Ja nu börjar det dra ihop sig - dagarna mellan varje avsnitt lär bli långa!
Av de karaktärer som nu finns presenterade vet vi att vi behöver veta betydligt mer om de här nya personerna som nu kom in lite plötsligt. Att
Julian (Lauras chef, IT-killen) är skum vet vi. Men hur?
Caroline, Alexander och Carolines sexfixerade väninna, vad ska vi få veta om dem? De är uppenbarligen nyckelpersoner i handlingen men hittills tycker jag det är svårt att gissa på vilket sätt.
En sak som gör serien särskilt sevärd är att man så tydligt fokuserat på att brodera ut vissa inbördes relationer och göra dem så trovärdiga som möjligt. Jag tycker det är tydligt att
Saga och Martin genomgående varit varandras motpoler och att deras förhållande är synnerligen dynamiskt. Deras respektive särdrag är det som för serien framåt. Jag tycker Sagas karaktär är spännande även om det är mer övertydlig dramaturgi än typisk asperger över henne. Hon verkar på ytan knepig men på djupet gör hennes logiska insikter att hon får mycket ur händerna. Martin är ju på ytan en mysgubbe men han är impulsiv och känslostyrd på ett inte alltid helt funktionellt sätt. Jag tror när det gäller Martin att han kommer att hamna i situationer där hans impulsivitet fortsätter att ställa till det för honom. Kanske i förhållande till kvinnor, till de nuvarande skummisarna eller i förhållande till Jens - kanske till samtliga. Sagas svårigheter är mer synliga men jag är nyfiken på om man kommer att se henne i någon situation där hennes AS-drag gör det svårt för henne mer än på ytan, i den här andra serien.
Laura och hennes pappa har synts en hel del så de har förstås en roll i det hela, men
Beate? Var hon bara där för att markera Lauras karaktär, eller har hon större betydelse?
Att
Linus blivit mobbad och nu står ensam i världen är förstås en tickande bomb. Just nu tänker jag mig att han är den som framför hela seriens tema. Spännande! Hämndmotiv? Impulsivt utåtagerande/lömsk plan? Lierar sig med de kriminella? Löser hela gåtan? Samarbetar med någon eller agerar ensam? Att han sökte sig till den taskiga kompisen definierar hur ensam och utsatt han verkligen är, vad blir nästa steg? Vild gissning på tema: mobbad/svag hamnar i kris, omständigheter och identitetsdrag avgör om man själv blir mobbare eller istället vänder det mörka till det motsatta och blir en förkämpe för det goda. Och en tanke blir direkt, gäller detta för flera karaktärer i serien?
I nuläget är det ju oklart vad mördaren/mördarna i grunden har för motiv - men det faktum att man inledde denna serie med att de första morden verkade ha ett dubbelt ont/gott motiv ("döda för att göra världen uppmärksam på orättvisor"), gör att jag tänker att det skulle kunna vara en aspekt på den övergripande handlingen, något som kan fortsätta illustreras applicerat på Linus livssituation. Kanske han gör något annat av det än fortsätter den destruktiva spiralen? Nån mer som tänkt i de banorna?
Äsch, måste nog se om avsnitt tre, tror jag