Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-10-29, 08:08
Medlem
Stockholmspanarn, är helt med på dina resonemang och det ska bli intressant att se hur de bär iom nästa avsnitt. Att lösningen är mångfacetterad känns ju väldigt troligt. Jag tänker mig också att det är fullt möjligt att GM är mer än en person. Jag vill lägga till en karaktär vi inte sett än, men som medverkat indirekt: Frida, Augusts chatkompis.

Att det finns koppling till polisen verkar ju tydligt just nu, men så många trådar åt olika håll är ju utlagda att det verkar lite för simpelt om det skulle handla om en ensam polis. Det är som en skärgård: man ser öar men man ser inte hur de hänger ihop under vattenytan. Nu bygger vi broar mellan öarna. Broar

Jag tycker serien är välgjord och ställer krav på hjärnarbete på ett sätt som få andra serier gör
Citera
2011-10-29, 09:45
Medlem
Charles26s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspanarn
Möjligheten att Anton (Sagas älskare) är GM bör vara rätt liten. Skulle Anton heter då känt till vem Saga var när han såg henne på krogen, men när de hade haft sex så blev han överraskad när hon arbetade med ett makabert brottsfall och över vem hon var? Jag tycker det låter för långsökt och dessutom vore det märkligt skrivet om Saga som visar stort omdöme inom sitt yrke råkar gå till sängs med en massmördare. Visserligen bryter hon mot en del oskrivna regler och att råka gå till sängs med en gärningsman de spanar efter är en sådan oskriven regel. Talar för att det kan vara så. Det som också talar emot Anton som gärningsmannen är att han uppgav efternamnet till Saga när de sågs andra gången. Svårt att tro att gärningsmannen riskerar att uppge efternamn till någon han nu vet är kriminalpolis?

Bara jag som minns att den där Anton hade sex med Saga när hennes telefon ringde och och fick besked om att dom fått syn på Anja? Saga avbröt ju samlaget direkt och drog iväg, hur Anton skulle ha hunnit dit före henne och hinna skjuta Anja bör vara helt orimligt.
Citera
2011-10-29, 11:17
Medlem
De där fastighetsägarna från några avsnitt bakåt kan ju vara bifigurer i det centrala dramat, fast det som talar emot det är att en av dem spelades av Stig Engström, han brukar inte spela biroller. Kanske vi återkommer till dem? Charlotte är ju uppenbarligen signifikant på något sätt - förklaringen till peruken kommer tveklöst och med den ytterligare relevant info kan förmodas.
Citera
2011-10-29, 11:34
Medlem
En sak till: själva sensmoralen i serien, visst känner man en hint av att ambitionen är hög att en sådan kommer att bli uppenbar i slutet, sannolikt under de allra sista skälvande minuterna...?

Min tanke här är att GM (en eller flera) vill poängtera något i sig allmänmänskligt väsentligt, men genom ett ensidigt resonemang, ett logiskt och kalkylerande sätt att förhålla sig. Ett sätt utan känsla och utan hänsyn till individen.

Saga och Martin är motpoler i sitt sätt att vara. Saga symboliserar saklighet, retorik, struktur, fast form. Martin är känslomänniskan, den som står för spontanitet, infall, kreativitet, "det där outtalade", den som gärna ser förbi regler.

Jag tror sensmoralen är att i ett fungerande samhälle (dvs den idealbild/utopi/målet GM siktar mot) måste det finnas en balans av de två, och eftersom GM endast har Sagas sida, kommer GM att avslöjas först när Saga och Martin hittar en form för sitt samarbete där bådas styrkor kommer fram - i nuläget skildras ju deras samarbete som en konflikt, en dragkamp, kast mellan ytterligheter.

Jag gillar serien mer och mer
Citera
2011-10-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles26
Bara jag som minns att den där Anton hade sex med Saga när hennes telefon ringde och och fick besked om att dom fått syn på Anja? Saga avbröt ju samlaget direkt och drog iväg, hur Anton skulle ha hunnit dit före henne och hinna skjuta Anja bör vara helt orimligt.

Ja, det är ju förstås en omöjlighet då. Skulle också vara mycket märkligt skrivet av manusförfattarna om de framställde Saga som så naiv och klantig att hon råkade gå i säng med den seriemördare de jagade.

Jamenda, det kan förhålla sig på det sätt du resonerar om. GM måste känna till både Saga och Martin i alla fall, han sköt dem ju inte när de hade upptäckt Björn i fångeskap men lappade till dem med några smidiga slag och sparkar, för att kunna fly som en gasell över hustaken. Jag är inne på att Saga och GM kan vara släkt, de har så snarlika personligheter, men det kanske inte måste vara så. Varför skulle Saga hålla inne på att hon har släktingar eller syskon? Hon säger ju allt annat rakt ut. Försöker jämföra det lilla av ögon man ser på skytten som skjuter Henning med olika personer för att se om man kan se något där. Den som varit närmast att likna GM i rörelsemönster är Åke, men tycker nu att GM ser ut att vara slankare än Åke också.

Jag tror mest på att offren har samband med samma händelse och att GM också har någon anhörig som var inblandad i samma händelse och som han nu hämnas. Vi har väl inte Åkes efternamn, det tycker jag talar för att han är skyldig. Han kan ju genom sitt journalistarbete komma fram till vart offren befinner sig och låtsas åka iväg på uppdrag för att sedan begå sina brott som har personliga motiv? GM måste ju veta vem Ferbé är så att han kan aptera bomben i hans bil, om inte det är en enskild händelse som Åke ställde till med för att busa med Ferbé.

Stig Engström har spelat flertalet biroller också, så det kan man inte tro har någon betydelse. Men av andra anledningar har ju säkert fastighetsägarna viktigare roller än vi ännu fått veta, GM krävde ju pengar av just de fyra.

Skickligt att skriva en historia med så många möjligheter där vi inte med säkerhet vet gärningsmannen och dennes motiv när mer än halva serien sänts. Jag tycker det är onödigt att de överdrivit Saga och Martins personligheter, men om det får en förklaring under seriens gång är det kanske ok.
Citera
2011-10-29, 19:54
Medlem
Osiriss avatar
Har inte läst alla inlägg i tråden, men har ni diskuterat det faktum att GM inte sköt Martin, men en liten stund senare inte hade något problem att skjuta två andra poliser. Dessutom sparkade han Martin i skrevet - visste GM att Martin var opererad och öm?
Citera
2011-10-29, 21:01
Medlem
Osiriss avatar
OFF topic; Sofia Helin är på Robins nu!
Citera
2011-10-29, 21:53
Medlem
Det har ju diskuterats kort, det om att GM inte sköt Saga eller Martin utan bara slog sig fri från dem. Sedan sköt han två ur insatsstyrkan, vilket bör innebära att även de två personerna har med hans motiv att göra på något sätt. Tror inte att han sköt dem heller helt slumpmässigt. Han gör som sagt inte mycket av en slump. Saga och Martin ingick inte i hans plan, dessutom kände han till dem båda och ville inte ställa till med onödigt stor uppmärksamhet genom att ta kål på dem.

Såg också Sofia Helin hos Robins och hon är ju betydligt bättre på att föra resonemang än vad Saga Norén är, som tur är. Hon pratade lite om reaktionerna hon fått på sin roll även från personer med Asbergers, att de nu blev sedda. Jag vidhåller att det är onödigt att skapa en huvudkaraktär som bär drag av Asbergers, samt en dansk kollega som är motsatsen. Blir liksom att späda på fördomar om svenskar och danskar. Men någonstans i deras motsatsförhållande som personligheter ligger säkert lösningen på hela historien. I kombination med de fem problemen som också representeras av de offer gärningsmannen offrar. Man har accepterat att Saga är sådan nu och det kommer säkert en förklaring till delar av hennes personlighet mot slutet. Det verkar ju kunna bli en fortsättning på serien också, då lär slutet på den här omgången öppna för en fortsättning på något sätt.

Hur ska man få in det femte problemet, samhällets likgiltighet till barnarbete i ett sammanhängande motiv till alla morden? Är det någon som själv nyttjats som barnarbetare som hämnas mot dem som utnyttjat honom? Då får man en lite annan infallsvinkel på hela förloppet. Någonting är det som innefattar alla de offer han tar i samma händelse, det tycker jag är det mest logiska motivet.
Citera
2011-10-30, 12:01
Medlem
Läst om nästa avsnitt att en skolbuss skulle försvinna och GM kräva att fem företag som indirekt utnyttjar barnarbete skulle sättas i brand. Det är ju ganska självklart att det måste vara samma företag vars affärsmän utpressades för att rädda hemlösa Björn tidigare och där Charlotte Söringer finns med.

Troligen får vi bättre uppfattning om i vilken krets av personer gärningsmannen finns efter att han presenterat sitt femte och sista problem. Någon betydelse har det förstås att hans personlighet enligt profilgruppen är så snarlik Sagas, dessutom bör Sagas systers självmord ha betydelse. Det är ur det jag får för mig att Saga och GM är släkt. Om gärningsmannen visste att polisen ville ha tag på Anja Björk och tyckte att Saga också borde veta det, så talar väl allt för att GM också är polis? Jag har kollat igenom avsnitten lite översiktligt igen i jakten på möjliga gärningsmän och tycker inte att någon stämmer in helt på GM kroppsbyggnad, den som stämmer bäst in är Åke, Ferbes kollega.
Citera
2011-10-30, 15:21
Medlem
Tre dagar kvar till nästa avsnitt

Jag försöker lista lite frågetecken och personer som jag hoppas ska ges information kring denna eller nästa vecka, så vi kan fortsätta spekulera...

På klubben, varför ser vi Anton där emellanåt, vad har han för betydelse? Han har ju framställts som en bifigur på alla sätt, han blir tydligt förvånad av Sagas inviter och vi ska tro att han dras in slumpmässigt, men i själva verket kanske han är viktigare för dramat än man ännu anat?

På klubben ser vi också Daniel när han knarkar, han gavs ett piller som gav honom hjärtstillestånd - var det meningen?

Åkes underdog-position gentemot Daniel, vad betyder den? Hans kroppsform och övriga tveksamma betydelse i händelseförloppet ger misstankar om honom som GM, men inte mycket annat tyder på det. Dessutom har han varit närvarande vid telefonsamtal från GM till Daniel. Att han är smart har vi fattat nu på sistone, så hans karaktär kommer säkert att utvecklas ytterligare.

Daniels haltande chef, vad är hennes betydelse? "Bryr sig" och är ett hot mot dem som inte följer regelboken, men det är ju inget konstigt för en chef, hon har fått mycket tid i rutan med tanke på sin intetsägande roll.

Polisen som hotade Henning till tystnad. Han gjorde ett starkt intryck de korta stunder han synts till, och han är lång och smal.

Sörens flickvän Veronica, varför bryr sig Stefan så mycket om henne? Är hon en illustration av hans hjälpsamma personlighet eller något mer?

Stefans syster har vaknat på sjukhuset, vad kommer hon nu kunna bidra med? Kommer GM hinna ha ihjäl henne också innan hon säger något?

Anjas betydelse är väl att hon sett GM, eller finns någon ytterligare mening med hennes deltagande och hennes död? Visste GM att hon finns med på pälsaffärsinnehavarens film och gatufilmen?

Pälsaffärsinnehavaren är smal. Och hans röst är inte helt olik GMs. Han har också ett rättvise-och regelpatos, hann vi se på den korta tid han var med i rutan.

Frida, vem är denna figur på andra sidan Antons datorskärm? Anton verkade ju vara rätt meddelsam med "henne".

Fastighetsägarna?

Sagas systers död för 15 år sedan. Hela Sagas förflutna för den delen!

Charlotte, peruk, konstiga beteenden, koppling till Martin?!

Charlottes styvdotter

Charlottes mans älskarinna

Stockholmspanarn, var kan du läsa om nästa veckas avsnitt? Tittade på hemsidan men där stod ju inte mycket.
Citera
2011-10-30, 16:13
Medlem
Det står i exempelvis tidningarnas TV-bilagor och tror jag också på hemsidan där nästa avsnitt presenteras kort.

Dina uppräknade frågetecken är ju många och viktiga, det är ju ungefär det vi fått se och veta och inte fått veta. Jag är inne på att inga personer i serien är helt utan betydelse för handlingen. Fruktade tidigt Sagas älskare som gärningsmannen, men när man ser gärningsmannen om han är densamma som den som sköt Henning på gatan, är inte samma rörelsemönster och kroppsbyggnad tycker jag. Dessutom faller det troligen på att Saga och han träffades just när Saga fick veta att de hittat Anja. GM var i garaget där Anja sköts när Saga kom dit.

Jag håller på att det faktiskt är en dansk polis som är GM. En man som har anknytning till alla offren och tycker han på något sätt blivit orättvist behandlad av antingen offren eller närstående till offren.

Alla dina uppräknade frågetecken är dock sådant som komplicerar historien något väldigt än så länge. De behöver rätas ut på ett eller annat sätt i återstående avsnitten. Normalt i sådana här seriemordsfall så finns gärningsmannen i slutet på sin serie där han kanske står med laddat vapen och siktar på den som försöker gripa honom. Först när han är klar med sin serie så kan man börja förstå hela sammanhanget med hans agerande. Om det är Åke som är GM så måste det vara ett hämndmotiv och han är då släkt med Saga. Hon kanske helt enkelt inte sagt något om släktingar eftersom hon inte fått frågan om det. Men hon borde vara klar över vem som är gärningsmannen om det finns sådana släktförhållanden som vi inte känner till.
Citera
2011-10-30, 19:18
Medlem
Stockhomspanarn, jag letar på svt:s hemsida för Bron men hittar inget om kommande avsnitt. Har du tid så släng gärna upp en länk.

Däremot gick jag in under "om serien" och scrollade ner till "se alla medverkande". Inga ledtrådar men väl lite glimtar om framtida avsnitt. Det fanns medverkande som "polis som Anton", "Sagas läkare", "sköterska på demensboende" och sådär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in