker jag att gränsen från när det är för kallt ligger runt 13~15 grader.
Mycket kyla kommer ofta in från dåliga fönster kanske värt att kolla upp detta.
annars har jag inget bättre tipps bortsett från att ha mer kläder på dig innomhus
Citera
2011-09-20, 21:21
Medlem
slaskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
blir nog ganska mycket dyrare med värmeljus än elvärme iaf..

Och värmeljus är fan inte att lita på heller. Jag glömde bort 3 värmeljus för ett tag sen och hela kåken var påväg att fatta eld
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in