Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-09-22, 07:42
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Ska se Bron när jag får tid över imorgon och har mest ögnat igenom den på SVT Play. Jag som halvdansk (som kulturellt känner mig mer dansk än svensk) kan dock säga att svenska skådisar är väldigt stela i sitt spel. Detta beror på, som tidigare tagits upp i andra trådar, den svenska Dramaaaten-traditionen där många svenska skådisar är så vana att tänka teater att de även tar med detta spelsätt på TV/film där det överhuvudtaget inte funkar.

I Danmark finns inte en teatertradition på samma sätt och det danska skådespeleriet är därför mer naturalistiskt och framställs också bättre. Prova t ex att studera David Denciks skådespeleri, en skådis med både starka band i Danmark och Sverige. Jag lovar att ni kommer märka stora skillnader gentemot andra svenska skådespelare. Såklart finns det bra svenska skådisar också som gör sina roller väldigt naturligt, men de är tyvärr undantag.

Stilen och skådespeleriet i "Snabba cash" t ex var enligt mig excellent. Och var har Daniel Espinosa (regissören) gått filmskola? Danmark (host host)....

Kontentan är att det finns ingen som pratar och agerar som Sofia Helins karaktär gör i verklighet, allt känns så stelt och uppgjort, men en Kim Bodnia kan man däremot stöta på.

Dock hade jag en polare förr som var från Köpenhamn, och just Vesterbro där "Pusher" till större delen utspelade sig, och han är nog den enda jag hört som inte var särskilt imponerad av Kim Bodnias trovärdighet i rollen som Franke. Kan tänka mig att det ligger en hel del i dina observationer kring skillnaderna mellan svensk och dansk skåderspelartradition men jag ville mest peka på att vi nog oftast är mer observanta på brister i dialog, spel etc. om det sker på vårt hemspråk.
Citera
2011-09-22, 08:36
Medlem
Jag kommer inte att anstränga mig för att se mer, om det råkar vara på möjligen. Förutom skådespeleriet kändes storyn totalt osannolik, vissa kanske kallar det originellt men jag köper det inte.

Men åter till tolkningen av Sara, eftersom det verkar vara det de allra flesta kommenterar runt. Säg att det inte handlar om stelt teatraliskt överspel utan en välbalanserad och korrekt tolkning av en person med ngn form av socialt handikapp, jag är inte ett dugg övertygad men är ingen expert. Att ha ett socialt handikapp handlar väl om att ha problem med att socialt interagera med andra människor, vilket Saga uppenbarligen tycks ha, Aspergers eller inte. För personer med en sådan diagnos finns det självklart massa yrkesroller dom kan fungera utmärkt i, men chef inom kriminalpolisen är väl knappast en av dessa? Tvärtom borde sociala förmågor vara centrala i ett jobb där det handlar om att samtala med både vittnen, misstänkta och anhöriga, och antingen försöka pejla av vad motparten vet/tänker eller försöka framföra iaf ett minimum av empati eller tillit.
Citera
2011-09-22, 09:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauta
Överdrivet var ordet. Antar att de vill framställa henne som en strikt professionell, hårt arbetande svensk karriärskvinna, men istället framstår hon som en socialt misanpassad aspbergare. Vågar man hoppas på lite "character development" kanske?

Annars gillar jag kameraarbetet och miljöerna. Bara en sån sak räcker ändå ganska långt.

För mig kändes hon som en robot. Totalt orealistisk. Trots att jag haft ett gäng jobb, har jag aldrig stött på något liknande. Dessutom känns hennes skådespelarprestation amatörmässig.

Jag kan också slå vad om att det kommer handla om någon form av högerextrem rörelse som är ansvarig för brotten. Svenskt och politiskt korrekt alltså.
Citera
2011-09-22, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Den stora frågan är varför många av dem svenska skådespelarna inte snackar med skånsk dialekt.
Det gör de inte i Wallanderfilmerna heller, som utspelar sig i Ystad. Skånskan kanske inte är tillräckligt tvmässig.
Citera
2011-09-22, 09:48
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Det gör de inte i Wallanderfilmerna heller, som utspelar sig i Ystad. Skånskan kanske inte är tillräckligt tvmässig.

De pratar heller inte gotländska i Maria Wern-filmerna. Jag retar mig inte så mycket på det faktiskt.
Citera
2011-09-22, 11:44
Medlem
Om man skall vara riktigt petig, så ligger väl det hus som Kim Bodnias danske polis bodde i i verkligheten i Sverige, i Skanör/Falsterbo/Ljunghusen? Tycker mig känna igen det från arkitekturbok jag har hemma någonstans.
Citera
2011-09-22, 12:11
Medlem
PourchGhoulss avatar
Gillade inte alls denna serien, ska aldrig mer kolla på skiten.
Citera
2011-09-22, 12:48
Medlem
Flera svenska deckarförfattare har på senare år haft med någon person med A S i sina böcker. Här har författarna tagit steget fullt ut och introducerar en aspie som kriminalare. Det blir föga trovärdigt. Med tanke på den sociala kompetens hon tycks besitta, skulle hon aldrig ha kommit in på polishögskolan ens.
Citera
2011-09-22, 13:08
Medlem
cosmic_dancers avatar
Jag kollade lite grann igår, men vaert trött så jag orkade inte se allt.

Är det manuset som säger att hon ska prata styltigt? Klart är att karaktärren Sara har emotionella svårigheter och i det evrkliga livet så skulle det vara svårt för en sådan att vara en kriminalare.

fast det verkar vara trendigt att ha aspies med i serier och böcker. Mons Kallentofts huvudperson Malin kan väl bland visa tecken på olika diagnoser.

Dock är det ju snyggt foto i serien.
Citera
2011-09-22, 13:20
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Jag kollade lite grann igår, men vaert trött så jag orkade inte se allt.

Är det manuset som säger att hon ska prata styltigt? Klart är att karaktärren Sara har emotionella svårigheter och i det evrkliga livet så skulle det vara svårt för en sådan att vara en kriminalare.

fast det verkar vara trendigt att ha aspies med i serier och böcker. Mons Kallentofts huvudperson Malin kan väl bland visa tecken på olika diagnoser.

Dock är det ju snyggt foto i serien.

Jo, fotot och att den utspelar sig i min hemstad är väl det som gör att jag förmodligen kommer att slå på nästa vecka också. Dock krävs en rejäl uppryckning om det är meningen att man ska hänga med i tio avsnitt.
Citera
2011-09-22, 13:34
Medlem
bitmaps avatar
Jag såg första avsnittet och blev besviken, riktigt besviken. Väntar bara på att media ska proklamera "totalflopp". Kommer inte att se fler avsnitt av detta felsteg. Precis som många andra retar jag mig på karaktären "Saga". Rollen ger ingen trovärdighet och de omfattande kontrasterna mellan de två huvudkaraktärerna ger en mest huvudbry. Detaljerna klarnar kanske under seriens gång men det tänker jag inte vänta på. Om inte första avsnittet lockar så kan det vara.

Med ironin i åtanke så tycker jag synd om Kim Bodnia (som för övrigt är den enda vettiga karaktären/skådisen i serien) som hamnade "fel" i detta projekt - till en kostnad av 80 miljoner kronor.

Så, nu har jag kritik-skrivit färdigt. Kändes skönt.
Citera
2011-09-22, 17:38
Medlem
sfrges avatar
Jag måste säga att det verkar lovande. Kommer absolut att se nästa avsnitt..
Men vad skall man säga om Sofia Helin...Hjälp liksom...
Maken till stel och livlös skådespelerska har jag aldrig sett tror jag...
Sen verkar hon ju vara en riktig P.I.T.A också...
Scenen när Bodnia imponeras av hennes porsche höll på att knäcka mig totalt...
Snacka om grinig människa..Vad har hon för fel typ??

Annars gillade jag det första avsnittet faktist...

Senast redigerad av sfrge 2011-09-22 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in