2011-09-20, 18:03
Medlem
AkutHjalps avatar
Tror ni att han är oskyldig eller skyldig?

Vad tycker ni man ska göra?

http://www.amnestyusa.org/our-work/cases/usa-troy-davis

http://en.wikipedia.org/wiki/Troy_Davis_case

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4706222

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13632976.ab
Citera
2011-09-20, 18:14
Medlem
nattbushcitys avatar
Eftersom 7 an 9 tagit tillbaka sina vittnesmål, och en av de två som vidstår dennes utsago tydligen har sagt att denne känner sig hotad av den andre misstänkte, ser det hela skumt ut.
Citera
2011-09-20, 18:19
Medlem
ententsos avatar
Ser ut som ett fall av poliser som gjort fel och hotat vittnen att ljuga för att rädda sina egna skinn.
Citera
2011-09-20, 18:33
Medlem
netr0pas avatar
Nu är det så att jag inte vet nånting om bakgrunden osv och sen är det svårt för oss som inte är med i leken att veta vad som egentligen hände MEN...

...OM han nu är oskyldig så är det jävligt sjukt känsla att vara i den där sitsen.... Att räkna antalet timmar ner till sin egen död trots sin oskuld.

Det är fan hemskt.
Citera
2011-09-21, 01:10
Medlem
Weejays avatar
Säger inte att han är oskyldig, bara att om man nu ska ha dödsstraff (vilket jag i grunden tycker är fel) så ska det inte finnas några som helst tvivel, vilket det beviserligen gör nu...
Citera
2011-09-21, 08:27
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Säger inte att han är oskyldig, bara att om man nu ska ha dödsstraff (vilket jag i grunden tycker är fel) så ska det inte finnas några som helst tvivel, vilket det beviserligen gör nu...
Håller med om detta, förutom frågan om vi ska ha dödsstraff eller ej.

Det är såna här fall som ger dödsstraffsmotståndare kött på benen, man får inte döma någon om det inte är 110% säkert att det är han.

Så jag är inte alls för detta dödsstraff eftersom det uppenbarligen finns så mycket tvivel.
Däremot tror jag dom flesta är för dödsstraff egentligen. Borde osama bin laden o saddam hussein fått en trevlig liten cell med god mat varje dag, istället för dödsstraff?

För övrigt förstår jag inte att domen kan gå igenom om bevisen nu är så klena (inga bevis alls om jag förstått det rätt?).
Eller är det svensk media som ger sin egen version av vad som hänt igen?
Citera
2011-09-21, 12:32
Medlem
SingleStars avatar
Folk ville jag spara på Karla Faye Tucker också.

Jag tvivlar på Troy Davis oskuld efter att ha läst mig på i fallet, inte särskilt genomgånget men det finns saker som pekar mot honom. Det som irriterar är avsaknaden av teknisk bevisning. Inget mordvapen har hittats.

Men dödsstraff är inte värdigt ett modernt samhälle.
Citera
2011-09-21, 14:24
Medlem
Traveller2007s avatar
Jag ar for dodsstraffet. Men i denna situationen sa tycker jag att han inte borde avrattas nu utan i stallet fa en ny rattegang eller ett livstidsstraff i stallet. I och med att 7 av 9 vittnen dragit tillbaka sina vittnessmal sa kanske det som om det vore grund nog for att inte ga igenom med avrattningen nu. Som jag sa, jag ar for straffet men man maste vara 120% saker.
Citera
2011-09-21, 15:12
Medlem
Mark MacPhail.
Citera
2011-09-21, 16:59
Medlem
PH1s avatar
Ännu en neger att tycka synd om. Var är samma massmedia när hundratals vita mördas i Sydafrika, eller när nationella regimkritiker ges långa fängelsestraff i Tyskland och Österrike bara för att ha uttryckt sin åsikt?

Jag vet inte om negern Troy Davis är skyldig eller inte. Sanningen är inte demokratisk, så hur många vittnesmål som dragits tillbaka har ingen betydelse om det finns andra bevis som binder honom vid brottet. Men jag tvivlar på rättsystemet i USA, där de dömer människor till döden på indicier och frikänner mördare pga teknikaliteter.
Citera
2011-09-21, 17:08
Medlem
Oavsett hur det ligger till så ser jag inte varför man skulle mot att han avrättas, han är ju bevisligen en samhällsfara då han tidigare skjutit en man och lär säkert ha begått fler brott i sitt liv, dessutom lär han ju ändå varit inblandad på något sätt. Är knappast en "oskyldig man", folk borde använda sin energi för annat än att försvara en kriminell neger. Men av nån anledning ser man ofta sånt här, att folk ska försvara och få svarta frisläppta.
Citera
2011-09-21, 19:20
Medlem
Miiiiias avatar
Jag får lite The Green Mile- vibbar av att läsa om detta.

Det skulle vara väldigt intressant att få veta på vilka grunder de avslagit hans sista överklagan. Är det så viktigt att få någon fälld för ett brott att man inte ens bryr sig om att ta reda på om det är rätt man?
Jag säger inte att han är oskyldig, för det har jag ingen aning om, men jag tycker verkligen att de ska skjuta upp dödsstraffet och undersöka saken mer grundligt, nu när vittnen har dragit tillbaka vad de sagt.

Citat:
Sedan rättegången har vittne efter vittne tagit tillbaka sina uppgifter. I dag är det bara två av de nio vittnena som vidhåller att Davis dödade polismannen. Det ena av de båda kvarvarande vittnena har av flera personer dessutom utpekats som den verklige mördaren. /Aftonbladet

Ja, vad säger man...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in