Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-12-06, 21:53
  #1
Medlem
mi:nes avatar
Jag och en polare tänkte att vi skulle börja träna igen efter nyår.
Han har några år Shotokan och Jeet kun do under bältet medans jag har några år Shotokan och Capoeira.
Båda två vill ha en lite friare stil än Shotokan och vi sniffar runt på olika stilar. Något som jag fastnade för var Taido, efter en annan bekants rekommendation.
Någon som vet något om det, eller har egna tankar om det?
Citera
2004-12-06, 21:55
  #2
Medlem
Makehastes avatar
Taido – sinnet och kroppens väg
Taido är en modern japansk kampkonst – en rolig träningsform för dig som gillar rörelse och vill bli smidigare. I taidons kamp, jissen, rör man sig över hela mattytan på 9x9 meter och även i luftrummet över och under motståndaren. Attacker med slag- och sparktekniker, svep etc. utförs från marken, stående eller i luften. Taido kallas därför en 3-dimensionell kampkonst.
Ett vanligt träningspass innehåller, förutom kamp, mental fokusering, hälsningsceremoni, uppvärmning med gymnastiska inslag, teknik- och formträning, kreativa övningar, avslutning med uppbyggnadsövningar och stretching. För de flesta som tränar taido är det ett sätt att må bra. Genom träningen byggs din kondition, styrka, kroppskontroll och framförallt smidighet upp – samtidigt som du har roligt.

Taidons historia
Taido skapades på 1965 av den då framstående karatemästaren Seiken Shukumine från Okinawa. Under andra världskriget låg Shukumine i den japanska flottan som kaitenpilot. En kaiten är en enmansubåt fullastad med sprängämnen. Där utnyttjade han farkosten genom att rulla, vända och vrida för att undkomma fiendens fångstnät och torpeder. Innan Shukumines uppdrag skulle utföras blev det dock fred. Eftersom han, som kamikazepilot, var inställd på att dö vid fullgjort uppdrag var detta som att födas på nytt. Tanken på att man istället borde leva som en skapande människa föddes då. Genom att tillämpa ubåtens rörelser och strategi skapade han karatestilen Gensei ryu. Shukumine fick inom karate-do titeln 8 dan kyoshi från Dai Nippon Butokukai 1957.

Shukumine fortsatte dock att utveckla sin skapelse. Han lade till fler principer för rörelse, tillsammans med principer för användning av andning och strategi, efter studier i bl.a. traditionell kinesisk medicin, västerländsk anatomi, fysiologi och psykologi. Sedan formulerade Shukumine en grundläggande teori baserat på sambandet mellan människan, samhället, och universum. Detta sammanställde han 1965 till ett logiskt system. Den nya budon fick namnet taido ”sinnets & kroppens väg”.

Mer information: http://www.taido.nu

Typ?

Tillägg: Mycket att hålla reda på... http://www.saunalahti.fi/~lepima1/taido.jpg
Citera
2004-12-06, 22:17
  #3
Avstängd
scoremaxs avatar
rolig träning som gör en väldigt smidig..
Vill du bli effektiv på att slåss är stilen dock gravt undermålig..

Grundar mina åsikter på bekanta som tränat, att jag okulärbesiktigat träningspass, samt sparrat med utövare av stilen.
Citera
2004-12-06, 22:21
  #4
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
rolig träning som gör en väldigt smidig..
Vill du bli effektiv på att slåss är stilen dock gravt undermålig..

Grundar mina åsikter på bekanta som tränat, att jag okulärbesiktigat träningspass, samt sparrat med utövare av stilen.
Nej, precis. Det är lite som aikido eller kendo eller vad som helst annat som handlar mer om form än funktion. Dock brukar formbaserade kampsporter vara roligare att träna än typ bom-tjafs-självförsvar som ser lika intressant ut som en Billyhylla från Ikea, typ Krav Maga eller Shootfighting. Men det beror ju på vad man ska ha det till och vad man vill få ut av sin träning. Jag tar form framför funktion any day.

Tilläggas bör kanske att jag aldrig tränat Taido, jag har bara sett på när de tränat då vi delar klubb med några som tränar det.
Citera
2004-12-06, 22:24
  #5
Avstängd
scoremaxs avatar
"Jag tar form framför funktion any day"
och jag är tvärtom..
men det är ju fanken så mycket roligare att se på "form"-stilar..

Hade inte varit lika roligt att titta på jackie Chan eller Jet Li om dom lagt sig på asfalten och krälat
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback