Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-11, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspanarn
Det var ju mest att vi behövde komma fram till en person som hade personligt motiv att ge sig på just de personer han gett sig på hittills för att hitta GM. Om inte Jens är gärningsmannen är det ju väldigt märkligt, dessutom bör Jens och Sebastian vara samma person. Kan det föreligga på något annat sätt, som att Sebastian och Jens är bröder och har utfört dåden gemensamt som hämnd för Jens frus död i olyckan? Kan Sagas syster också dött i samma olycka, eller är hon helt "bortkopplad" från historien nu?

Tog inte Sagas syster livet av sig för 15 år sedan? Medan olyckan där Jens fru och son dog skedde under 2000-talet? Minns inte årtalen exakt.
Senast redigerad av utnyttjat 2011-11-11 kl. 10:30.
Citera
2011-11-11, 11:24
Medlem
Jo, det är ju så det hittills framställts, Sagas syster tog livet av sig 15 år tidigare och olyckan som tog Jens frus Mikaelas liv var 2001. Det är om det inte skulle stämma bara. Men Saga är ju så helt igenom uppriktig hela tiden, så hon borde knappast hitta på att systern tog sitt liv just då. Det är nog bara Jens som hämnas, alternativt brodern (då troligen Sebastian) som hämnas för olyckan och att Mikaela dog i den.

Bron är helt klart en av de mest genomarbetade serierna som svensk TV visat. Intrigen innehåller så många olika trådar som pekar hit och dit, en deckarintrig ska ju helst inte vara enkel att lista ut och det har inte den här varit. Dock hade man aningar, som GW Persson skulle uttryckt det, "i vilken krets av personer som gärningsmannen finns". Alltså personer som sett ut sina offer i förväg, som har möjlighet att skaffa sig de hjälpmedel och medhjälpare som behövs för att kunna utföra det han föresatt sig att göra. En person som har gedigna kunskaper inom flera områden.

Saga Norén är ju en intressant karaktär, hon har avhandlats några gånger i forumet. Kontrasten med Martin är ju tydlig, men båda beter sig illa mot sin omgivning vid flera tillfällen. Martin är lite mjukare i dialogen, medan Saga är ytterst korrekt, regler är till för att följas.
Citera
2011-11-11, 12:12
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Haha, dålig tycker du

För referens vore det kul att veta vilka som är dina favoritserier

Nåt amerikanskt säkert

Nu var inte frågan riktad till mig, men jag svarar ändå. Jag tycker att Bron har en bra story, och är sevärd. Det finns också en och annan bra skådis (t ex Kim Bodnia). Fotot är bra. Men överlag så är ju skådespelarinsatserna och regin lite tafflig. Repliker känns onaturliga, osv.
Ett exempel på en riktigt bra serie (som också är dansk-svensk) är ju Riget. Strålande regi, fantastiskt manus (båda Lars von Trier) och inte en enda dålig skådespelarinsats.
Senast redigerad av jolindbe 2011-11-11 kl. 12:18.
Citera
2011-11-11, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Nu var inte frågan riktad till mig, men jag svarar ändå. Jag tycker att Bron har en bra story, och är sevärd. Det finns också en och annan bra skådis (t ex Kim Bodnia). Fotot är bra. Men överlag så är ju skådespelarinsatserna och regin lite tafflig. Repliker känns onaturliga, osv.
Ett exempel på en riktigt bra serie (som också är dansk-svensk) är ju Riget. Strålande regi, fantastiskt manus (båda Lars von Trier) och inte en enda dålig skådespelarinsats.

Det kan jag hålla med om när det gäller birollerna. Poliserna i svenska teamet tex, där rabblas replikerna som om de lästes innantill...men det är säkert inte lätta roller att ta sig an heller, sådär i periferin. Att Daniel Ferbé dog var en befrielse eftersom även den skådespelaren väl inte hade sina bästa dagar vid just denna inspelning tycker jag...

Annars är det helt OK på många punkter där det brukar halta, tex tempo, foto, ljus och sånt. Men framförallt manus och själva deckargåtan.
Citera
2011-11-11, 12:48
Medlem
Citat:
Saga Norén är ju en intressant karaktär, hon har avhandlats några gånger i forumet. Kontrasten med Martin är ju tydlig, men båda beter sig illa mot sin omgivning vid flera tillfällen. Martin är lite mjukare i dialogen, medan Saga är ytterst korrekt, regler är till för att följas.

Lite OT men: personligen skulle jag ha lättare att stå ut med Sagas fyrkantiga förutsägbarhet än med Martins dryga och undvikande karaktär, IRL alltså. Men jag är av den fasta uppfattningen att båda behövs, och många socialt kompetenta människor som "lyckas i livet" har ju också drag av båda ytterligheterna, i ljuv förening
Citera
2011-11-11, 13:34
Medlem
Zvis avatar
Citat:
Haha, dålig tycker du

För referens vore det kul att veta vilka som är dina favoritserier

Nåt amerikanskt säkert
Two and a half men, Entourage, sen måste jag våga erkänna att det är något speciellt med OC! Men där har du 3 BRA serier
Citera
2011-11-11, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvi
Two and a half men, Entourage, sen måste jag våga erkänna att det är något speciellt med OC! Men där har du 3 BRA serier

tack för svar - som jag misstänkte alltså. Men det är ju kul att man tycker olika!

2 1/2 men är favoriten hos en 12-åring nära mig som inte sett så mycket än - och honom gillar jag ändå
Citera
2011-11-11, 18:47
Medlem
Zvis avatar
Citat:

tack för svar - som jag misstänkte alltså. Men det är ju kul att man tycker olika!

2 1/2 men är favoriten hos en 12-åring nära mig som inte sett så mycket än - och honom gillar jag ändå
Jag har väl ett väldigt ungt sinne!
Citera
2011-11-11, 19:11
Medlem
viking76s avatar
Citat:
Jo, det är ju så det hittills framställts, Sagas syster tog livet av sig 15 år tidigare och olyckan som tog Jens frus Mikaelas liv var 2001. Det är om det inte skulle stämma bara. Men Saga är ju så helt igenom uppriktig hela tiden, så hon borde knappast hitta på att systern tog sitt liv just då. Det är nog bara Jens som hämnas, alternativt brodern (då troligen Sebastian) som hämnas för olyckan och att Mikaela dog i den.

Bron är helt klart en av de mest genomarbetade serierna som svensk TV visat. Intrigen innehåller så många olika trådar som pekar hit och dit, en deckarintrig ska ju helst inte vara enkel att lista ut och det har inte den här varit. Dock hade man aningar, som GW Persson skulle uttryckt det, "i vilken krets av personer som gärningsmannen finns". Alltså personer som sett ut sina offer i förväg, som har möjlighet att skaffa sig de hjälpmedel och medhjälpare som behövs för att kunna utföra det han föresatt sig att göra. En person som har gedigna kunskaper inom flera områden.

Jag tror mer att Sagas syster blev utnyttjad/våldtagen av Jesper Andersson. Vem vet, fortsätter de titta igenom materialet på beslagtagna filmer kanske Saga kommer att se sin egen syster där.
Citera
2011-11-11, 20:08
Medlem
Det jag gillar är hur genontänkt allting varit från början och hur manusförfattarna uppenbarligen vetat vilken väg de ska gå. I avsnitt fyra så fick ju Martin en känsla av att den som sparkade honom mellan benen kändes bekant på något sätt, och Saga kommenterade det faktum att han skonade Martins liv men dödade två andra poliser. Nu vet vi sannolikt varför Martin inte dödades.
Citera
2011-11-12, 11:13
Medlem
Pinsam serie. Vänder mig i soffan när jag kollar på skiten.
Allt är extremt dålgit gjort och dessutom använder de karaktärer som saknar trovärdighet. Hela serien känns falsk och skriven av någon som förmodligen aldrig varit i varken danmark eller skåne utan suttit vid nått skrivbord i sthlm......

Den kvinnliga karaktärern känns inte ett dugg trovärdig, utan snarare som något socialt missfall.
Citera
2011-11-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornensover
Pinsam serie. Vänder mig i soffan när jag kollar på skiten.
Allt är extremt dålgit gjort och dessutom använder de karaktärer som saknar trovärdighet. Hela serien känns falsk och skriven av någon som förmodligen aldrig varit i varken danmark eller skåne utan suttit vid nått skrivbord i sthlm......

Den kvinnliga karaktärern känns inte ett dugg trovärdig, utan snarare som något socialt missfall.

Ett litet tips. Titta inte på den då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in