Citat:
Ursprungligen postat av Kassandros
Hej Flashback-vänner!

Jag hade tänkt mig lösa det som gäckat filosoferna länge och lösa den filosofiska ekvationen (en konfliktlösning på de filosofiska stridigheterna). !
Filosofin hänger sig åt tolkningar av världen och logiken i dessa tolkningar. Stridigheterna här saknar lösning.
Du får inte se filosofin som en vetenskap eller ett Logiskt/matematiskt system. Filosofin är möjligen en metavetenskap, något som kan uttala sig om vetenskapen utan att därför kunna avgöra vad som är rätt eller fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Kassandros
Kommer jag kunna lyckas uppfinna något under filosofistudierna? Bör jag studera filosofi? Utveckla ditt svar!
Filosofen uppfinner ingenting. I allra bästa fall kan han upptäcka någonting, som Saul Kripke.
http://en.wikipedia.org/wiki/Saul_Kripke Som redan i din ålder(?) börjat publicera sina banbrytande upptäcket inom "relational semantics". Men å andra sidan uppfyller han inte dina studieambitioner. Hans enda examen är en BA.
Men bry dig inte om allt detta beväpna dig med hängivenhet och grip dig an uppgiften som du vore odödlig. Man vet aldrig, det kan lyckas. Så visst skall du studera filosofi!