Citat:
Ursprungligen postat av Sixty-Four
TextEdit är inställt på UFT-8.
Jag prövade era meta-taggar men de visas då istället som "�"-symboler.
Jag får använda Windows medan jag fortsätter söka efter en lösning.
Tack för alla svar.
Läste du tråden jag länkade till?
Du måste försäkra dig om att filen har använt korrekt teckentabell först, och sedan skriva vilket teckentabell det är i html-filen. Säkrast är att ladda ner "fraise" (gratis, men gammal nu) eller det som fraise är baserat på, smultron. Textredigeraren smultron finns i Mac Appstore för en billig penning.
Det finns många alternativ till dessa program, men det är mina favoriter. Har du råd, och om du skall utveckla flera webbsidor i framtiden så kan jag rekommendera att du köper Coda. Det är helt klart bäst tycker jag, men det kostar lite.
Det som är gemensamt för alla dessa program är att de kan konvertera mellan de olika teckentabellerna, och du kan snabbt se vilken teckentabell som användes när textfilen skrevs.
Ibland, om man använt olika program för att redigera så kan olika teckentabeller ha använts i samma fil. En fil kan alltså innehålla tecken från flera olika teckentabeller samtidigt, men då blir det alltid fel på något tecken oavsett vilken teckentabell som använts. I dessa skräckfall så får man normalisera det hela manuellt.
Det finns många olika teckentabeller och också olika typer av radbrytningar som kan ställa till det. En bra texteditor är en stark rekommendation, och här räcker inte textredigeraren i Mac OS eller notepad i Windows riktigt till.
Om du fortfarande inte lyckas efter min beskrivning så kan du ge mig länken till html-filen så kan jag titta på det (alternativt PM:a mig om det är av mer privat natur).