Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-02, 02:33
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Jag bestämde mig av någon anledning att börja kolla på serien men det gör ont i både ögon och öron att se Sofia Helin skådespela. Jag fattar att hennes karaktär ska vara något speciell men hon överspelar precis lika mycket här som i Arn-filmerna, det kliar i hela kroppen. HUR kan hon få rollen? Det måste finnas någon bättre svenska.

Problemet ligger nog snarare hos regissören som vill ha henne på det där löjligt stolpiga och introverta sättet. Det blir ju alldeles för mycket för att någon trovärdighet ska finnas kvar, i verkligheten skulle det vara omöjligt att kombinera en roll som kriminalinspektör på Länskriminalen med hela alfabetet av diagnoser.

Tror det hör samman med att man i Sverige nästan aldrig vågar göra deckare/kriminalserier utan någon sorts "humoringrediens".
Citera
2015-12-02, 08:27
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Ah, den utspelar sig 14 år senare eller nåt?
ja, hon är fulsminkad för att visa hur hon plågas av allt som händer henne

i sista scenen är hon vacker och "ny"
Citera
2015-12-02, 10:48
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paddan82
Du är inte så musikalisk märker jag=) Sångaren är ju fantastisk, och låten finns på riktigt, och är ej skriven till bron. https://www.youtube.com/watch?v=Vy7yuj-UrNI
Jag gillar inte hans röst, helt enkelt och som sagt, det hörs att engelska inte är hans modersmål. Han matchar alltså t.ex. inte seriens foto och sabbar intrycket man får i början.

Danskar är generellt bättre på film än musik.
Citera
2015-12-02, 12:53
Medlem
Saga är väl lite överdriven kanske men tycker det är roligt. Blir lite komedi i det hela
Citera
2015-12-02, 14:39
Medlem
paddan82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Jag gillar inte hans röst, helt enkelt och som sagt, det hörs att engelska inte är hans modersmål. Han matchar alltså t.ex. inte seriens foto och sabbar intrycket man får i början.

Danskar är generellt bättre på film än musik.
Ok, respekt!
Citera
2015-12-02, 15:10
Medlem
I Bron förstärker sångaren bilden av ödslighet och fara genom att sjunga tvekande, lätt plågsamt.
Danska är det läckraste språk jag vet. Engelska på danska är ljuvligt.
F.ö. finns ännu inget svenskt band som har blivit bättre än det danska Savage Rose.
Citera
2015-12-02, 15:21
Medlem
Tycker bara att det är roligt med Sagas personlighet. Speciellt att hon går rakt på sak, "ska vi ha sex" och när Annika frågade om Hans hade anmält henne försvunnen, "han verkade mest lättad att du var borta". Hon är ju ordentligt överdriven, har själv asperger och de överdriver ju något enormt.

Jag har väldigt svårt att ogilla Saga nu, gillar henne och Henrik väldigt mycket nu. Det tror jag majoriteten som har kollat på bron gör.
Citera
2015-12-02, 22:35
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
ja, hon är fulsminkad för att visa hur hon plågas av allt som händer henne

i sista scenen är hon vacker och "ny"

Well.... Det kan diskuteras. I alla fall låter det lika korkat och icke subtilt som resten av serien. (Plågade mig igenom första säsongen)
Senast redigerad av Oliveira 2015-12-02 kl. 22:37.
Citera
2015-12-02, 23:53
Medlem
Den som sett alla 30 avsnitt vet att Sofia Helin har ett väldigt brett känsloregister att visa upp. Visst kan man tycka att karaktären är för fyrkantig, men som sagt så är det ju så dom vill att rollen ska vara. Den uppmärksamme märker många nyanser i Sagas ansiktuttryck.

Förstår inte riktigt att det här kommer upp nu. Annars var det här ett klagomål som mest kom upp 2011 när de första avsnitten sändes. Är det måhända personer som aldrig sett Bron tidigare som nu skriver om detta? Jag vande mig i alla fall halvvägs genom säsong ett, och så småningom blev hon den stora behållningen med serien för mig. Bron hade inte varit Bron utan Saga. Inför finalen nu i helgen så brydde jag mig mer om hur det skulle gå för henne och Henrik än om mordgåtan.
Citera
2015-12-03, 11:26
Medlem
barbababas avatar
Någon mer som har reagerat på att i denna säsong använder både Saga och Henrik sina tjänstevapen oavsett vilket land de befinner sig? Minns att det gjordes en rätt stor grej utav det i första säsongen, att det inte är tillåtet att bära/använda sitt vapen utomlands dvs.
Citera
2015-12-03, 13:12
Medlem
Suecotes avatar
Förslag till tema för säsong 4:

http://www.friatider.se/regeringen-redo-st-nga-resundsbron

Sofia Helin tycker ju att "Danmark ska ta sig samman för fan", så det kan nog bli en intressant konflikt mellan det marxistiska feminist-Sverige och det realistiska Danmark.

http://www.gp.se/zappat/1.2913117-sofia-helin-ta-er-samman-for-f-n-danmark-

Redan i början av säsong 3 gjorde Sagas första danska kollega sig lustig över den svenska politiska korrektheten. Kanske kan man tänka sig några mord utförda av AFA och kompani på "rasistiska" danskar och svenskar. Nuförtiden är ju även den svenska sosseregeringen rasistisk enligt deras hemmasnickrade definition.
Citera
2015-12-03, 13:13
Medlem
Snabbrecension av säsong tre

Betyg: 6/10

Klart bättre än det trainwreck som var säsong två (3/10), men betydligt sämre än säsong ett (8/10).

Positivt:

Kopplingen mellan morden och konstverken + det där dockskåpet.

Karaktärerna Henrik, Claes (tidstypisk livscoach), Lise (tidstypisk kontroversiell bloggare), Emil (i rollen som påfrestande men harmlös konstexpert) och cykel/pantlånartjejen (fråga mig inte varför).

Att två av mina favoriter, rättsläkaren och dator-John, fick vara med en hel del. Hade hoppats på bombteknikern Milos från säsong ett, men man kan inte få allt.

Negativt:

Alltför ofta tangerar manus och skådespeleri "dåligt Rederiet-avsnitt"-nivån, i synnerhet när relativt välbärgade svenskar porträtteras. Ex: allt som har med Sagas mamma/familj att göra, i princip varje scen med Åsa Holst (Freddies fru) och hela den meningslösa subplotten med karriärkvinnan Anna (Eurovisionstjärnan som blivit... mäklare?), hennes stereotypt iskalla morsa, hennes stereotypt truligt naive unge älskare och hennes stereotypt stoiske man.

Lite väl många extrema karaktärer på en enda säsong (förutom mördaren har vi krigstraumatiserade Morten som minerar sin husvagn, stalker-Rickard som har ormar och spindlar hemma och stalker-Annika som förstås är begravningsentreprenör och möjligen skall påminna om Audrey Tautous rollfigur i Vansinnigt förälskad).

Framför allt: alla "konstverksoffren" förutom Hans var så gott som helt okända för tittarna, så vi fick ingen egentlig relation till dem. Jag hade välkomnat flashbacks eller åtminstone fler och mer målande beskrivningar av dem.

Att slentrianmässigt lägga till en pedofil och slita av honom könsdelarna kan väl passera, men om man nu skall hänga upp en man i en gymnastiksal, ikläda honom en tunna dekorerad med en katt och sedan gå lös på honom med brännbollsträn borde man kunna anföra ett dramaturgiskt starkare skäl än "han var socialsekreterare och (in)såg inte att Filip var ett svin".

(För övrigt hade det inte skadat att specificera vad Filip utsatte barnen för, förutom rummet i källaren. Om det rörde sig om grov fysisk/psykisk misshandel eller sexuella övergrepp är det lite konstigt att ingen av alla barnen gick till polisen vare sig under tiden eller senare.)

Dessutom såg åtminstone inte jag någon större likhet mellan konstverk nummer fyra ("Countdown to Disappointment") och fem ("Cancelling Christmas") och respektive mordfynd (minns inte riktigt hur nummer tre, "En dag på stranden", såg ut).
Senast redigerad av Kastarn 2015-12-03 kl. 13:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in