Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Att Saga ska föreställa en odiagnosticerad aspie är nog uppenbart för dem som känner till syndromet, och då är hon inte så konstig. Dock tycker jag hon kunde lagt mer tid på research när det gäller AS. En så smart person som hon hade IRL lagt mer möda på att lära sig sociala beteenden tidigare. Nu verkade hon ju plötsligt komma på vitsen med att funka socialt först under den här utredningen, och man fick följa hennes crash course....lite komiskt och inte så trovärdigt.
Det är exakt min tanke också. Det är som Saga släppts rätt ner i TV-serien från en annan planet. Men hon måste ju ha hunnit lära sig en del under de 36 eller 37 år hon ska föreställa ha levat, och inte börjat inse vikten av socialt beteende först under seriens gång. Som när Anton raggade upp henne på krogen så betedde hon sig som om hon aldrig varit med om något liknande förr. Skulle hennes sexualla begär alltså ha vaknat först vid 36 eller 37 års ålder?
En annan sak jag reagerade på var frånvaron av media, förutom Daniel. Om så många otroligt spektakulära mord hade inträffat i både Sverige och Danmark så skulle det ha varit krigsrubriker i medierna varenda dag under utedningens gång, poliserna skulle hela tiden ha varit förföljda av uppbåd av journalister, och det skulle ha varit presskonferenser varenda dag. Dessutom skulle naturligtvis högsta polisledningen med rikspolischefen i spetsen lagt sig i en massa och nån sketen liten Länskrim i Malmö skulle knappast ha fått genomföra utredningen, och definitivt inte på egen hand. Detsamma torde ha gällt för den danska polisen. Interpol eller Europol skulle också ha varit inblandat.
Jag konstaterar också att jag hade fullständigt fel i min teori om att Sagas döda syster skulle ha varit i liv och vara gärningsmannen (eller -kvinnan).
Men ändå en bra serie på det hela taget!