2011-09-22, 07:42
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Ska se Bron när jag får tid över imorgon och har mest ögnat igenom den på SVT Play. Jag som halvdansk (som kulturellt känner mig mer dansk än svensk) kan dock säga att svenska skådisar är väldigt stela i sitt spel. Detta beror på, som tidigare tagits upp i andra trådar, den svenska Dramaaaten-traditionen där många svenska skådisar är så vana att tänka teater att de även tar med detta spelsätt på TV/film där det överhuvudtaget inte funkar.
I Danmark finns inte en teatertradition på samma sätt och det danska skådespeleriet är därför mer naturalistiskt och framställs också bättre. Prova t ex att studera David Denciks skådespeleri, en skådis med både starka band i Danmark och Sverige. Jag lovar att ni kommer märka stora skillnader gentemot andra svenska skådespelare. Såklart finns det bra svenska skådisar också som gör sina roller väldigt naturligt, men de är tyvärr undantag.
Stilen och skådespeleriet i "Snabba cash" t ex var enligt mig excellent. Och var har Daniel Espinosa (regissören) gått filmskola? Danmark (host host)....
Kontentan är att det finns ingen som pratar och agerar som Sofia Helins karaktär gör i verklighet, allt känns så stelt och uppgjort, men en Kim Bodnia kan man däremot stöta på.
I Danmark finns inte en teatertradition på samma sätt och det danska skådespeleriet är därför mer naturalistiskt och framställs också bättre. Prova t ex att studera David Denciks skådespeleri, en skådis med både starka band i Danmark och Sverige. Jag lovar att ni kommer märka stora skillnader gentemot andra svenska skådespelare. Såklart finns det bra svenska skådisar också som gör sina roller väldigt naturligt, men de är tyvärr undantag.
Stilen och skådespeleriet i "Snabba cash" t ex var enligt mig excellent. Och var har Daniel Espinosa (regissören) gått filmskola? Danmark (host host)....
Kontentan är att det finns ingen som pratar och agerar som Sofia Helins karaktär gör i verklighet, allt känns så stelt och uppgjort, men en Kim Bodnia kan man däremot stöta på.
Dock hade jag en polare förr som var från Köpenhamn, och just Vesterbro där "Pusher" till större delen utspelade sig, och han är nog den enda jag hört som inte var särskilt imponerad av Kim Bodnias trovärdighet i rollen som Franke. Kan tänka mig att det ligger en hel del i dina observationer kring skillnaderna mellan svensk och dansk skåderspelartradition men jag ville mest peka på att vi nog oftast är mer observanta på brister i dialog, spel etc. om det sker på vårt hemspråk.