Citat:
Ursprungligen postat av TheKicks
Så rent biologiskt vill ni befrukta en massa kvinnor? Men i verkligheten håller ni ju på att skita ner er om ni tror att ni har gjort en kvinna med barn. Nej du Q, den där går jag inte på...

Ja, rent biologiskt så är både mannen och kvinnan inställda på att föröka sig, därav sexualdriften hos båda könen. Det är väl dessutom ingen överraskning att folk som lever i en relation även är otrogna och det är ingen liten klick vi pratar om.
I våra dumma outvecklade hjärnor (då menar jag hela mänskligheten) så är våran sexualdrift inte programmerad till vetskapen om att ligga tillsammans = reproduktion. Det finns till och med primitiva stammar som inte har gjort (den aktiva) kopplingen mellan sex och graviditeter.
Ur ett rent darwinistiskt perspektiv så är det en fördel om varje individ förökar sig med så stor spridning av andra individer som bara är möjligt. Detta för att sannolikheten att åtminstone en av avkommorna ska få en fördelaktig genuppsättning.
Således: Rent biologiskt så ligger det oss (män) an att befrukta så många kvinnor som möjligt. Sen kan vi beta av det här med att vara "kär" när vi ändå håller på. Nyförälskelsestadiet i en romans brukar oftast vara i ungefär ett år give or take. Detta är den tiden det alltså är tänkt att det ska ta för mannen att befrukta kvinnan, skydda henne under graviditeten och stanna vid kvinnans sida tillräckligt länge för att avkomman ska kunna klara sig tillsammans med modern.
Den energimängd och risk som går åt för en kvinna att avla fram ett barn (ca 9 mån) är betydligt mer än vad det går åt för en man (i genomsnitt 5-30 minuters samlag). Varför det är extra viktigt att kvinnan väljer en man som hon anser är av "det rätta virket". Kvinnor väljer en man, rent undermedvetet, på premisserna att hon vill föda söner som andra kvinnor vill knulla med = biologisk success.
Jag förenklar väldigt mycket nu.
Det som däremot INTE finns med i våra primathjärnor är att para sig med en hona innebär ett livslångt engagemang och att man "blir fast" vid denna kvinna. Många är säkert överlyckliga och glada när barnet väl kommer till världen, men vid oplanerade graviditeter, där mannen inte har något att säga till om så fort säden lämnat kroppen, så kan jag tänka mig att ångesten är rätt stor över både den ekonomiska och sociala situationen man har hamnat i.
Allt för att vi bara följde våra djuriska instinkter, tänkte med kuken och sprutade i den där kvinnan. Fast ur ett rent darwinistiskt tankesätt, så var ju det en lyckad process, men apan ville inte ha bagaget, så att säga.