• 1
  • 2
2011-09-20, 18:36
Medlem
Hej Flashback-vänner!

Jag funderar att studera vidare efter gymnasiestudierna. Filosofi står på min lista över tänkbara universitetsprogram. Jag skulle vilja studera i högst ett decennium på universitetsnivå. Alltså avser jag att avlägga kandidat-, magister-, master- och doktorsexamen. Jag skulle vilja med studierna ha god förståelse för filosofin för att kunna uppfinna min egen filosofi. Jag hade tänkt mig lösa det som gäckat filosoferna länge och lösa den filosofiska ekvationen (en konfliktlösning på de filosofiska stridigheterna). Kommer jag kunna lyckas uppfinna något under filosofistudierna? Bör jag studera filosofi? Utveckla ditt svar!
Citera
2011-09-20, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kassandros
Hej Flashback-vänner!

Jag funderar att studera vidare efter gymnasiestudierna. Filosofi står på min lista över tänkbara universitetsprogram. Jag skulle vilja studera i högst ett decennium på universitetsnivå. Alltså avser jag att avlägga kandidat-, magister-, master- och doktorsexamen. Jag skulle vilja med studierna ha god förståelse för filosofin för att kunna uppfinna min egen filosofi. Jag hade tänkt mig lösa det som gäckat filosoferna länge och lösa den filosofiska ekvationen (en konfliktlösning på de filosofiska stridigheterna). Kommer jag kunna lyckas uppfinna något under filosofistudierna? Bör jag studera filosofi? Utveckla ditt svar!

Så här svarade Sokrates ( fritt översatt enligt minnet ): Vet du inte att dom värdelösa är många och dom verkligt värdefulla få på alla områden, undviker du för den skull att göra det du vill?

Alltså, dom värdelösa är många även bland filosoferna...hur många verkligt värdefulla träffade jag på under min långa bana?...en enda, på ett enda avlägset universitet...en enda person. Resten av dom...fullständigt värdelösa karriärister.

Visst fick detta mig att undvika fortsatta studier, jag kunde inte tåla dom helt enkelt.

Men detta faktum att jag fann en enda och att denne var professor gjorde att jag fick min examen.
Senast redigerad av Tinman 2011-09-20 kl. 18:47.
Citera
2011-09-20, 18:47
Medlem
Autocratss avatar
"Vill du inte tjänar pengar?" är min input till det hela.
Citera
2011-09-20, 18:47
Medlem
Tinman,

Min filosofilärare kallade mig en reflekterande människa. Kanske behöver jag inte vara lika pessimistiskt som du?
Citera
2011-09-20, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autocrats
"Vill du inte tjänar pengar?" är min input till det hela.
Världsberömmelse.
Citera
2011-09-20, 18:48
Medlem
Autocratss avatar
Citat:
Tinman,

Min filosofilärare kallade mig en reflekterande människa. Kanske behöver jag inte vara lika pessimistiskt som du?

Det var inte det han åsyftade (kan jag tycka)?
Citera
2011-09-20, 18:51
Medlem
Autocratss avatar
Citat:
Världsberömmelse.

Världsberömmelse är väldigt abstrakt idag. Ja, du kommer bli känd inom "dina kretsar" världen över, om du lyckas vill säga. Men allmänt sett så nej, du kommer inte bli världskänd.
Citera
2011-09-20, 18:59
Medlem
chajusongs avatar
Jag tycker absolut du skall läsa filosofi, det är otroligt lärorikt och intressant. Däremot tror jag inte att du kan lösa filosofins konflikter på så kort tid som tio år, jag tror inte du kan göra det på en livstid heller. Så om det är målet tycker jag nog att du ska läsa något annat och kanske läsa filosofi vid sidan av, tex som kvällskurs eller så.
Citera
2011-09-20, 19:10
Medlem
Citat:
Hej Flashback-vänner!

Hej.
Jag har inte läst de andra svaren du fått så jag ber om ursäkt på förhand om jag upprepar något.

Jag är själv frukstansvärt intresserad av filosofi. Köpte nyligen Platons samlade verk, en skrift som översattes till svenska ett par år in på 1900-talet. Antikt och väldans fantastiskt, går nästan igång på det. Hur som helst.

Ditt intresse för filosofi verkar vara stort, även någon nivå över mitt intresse för filosofin. Vill man som du gå så långt och doktorera som du nämner så tycker jag att du ska köra. Visst är det bra med arbetslivserfarenhet och göra något annat än att plugga. En av anledningarna till att jag inte valde att studera filosofi vidare var att jag bara såg ett lågavlönat läraryrke i filosofi framför mig. Men som sagt, är du beredd att gå vidare så löser den biten sig.

Nu när mänskligheten bytt ut religionen mot mediakåthet och finner njutning i materialismen behövs det personer som är framåt och lägger fram alternativa världar och levnadssätt.

Kör så det rycker!

Diskuterar gärna lite filosofi om du skulle vara sugen på det.
Det finns allt för lite folk i vår värld som är öppna för den alternativa verklighet som finns framför oss.

Lycka till.
Citera
2011-09-20, 19:15
Medlem
Hundkatt90s avatar
Filosofi är verkligen inget du kommer kunna bli berömd på, precis som någon sade här innan så kan du bli känd i din krets men det är så att filosofi är inte nödvändigt längre.

Folk läser helt enkelt inte filosofiska verk om det inte blir tvingade till det.
Hedonism är helt och hållet den regerande filosofin och det finns få kristna och få (kanske lite mer) buddhister som avför det rent dionysiska i livet. (filosofi är idag som många vet patetiska saker såsom Pinocchio paradoxen m.m)

Och lösa filosofiska konflikter? Lycka till. Tror det är omöjligt på 10/100/1000 år.
Hur tråkigt det än låter så var det filosofer som blir ihågkomna (av "massan" inte av oss intresserade! ) inte endast filosofer utan även vetenskapsmän. (Lite roligt att det även är så att det vetenskapsmän som blir stora är semi-filosofer och poeter!)

Men om det är nu att du tror/vet att du kan lösa dessa problem, kör i vind! Men om målet är att bli känd så är jag ganska säker på att du inte kommer uppfylla dina mål.

Studera filosofi intensivt på sidan om en utbildning som du kan livnära dig på!

När du känner dig redo börja utforma din egen filosofi och släpp en bok.
Om det går bra kan du gå ut i Media och ha "intellektuell" som yrke!

Önskar dig all lycka till!
Citera
2011-09-20, 19:57
Medlem
Jag kanske inte blir världskänd men mitt mål är att förändra och förbättra bl.a. det politiska tänkandet. Jag skulle vilja att mina skrifter blir ett portalverk för den nya filosofin: genom att lägga fundamentet röja vägen för en ny filosofi.

Min filosofiska grundtanke är simpla förklaringar av komplexa problem med svårt att övertyga allmänheten, vilket försvårar målet. Jag bör dock förenkla det ännu mer genom att argumentera mot missförståelser av min filosofi.

I alla fall så är det tänkt. Jag skulle helst vilja satsa på en karriär som poet men det är inte fel med universitetsstudier som stimulans.
Citera
2011-09-20, 20:24
Medlem
Hundkatt90s avatar
Så du har redan din filosofi?

Låt oss höra hur din filosofi (politiska idéer etc) lyder och då skulle vi kunna svara på din fråga om du bör studera filosofi eller inte!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in