2011-09-21, 07:06
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperGnu
Ska bli spännande att se hur dina vattenrör klarar av att vara ouppvärmda.

Rörisolering och ev uppvärmning med elkabel på känsliga ställen t ex krypgrund.
Citera
2011-09-21, 07:17
Medlem
MuhammarGaddafis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagel
Jag har bara min dator på på vintern, mitt grafikkort ligger runt 90-100grader och blåser ut varm luft. Blir varmt i rummet genom att sitta på flashback

Vad är det för kort som klarar av att gå på den värmen? , Dessutom på en sån aktivtet som att bara surfa runt på Fb ? :S
Citera
2011-09-21, 07:22
Medlem
enoutarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parkmattan
Om du isolerar ett utav rummen väldigt bra och sedan håller det uppvärmt, så kan du sova och värma upp dig själv där inne. De andra rummen lever du med att det är kallt i och spenderar endast lite tid där. Skulle kunna isolera hela huset men tror det blir dyrare än elräkningen.

Med isolera bra menar jag att du ser till att ingen värme kommer ut alls utöver när du öppnar dörren.

Fungerar inte riktigt så...
Citera
2011-09-21, 07:23
Medlem
Jag har investerat i bergvärme, sjukt dyrt, men balsam för själen när framtida räkningar kommer
Citera
2011-09-21, 07:23
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exarotos
Har du ingen öppen spis du kan tända? Jag tycker du borde ha det kallt hela vintern men ha varma kläder på dig. Se till att alla dörrar stängs fort så det inte kommer in mer kyla.
Finns fler som lever utan värme.
Öppen spis är faktiskt ett dåligt sätt att elda på. Det blir mycket tilluft och det går inte att strypa när man går och lägger sig.

Det bästa är isolerad kamin med tilluftskanal, eller kakelugn, om man skall ha direkteld.

Allra bäst om man har egen skog(som jag förstår det, så hade inte ts det, men det vlir nog bäst äve om man köper ved) är eldningspanna med acc-tankar i ett separat bi-utrymme.

Jag har en ganska stor gård och det går ungefär 25kubik ved per år och då har man dusch/bad vatten också.
Räknar man på det, så koostar anläggningen ungefär 100kkr och håller c.a 40-50år.
Det blir 2kkr per år.
25kubik ved a 300 kr/kubik.blir 7500kr.

Således en totalkostnad om 9500 kr/år.

Skulle jag elda hela gårde med el, dskulle det förmodligen kosta något liknande/månad vintertid.

Jag har svårt att se något slå det. I synnerhet om man har egna maskiner och egen skog.
Citera
2011-09-21, 07:32
Medlem
kolvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Öppen spis är faktiskt ett dåligt sätt att elda på. Det blir mycket tilluft och det går inte att strypa när man går och lägger sig.

Det bästa är isolerad kamin med tilluftskanal, eller kakelugn, om man skall ha direkteld.

Allra bäst om man har egen skog(som jag förstår det, så hade inte ts det, men det vlir nog bäst äve om man köper ved) är eldningspanna med acc-tankar i ett separat bi-utrymme.

Jag har en ganska stor gård och det går ungefär 25kubik ved per år och då har man dusch/bad vatten också.
Räknar man på det, så koostar anläggningen ungefär 100kkr och håller c.a 40-50år.
Det blir 2kkr per år.
25kubik ved a 300 kr/kubik.blir 7500kr.

Således en totalkostnad om 9500 kr/år.

Skulle jag elda hela gårde med el, dskulle det förmodligen kosta något liknande/månad vintertid.

Jag har svårt att se något slå det. I synnerhet om man har egna maskiner och egen skog.

Med det räknesättet du tillämpar här så har du 0kr/timme för din egen hantering av veden.

Jag har jordvärme och har en kostnad för varmvatten/värme på ca 10.000kr/år utan att behöva bekymra mig, vi brukar ha 21-22 grader inomhus.

TS: Mitt tips är pelletskamin eller liknande, billigare än så blir nog svårt att få för att hålla någorlunda värme.
Citera
2011-09-21, 07:33
Medlem
Från en erfaren norrlänning till en annan.

Koka upp vatten som du kan ha till ditt badkar och sen spenderar du mycket av din vakna tid där. Du bör även införskaffa eller bygga någon anordning som gör det möjligt för dig att sova i vattnet.
Lycka till broder.
Citera
2011-09-21, 07:37
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
Med det räknesättet du tillämpar här så har du 0kr/timme för din egen hantering av veden.

Jag har jordvärme och har en kostnad för varmvatten/värme på ca 10.000kr/år utan att behöva bekymra mig, vi brukar ha 21-22 grader inomhus.

TS: Mitt tips är pelletskamin eller liknande, billigare än så blir nog svårt att få för att hålla någorlunda värme.

Tja, min veräkning var ju att man köper vedeen, men sedan som du. Säger, så måste man fylla pannan en två-tre gånger i veckan.

Med ditt räknexempel?
Hur stort ställe har duoch har du räknat med turnover på jordvärmen?

Ps ursäkta att jag skriver illa. Stora fingrar och ipad i badkaret. Ds.
Citera
2011-09-21, 07:53
Medlem
kolvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Tja, min veräkning var ju att man köper vedeen, men sedan som du. Säger, så måste man fylla pannan en två-tre gånger i veckan.

Med ditt räknexempel?
Hur stort ställe har duoch har du räknat med turnover på jordvärmen?

Ps ursäkta att jag skriver illa. Stora fingrar och ipad i badkaret. Ds.

Jag har ca 200kvm uppvärmingsyta.

Turnover har jag iofs. inte räknat med, och visst kan det hända en del med elpriset som gör att min kalkyl drar helt åt helvete.

Jag ha bott i 2 hus med vedeldning men jag är åt helvete för bekväm för det idag, tyckte det var ett jävla slit och passande med det uppvärmningssättet
Citera
2011-09-21, 08:13
Medlem
sorbriquets avatar
Det du måste tänka på när du inte drar igång värmen är att huset kan bli skadat, rören fryser och du kan få fuktskador pga för låg inomhustemperatur.
Det du borde göra är att sätta på värmen så den håller 17,5-18 grader. Då skadar du inte huset.
Sen kan du värma upp ytterligare genom att ha tjocka gardiner för fönsterna så fort solen går ner. När solen är framme så kan du öppna gardinerna.
Försök isolera och stänga de rum av huset du inte använder så inte värmen försvinner dit, ha bara grundtemperaturen där.
Vedspis vore ultimat, då kan du elda tre gånger om dagen så håller det sig varmt, kolla så att den är besiktigad först dock så du inte får skorstensbrand.
Lägg mattor på hela golven så värmen inte smiter där.
En sak du bör veta är ju att de som har väldigt låg temperatur inne dör i yngre ålder för att kroppen får kämpa så mycket för att hålla sig varm.
Citera
2011-09-21, 09:21
Medlem
tojos avatar
TS, du får ett tips som jag själv funderat på att göra under en längre tid:

Inhys ett större antal illegala flyktingar i källaren. Parasitera på deras kroppsvärme genom att springa ner och kramas lite då och då samt låt deras utandningsluft värma upp luften i ditt hus, via spjäll från källaren upp till dig. Kontakta Röda korset för att få uppstyrt med matleveranser och latrintömning.

Lycka till!
Citera
2011-09-21, 10:08
Medlem
N-dawgs avatar
kläder för väder?

lägg ett par liggunderlag mellan sängen och bäddmadrassen och ett duntäcke ovanpå bäddmadrassen som du bäddar in med underlakan och köp ett varmt jävla duntäcke, sov med mössa på dig.

den tiden du inte sover får du klä dig varmt, jag hadde strul med värmen hemma förra vintern och gjorde som jag skrev och det var råmysigt att sova! som att gå i ide, varmt i sängen, svinkallt utanför
sen hadde jag ett elektriskt element för de värsta nätterna, men jag strävade inte heller efter att inte ha element, hadde som sagt strul på värmen hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in