2011-09-20, 21:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Nej, jag är ensamstående, ge mig redig fakta nu. Jag har en teori om att flytta ut på gården och bo utomhus under några nätter, på så sätt måste det ju kännas som rena lyxen att flytta inomhus igen, alltså det måste ju rent teoretiskt kännas varmt med 17 grader inomhus.
Fast 17 grader inomhus kommer du knappast få i vinter om du har värmen avslagen. Då lär du få köldgrader inomhus och har du vattenledningar i huset så lär ledningarna frysa sönder. Då blir det riktigt dyrt.
Citera
2011-09-20, 21:24
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renatus
Här skall det vara någon termostat som slår på vid en viss grad, men mina element fungerar inte som dom ska, kanske behöver luftas.
Hur som hellst tycker jag att gränsen från när det är för kallt ligger runt 13~15 grader.
Mycket kyla kommer ofta in från dåliga fönster kanske värt att kolla upp detta.
annars har jag inget bättre tipps bortsett från att ha mer kläder på dig innomhus

Denna kåk är optimal med allt vad det nu innebär. Du får nog ta och lufta de där elementen.
Citera
2011-09-20, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast 17 grader inomhus kommer du knappast få i vinter om du har värmen avslagen. Då lär du få köldgrader inomhus och har du vattenledningar i huset så lär ledningarna frysa sönder. Då blir det riktigt dyrt.

Är medveten om detta, därför vill jag ha bra tips på hur jag så billigt som möjligt kan hålla denna temp på ~17 grader.
Citera
2011-09-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Ditt mål är alltså inte att spara pengar, utan ser detta som en utmaning?
Att klara av vintern utan att värma upp huset?

Med denna tar du dig nog helskinnad genom vintern
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=843642

Roligt att den värsta är av kvinnlig modell haha!
Hitta gärna en fjälla att dela sovsäcken med så blir det genast mycket varmare! Då kanske ni kan dra upp på någon fjälltopp och njuta någon natt i -35C

Ja, kvinnor är ju känsligare än män. Faktum är att om en kvinna och en man håller om varandra så blir värmeväxlingen 5% bättre än om en man och en man håller om varandra eller om en kvinna och en kvinna gör det.

Ett sätt att hålla värmen uppe är nog att bjuda in riktigt jävla många människor att bo här ute i skogen.
Citera
2011-09-20, 21:30
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ett sätt att hålla värmen uppe är nog att bjuda in riktigt jävla många människor att bo här ute i skogen.
ja, eller så kan du ju ställa några kor i farstun..
Citera
2011-09-20, 21:31
Medlem
Har provat vedeldning..kan bara meddela alla som funderar på det : det går åt massor....mycket mer än man tror!
Värmeljus osv. är bara trams....
Möjligen kan du bo på mindre utrymme...stänga av vissa delar av huset....bo bara där värmepumpen finns.
Citera
2011-09-20, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
ja, eller så kan du ju ställa några kor i farstun..

Där har vi ytterligare en lösning, dock innebär det ett jävulskt merarbete att ta hand om dessa kreatur, människor är bättre att ha inneboende då man lättare kan detaljstyra dem.
Citera
2011-09-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danielpoohl
Har provat vedeldning..kan bara meddela alla som funderar på det : det går åt massor....mycket mer än man tror!
Värmeljus osv. är bara trams....
Möjligen kan du bo på mindre utrymme...stänga av vissa delar av huset....bo bara där värmepumpen finns.

Provade att stänga igen 3 rum förra vintern, nu kom jag dock fram till att huset mår bättre av att luften får cirkulera fritt.
Citera
2011-09-20, 21:35
Medlem
slaskarns avatar
Har du en värmekanon modell större med diesel som bränsle så är de ett bra alternativ, Du behöver ju lösa problemet med avgaser men de är nog bara att förlänga avgasröret, Då blir de ordentligt varmt och härligt, ha på den 20-30 min i stöten så kostar de inte så mycket heller
Citera
2011-09-20, 21:38
Medlem
cpskadans avatar
Citat:

Öppna vandrarhem, om du bor nära någon skidort, för att få dit många skidfantaster.
Isolera sedan med 20 lager av detta http://www.wiedland.se/thr/

Alt.

Börja hugga ved nu! Isolera med 20 lager av ovanstående material. Provelda och se hur länge värmen stannar
Citera
2011-09-20, 21:39
Medlem
findatas avatar
FBs husgud Lars Vilks skrev en mycket roligt bok (Spartips : 34 tips för konstnärer, kommuner, vissa obemedlade samt underbetalda), innan allt Muhammedskit började.

Han rekommenderar att bygga ett höj- och sänkbart tak. Dagtid hissar man ner det nya taket så att man får gå böjd. Och om jag minns det rätt så inreder man en säng av tidningar på den nya golvet och hissar upp sig själv på natten så sover man några cm från taket.

Radikalt och funktionellt tips!

Har själv inte börjat elda heller, fast jag bor i södra Sverige. Räknar i alla fall med några veckor till.
Citera
2011-09-20, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskarn
Har du en värmekanon modell större med diesel som bränsle så är de ett bra alternativ, Du behöver ju lösa problemet med avgaser men de är nog bara att förlänga avgasröret, Då blir de ordentligt varmt och härligt, ha på den 20-30 min i stöten så kostar de inte så mycket heller

Någon sån har jag inte, däremot har jag en dieselbil, kanske kan ställa den på bakgården och dra in slangar från värmepaketet rakt in i kåken? Sen får bilen gå på tomgång dygnet runt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in