Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-27, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Den här tråden är lite rolig. I början vräker "alla" ur sig kritik i allmänhet över vilken dålig serie det här är, och i synnerhet vilken hemskt dålig skådespelerska Sofia H är. Att karaktären hon spelar har AS tycks få har fattat. Allt för att senare övergå till att det här är t.om bättre än "Millilenium-serien". Nåja kul att folk kan ändra sig. Men säg, hur bemöter ni aspisar i verkliga livet?

De flesta som kritiserade serien och Saga i synnerhet verkar inte ha fortsatt kommentera i tråden. En del skrev rent ut att den här skiten ska jag inte fortsätta följa. Lite synd, för jag tror en del skulle ha ändrat sig. Jag var själv inte så värst imponerad efter avsnitt 1, men sen kom man ju in i det och vande sig vid och till slut började gilla Saga. En del av de som kommenterat lite längre in i tråden har sagt liknande grejer, typ att "i början störde jag mig på Saga men nu tycker jag hon är skön". Jag tror iofs inte att alla som hatade första avsnittet skulle ha börjat gilla det längre fram, men en ganska stor del av dom skulle nog det.
Citera
2011-11-27, 01:44
Medlem
Den skamlöses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Att Saga ska föreställa en odiagnosticerad aspie är nog uppenbart för dem som känner till syndromet, och då är hon inte så konstig. Dock tycker jag hon kunde lagt mer tid på research när det gäller AS. En så smart person som hon hade IRL lagt mer möda på att lära sig sociala beteenden tidigare. Nu verkade hon ju plötsligt komma på vitsen med att funka socialt först under den här utredningen, och man fick följa hennes crash course....lite komiskt och inte så trovärdigt.
Det är exakt min tanke också. Det är som Saga släppts rätt ner i TV-serien från en annan planet. Men hon måste ju ha hunnit lära sig en del under de 36 eller 37 år hon ska föreställa ha levat, och inte börjat inse vikten av socialt beteende först under seriens gång. Som när Anton raggade upp henne på krogen så betedde hon sig som om hon aldrig varit med om något liknande förr. Skulle hennes sexualla begär alltså ha vaknat först vid 36 eller 37 års ålder?

En annan sak jag reagerade på var frånvaron av media, förutom Daniel. Om så många otroligt spektakulära mord hade inträffat i både Sverige och Danmark så skulle det ha varit krigsrubriker i medierna varenda dag under utedningens gång, poliserna skulle hela tiden ha varit förföljda av uppbåd av journalister, och det skulle ha varit presskonferenser varenda dag. Dessutom skulle naturligtvis högsta polisledningen med rikspolischefen i spetsen lagt sig i en massa och nån sketen liten Länskrim i Malmö skulle knappast ha fått genomföra utredningen, och definitivt inte på egen hand. Detsamma torde ha gällt för den danska polisen. Interpol eller Europol skulle också ha varit inblandat.

Jag konstaterar också att jag hade fullständigt fel i min teori om att Sagas döda syster skulle ha varit i liv och vara gärningsmannen (eller -kvinnan).

Men ändå en bra serie på det hela taget!
Citera
2011-11-27, 10:49
Medlem
Felet är samtidigt när Rikskrim och rikspolischefen ska lägga sig i en utredning som gäller brott begågna i Malmö och Köpenhamns närområde så blir det ofta fel. Det sköts bäst av polisenheterna närmast vilket användes i den här serien. Annars håller jag med, för lite media som sprang omkring och försökte få information om brotten och polisutredningen.

Saga är ju onekligen lite speciellt gjord, men de tyckte väl inte det var befogat att berätta om hennes sexuella begär från tidigare i livet. Blev förstås lite konstigt när hon först nobbade Antons invit och sedan direkt bad honom hänga med hem och gänga. Men nu har ju Saga blivit något mer talför med Anton och kan föra ett hyggligt vettigt resonemang. Han ha sett igenom hennes person och insett att hon ändå är en rätt vettig person, men hon uttrycker sig på sitt speciella sätt. Hoppas Saga inser att Anton kan vara hennes chans att bli mer förstådd av sin omgivning och sina kollegor. Han kan lära henne att inte alltid vara så väldigt gåpåig mot andra personer. Tror han kommer bli en slags social lärare för Saga.
Citera
2011-11-28, 15:45
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Har du suttit och kollat igenom tråden och sett att det är samma personer som tyckt illa om serien/skådespelarna och sedan ändrat sig? (vilket väl iofs knappast är förbjudet) Mitt intryck är att det inte är så. Personligen har jag gillat serien från start

Att Saga ska föreställa en odiagnosticerad aspie är nog uppenbart för dem som känner till syndromet, och då är hon inte så konstig. Dock tycker jag hon kunde lagt mer tid på research när det gäller AS. En så smart person som hon hade IRL lagt mer möda på att lära sig sociala beteenden tidigare. Nu verkade hon ju plötsligt komma på vitsen med att funka socialt först under den här utredningen, och man fick följa hennes crash course....lite komiskt och inte så trovärdigt.

Studsar över att så många inte verkar inse att hon är aspergare. Det är ju hur tydligt som helst.
Jag reagerade över att hennes kollegor inte verkar inse (?) det heller. De anser hon är lite konstig. Men nog fan är det klart och tydlig att hon har en diagnos. Och de som skarpa poliser borde väl inse det tydligt?
Citera
2011-11-28, 21:10
Medlem
De har nog överseende med hennes diagnos eftersom hon är så pass bra polis. Hon är ju skärpt och klartänkt, vilket ofta kännetecknar de med diagnos typ Asberger. De ställde sig ju lite tveksamma till hur Martin skulle uppfatta Saga när deras samarbete inleddes. Efter inledande samarbetssvårigheter har de ju haft stor nytta av varandra. Man ska inte döma ut en person bara för att hon har en diagnos.

Är ju lite överkurs att de formade Saga till en sådan karaktär som hon blev, men när de nu valde att göra det så fick man vänja sig vid hennes personlighet och hon blev lättare att acceptera allteftersom. Hon är alltid uppriktig och ibland lite väl rättfram, inser inte konsekvenserna av att vara väldigt rättfram mot folk i alla lägen. Typiska Asbergerdrag såklart.

Håller med Giraffen i övrigt, det kan mycket väl vara så att de flyttar fram handlingen något år i tiden i nästa omgång. Mycket märklig gärningsman. Så listig som han var kunde han gett sig på Martins familj direkt och dödat August. Men han föredrog att på vägen fram ta död på lite fler personer som han tyckte ställt till med problemen som orsakade hans familjs död. Saga skaffar troligen inte barn, men hon kan mycket väl försöka att bli tillsammans med Anton. Hon har väl hittills märkt att han går med på hennes villkor. Han borde väl vilja att de antingen försöker sig på ett stabilt förhållande eller inte fortsätter träffas kanske.

Klart att han ville att Martin skulle dödat honom, då hade ju Martin fått ännu mer problem vilket var Sebastians avsikt. Han skulle bli så arg, ledsen och knäckt av att Sebastian dödat August så att han tog kål på honom. Nu fick han inte den viljan igenom utan de lyckades stoppa honom ändå. Säkert kommer han försöka begå självmord, eller det kommer han lyckas med om han vill det.
Citera
2011-11-29, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unikum
Hur vet ni att det kommer en säsong två? Hittar ingen info om det.
De kanske hoppar över säsong två och går på säsong tre direkt
Citera
2011-12-01, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unikum
Hur vet ni att det kommer en säsong två? Hittar ingen info om det.

http://politiken.dk/kultur/tvogradio/ECE1427944/succeskrimi-faar-opfoelger-bodnia-loeser-nyt-bro-mysterium-i-2013/

Här. Har också läst någonstans också i en artikel med Sofia Helin att hon har blivit tillfrågad om när hon kan spela in. Dock minns jag inte var jag läste artikeln.
Citera
2011-12-04, 09:40
Medlem
Ledmotivet var bäst, någon som vet mer om det ?
Tyckte annars att serien spretade lite väl mycket i början.
Citera
2011-12-04, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Ledmotivet var bäst, någon som vet mer om det ?
Tyckte annars att serien spretade lite väl mycket i början.

Hollow Talk av Choir of Young Believers, http://www.youtube.com/watch?v=Vy7yuj-UrNI

En sak jag har funderat på. Under vilken tidsrymd utspelade sig egentligen handlingen?
Citera
2011-12-04, 14:13
Medlem
viking76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utnyttjat
Hollow Talk av Choir of Young Believers, http://www.youtube.com/watch?v=Vy7yuj-UrNI

En sak jag har funderat på. Under vilken tidsrymd utspelade sig egentligen handlingen?

Danskens fru var ju gravid under hela handlingen. Polisen fick korta tidsfrister att försöka lösa de olika brotten i de fall de kunde rädda ev. liv. Det kan tyckas något konstigt/ologiskt att han genomförde allt med så kort tidsrymd. En hämnd borde varit mer utdragen. Visserligen hade han planerat flera år bakåt i tiden, men inte så att det märktes som hämndmotiv.

Jag skulle säga inte mer än 3-4 månader i tidperspektiv.
Citera
2011-12-04, 19:29
Medlem
Han hade sett ut sina offer noga och planerat attentaten så de skulle gå att genomföra under en kort tid. Tidsrymden kan nog stämma, ett par tre månader kan det rört sig om. Normalt i mordutredningar har de ju sämre förutsättningar ju längre tiden går efter brottet, men i det här fallet var det mer så att de fick informationen av gärningsmannen vad det rörde sig om och att de därmed inte hade en speciellt tidsram för att kunna ta fast honom. Han gav dem bara information nog för att kunna fortsätta sin hämndserie och när han var klar med den hade de fått fram hans identitet. Men Martin bär ju lite skuld i att de inte fick hans identitet tidigare, eftersom han kunde berättat om sin otrohet med Mikaela tidigare. Då hade Saga snabbt konstaterat att hennes man måste vara den skyldiga.

Han var listig och iscensatte ett självmord för att sedan kunna planera och utföra sin hämnd i ett annat namn. Bytte han identitet fullt ut eller hur gick det till? Alla trodde att han tagit sitt liv, men han fanns kvar i bakgrunden och ruvade på sin hämnd. Med de kunskaper han hade kunde han sedan genomföra den utan att de lyckades stoppa honom innan han gav dem en möjlighet till det själv. Då hade han säkerställt att han fått igenom sin hämnd fullt ut. Han ville genomföra det så snabbt det var möjligt för att minska risken att misslyckas med sin hämnd, då han visste att han skulle kunna bli upptäckt med tanke på hans tidigare yrke.

Det ovanliga med denna gärningsman var ju att han tilläts vara precis så genomskicklig rakt igenom och lyckas fullt ut med sin hämndplan. Ingen kunde stoppa honom, han var snabbare att skjuta än vakterna som dessutom inte hade fått order om att skjuta mot någon, liksom insatsstyrkan på taket. De skjuter bara om de får order om det, gärningsmannen förutsåg alla sådana manövrar och agerade utifrån de möjligheterna. Han visste vilka personer han inte ville döda och skonade dem.

Saga tilläts vara skicklig, men inte fullt så skicklig att hon även lyckades hitta August i tid för att rädda honom. Det är väl rimligt på något sätt. Men jag tror det måste finnas någon underliggande anledning till att han dödar August men inte Mette och småbarnen. Han räknade väl med möjligheten att Mette och barnen skulle klara sig eftersom han instruerade henne i att hålla handgranaten. Det gav honom chansen att ta August, sedan han ringt och anmält vart de befann sig.

Jag tänker fortfarande på om August kan vara Mikaelas son med Martin och att Sebastian ville döda August för att han var oäkta son till hans fru. Ofta så att olika slags svartsjukehistorier ligger i botten. Hoppas det kommer fram i omgång två av serien, vem som var Augusts mamma och om det hade med Sebastians ondska mot Martin att göra egentligen.
Citera
2011-12-07, 16:45
Medlem
Rör det sig verkligen om så lång tid som tre-fyra månader som serien utspelar sig?

I avsnitt nio frågar Martin August när "Frida" tog kontakt med honom och August svarar att det var en vecka sedan. Frida introduceras redan i avsnitt tre så från avsnitt tre till avsnitt nio går det högst en vecka i så fall.
Sedan fick jag intrycket av att ingen längre tid löpt mellan varje avsnitt utan det tar vid där det senaste slutat i de flesta fall.
Senast redigerad av hideyourbike 2011-12-07 kl. 16:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in