2011-03-14, 20:48
Medlem
Tja!

Håller på med en hemsida just nu åt en släkting, www.vrsbygg.se

Om ni går in där så ser ni att ÅÄÖ syns som ett frågetecken (?) istället. Vad är felet och hur fixar jag det?

Tacksam för svar!
Citera
2011-03-14, 20:50
Medlem
Elektricitets avatar
Är index.html sparad som utf-8?
Citera
2011-03-14, 20:51
Medlem
2pks avatar
ändra från utf-8 till iso-8859-1
Citera
2011-03-14, 21:06
Medlem
phunques avatar
Ett mycket relevant tips: lär dig hur sökfunktionen fungerar så kommer du slippa ställa frågor som ställts ett par hundra gånger innan.

https://www.flashback.org/sok/proble...A5%C3%A4%C3%B6

För övrigt finns det ingen mening med att begränsa sig till iso8859-1 när allt idag stöder utf-8.

Kortfattat svar, för att inte halka OT: om du väljer att presentera i utf-8, måste din editor spara i utf-8.
Citera
2011-03-15, 02:28
Medlem
ei96byods avatar
Helt klart den vanligaste frågan i detta forum. Har besvarats otaliga gånger, men jag klistrar in mitt standardsvar från andra trådar som vanligt.

I ditt fall påstår du i koden att du använt utf-8 som teckentabell, men du har i verkligheten använt iso-8859-1.

Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Detta är ett tvådelat problem.

Först måste du deklarera vilken teckentabell du vill använda, och då är det bra att välja utf-8, eftersom det är "unicode" och innehåller alla tecken du någonsin kan behöva.
Välj alltså hellre utf-8 över ISO-8859-1

Del två av problemet är att du också måste SKRIVA med utf-8. Om du deklarerar att du använt utf-8, men din textredigerare är inställd på att skriva med ISO-8859-1 eller ANSI eller något liknande, så blir det garanterat fel.

I alla avancerade textredigerare har man möjlighet att välja vilken teckentabell man vill skriva med. Se till att den matchar det du skriver i deklarationen. Om du redan skrivit texten med fel teckentabell så måste du konvertera alla tecken. Konvertera mellan teckentabeller kan också de flesta lite mer avancerade textredigeringsprogrammen.

I många fall dyker problemen upp när man redigerar filer i olika textredigeringsprogram. Om man har en deklaration så skall ett bra program känna av det automatiskt, och ställa programmet på rätt teckentabell när du öppnar filen. Vissa program gör inte det dock, utan öppnar filerna med en default-tabell aktiverad. Det är då det blir fel.

Se alltså till att du ställer in rätt teckentabell på filen INNAN du skriver, och deklarera sedan precis som du gjort, vilken teckentabell du använt, men använd helst utf-8.

Bra textredigerare som kan göra dessa konverteringar är:
För windows, notepad++
För mac os, fraise, smultron, eller coda.

Även Dreamweaver kan hantera detta, om du har tillgång till det.
Citera
2011-03-15, 08:28
Medlem
Okej tack!
Använder Dreamweaver cs5 , ska prova det

Lite svårt för mig som nybörjare här på Flashback att se sökfunktionen, ber om ursäkt för att jag inte sökte på forumet innan. Hoppas att ni inte blev för arga, hemskt ledsen
Citera
2011-03-15, 09:08
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprew
Okej tack!
Använder Dreamweaver cs5 , ska prova det

Lite svårt för mig som nybörjare här på Flashback att se sökfunktionen, ber om ursäkt för att jag inte sökte på forumet innan. Hoppas att ni inte blev för arga, hemskt ledsen

Då väljer du "ändra" och "sidegenskaper" och sedan titel/kodning (har bara tillgång till svensk dreamweaver, så du får översätta själv om du har engelsk).

Välj sedan "västerländsk iso latin 1" under "kodning", och klicka sedan på knappen "läs in" precis bredvid menyn för kodning. Nu ändras tecknen, och Dreamweaver tolkar dem korrekt, och gör också en översättning till html-entiteter.

Klicka sedan på knappen "använd" i nederkant, så ändras även kodningen i metataggen.

Nu kan du ändra tillbaka till utf-8 i kodningsmenyn, och sedan klicka OK (klicka INTE på knappen "läs in" i detta fall).

Knappen "läs in" tolkar alltså om texten, medan knappen "använd" konverterar.

Du får dock korrigera titeln efteråt, eftersom den faktiskt är skriven med utf-8, och alltså blir fel efter denna ändring.
Citera
2011-03-16, 21:22
Medlem
Hittar bara Västeuropeisk under "kodning" är det samma sak eller?
Citera
2011-03-16, 21:29
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprew
Hittar bara Västeuropeisk under "kodning" är det samma sak eller?

Nej, "Västerländsk (ISO Latin 1)" väljer du. Tredje nerifrån.
För det är väl Dreamweaver CS5 vi pratar om?
Citera
2011-03-16, 21:56
Medlem
Det fungerade endå TACK så mycket!!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här