Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-20, 19:10
  #1
Medlem
Jag undrar om man kan åka fast om man kör för fort när man möter en polisbil?
Kan de mäta min hastighet från deras bil när de möter mig?
Citera
2011-09-20, 19:21
  #2
Medlem
Nymfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaknes
Jag undrar om man kan åka fast om man kör för fort när man möter en polisbil?
Kan de mäta min hastighet från deras bil när de möter mig?


Kan kan dom väll, men hur troligt är det att dom sitter i bilen och lasrar bilar som åker förbi, och sedan hinna med att plocka reg nummret...

Du kan vara lugn efter att ha kört för fort och mött en polis, enligt mig.

Edit: Sen även om det skulle vara så att dom hann ta reg nummret, så vet de fortfarande inte vem som körde fordonet, om man inte blir stoppad då förstås.
Citera
2011-09-20, 19:35
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vad jag hört så har svenska polisen inte börjat mäta mötande bilars hastighet än.
Citat:
Ursprungligen postat av Nymfan
Kan kan dom väll, men hur troligt är det att dom sitter i bilen och lasrar bilar som åker förbi, och sedan hinna med att plocka reg nummret...
Finns automatiska system...
Citat:
Edit: Sen även om det skulle vara så att dom hann ta reg nummret, så vet de fortfarande inte vem som körde fordonet, om man inte blir stoppad då förstås.
...med videoinspelning.
Citera
2011-09-20, 19:51
  #4
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaknes
Jag undrar om man kan åka fast om man kör för fort när man möter en polisbil?
Kan de mäta min hastighet från deras bil när de möter mig?

Du kan vara helt lugn i det här fallet. Teoretiskt så kan man bli fälld för vårdslöshet i trafik om polisen kan ge ett samstämmigt vittnesmål utan att din hastighet har uppmätts.
Citera
2011-09-21, 03:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du kan vara helt lugn i det här fallet. Teoretiskt så kan man bli fälld för vårdslöshet i trafik om polisen kan ge ett samstämmigt vittnesmål utan att din hastighet har uppmätts.
Och i verkligheten så har det hänt massor av gånger, så TS borde lära sig att köra bil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback