• 1
  • 2
2004-12-06, 18:17
Bannlyst
Ni som har läst el-biblen dvs starkströmsföreskrifterna på senare år ,kan kanske svara på detta:

Det finns ju nummera 13A automatsäkringar ,får dessa ersätta 10A automatsäkringar i en normal elinstallation med 1,5 kvmm kablar i infällda rör ,tex lägenhet ,villa till uttag/belysning ?????
Citera
2004-12-06, 21:05
Medlem
ja under förutsätning att ledarens aria ökas till 2,5 kvadrat,
annars nej
Citera
2004-12-07, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
ja under förutsätning att ledarens aria ökas till 2,5 kvadrat,
annars nej

Okej! Men då fattar jag inte vitsen med 13A ,för om man har 2,5kvmm ledning så tar man ju givitvis 16A Automatsäkring.

Nominellt strömvärde för 1,5 kvmm i vanliga rör(infälld förläggning ,enstaka ledning) är ju 14A om jag inte minns fel ,och vid öppen förläggning av enstaka ledning så är den 19A.

så vad är vitsen med 13A automatsäkring?
Citera
2004-12-07, 17:26
Medlem
normalt sett så är säkringen avpassad för den aktuella förbrukaren, utom när det gäller vägg urtag då är det gällande regelverk som gäller i detta fall semkos,,
Citera
2004-12-07, 17:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse
Okej! Men då fattar jag inte vitsen med 13A ,för om man har 2,5kvmm ledning så tar man ju givitvis 16A Automatsäkring.

Nominellt strömvärde för 1,5 kvmm i vanliga rör(infälld förläggning ,enstaka ledning) är ju 14A om jag inte minns fel ,och vid öppen förläggning av enstaka ledning så är den 19A.

så vad är vitsen med 13A automatsäkring?

Längre kabeldragning kanske.. I regelverken finns ju maximal lämplig kabellängd per effekt, och om man av olika skäl behöver dra långa kablar så vill man kanske säkra ner lite för att inte få onödigt stora förluster vid hög belastning.
Citera
2004-12-07, 18:40
Medlem
MrNiceGuys avatar
Det är fullt tillåtet att använda en 13A säkring tillsammans med en 1,5mm2 kabel, det man måste ta hänsyn till är strömvärdet, tempreturfaktorer och på vilket sätt kablaget är förlagt.

Men som lekman skall man alltid använda regeln: 10A = minst 1,5mm2 ledararea.
Citera
2004-12-07, 21:57
Medlem
#Det är fullt tillåtet att använda en 13A säkring tillsammans med en 1,5mm2 kabel, det man måste ta hänsyn till är strömvärdet, tempreturfaktorer och på vilket sätt kablaget är förlagt. #
fel då gäller inte eventuela försäkringar och den behöriga eletriken blir ersätnins skyldig om det skulle hända något,,och det behöver inte vara instalastionen i sig som är fel det räcker med att utrustningen blivit bytt
Citera
2004-12-08, 08:00
Medlem
MrNiceGuys avatar
Citat:
#Det är fullt tillåtet att använda en 13A säkring tillsammans med en 1,5mm2 kabel, det man måste ta hänsyn till är strömvärdet, tempreturfaktorer och på vilket sätt kablaget är förlagt. #
fel då gäller inte eventuela försäkringar och den behöriga eletriken blir ersätnins skyldig om det skulle hända något,,och det behöver inte vara instalastionen i sig som är fel det räcker med att utrustningen blivit bytt

Det ÄR tillåtet, tar man bara med ovan nämnda faktorer i beräkningarna är det lungt.

Några problem med försäkringsbolagen får man inte om man kan visa att man har dimensionerat rätt.

Problemet är alla som läst lite el på gymnasie nivå eller någon BB-kurs via arbetsförmedlingen har blivit itutade att 10A=1,5mm2. Om man böjar läsa el-lära på högre nivå (läs universitet) så kommer det att klarna, Men som jag skrev i mitt förra inlägg; som lekman skall man alltid arbeta efter regeln 10A=1,5mm2.
Citera
2004-12-08, 17:07
Medlem
nu är det ju så att det står i semko att en 1,5 kvadrat får högst avsäkras men 10 ampär,,om det sen händer något så tror ja inte att några undanflykter med att hög skola anser hjälper det är ju bara att läsa innantill..
och det är du som behörig som skall förklara varför du anser att dom el tekniska reglena inte gäller dig,
nä det är bu som är ansvarig för det jobb du står för och det är säkert som ammen i kyrkan att även om orsaken till en brand inte direktkan kopplas till instalationen så kan man utgå från att om den inte följer regel verket så är det därför det har hänt
Citera
2004-12-08, 18:43
Medlem
MrNiceGuys avatar
Citat:
nu är det ju så att det står i semko att en 1,5 kvadrat får högst avsäkras men 10 ampär,,om det sen händer något så tror ja inte att några undanflykter med att hög skola anser hjälper det är ju bara att läsa innantill..
och det är du som behörig som skall förklara varför du anser att dom el tekniska reglena inte gäller dig,
nä det är bu som är ansvarig för det jobb du står för och det är säkert som ammen i kyrkan att även om orsaken till en brand inte direktkan kopplas till instalationen så kan man utgå från att om den inte följer regel verket så är det därför det har hänt

Tro mig, jag vet! Efter ett flertal poäng på universitet och projektering av större el-anläggningar så vet jag vad jag pratar om. Om du bara tar med strömvärde, förläggningssätt, temperaturer typ av säkring mm i dina beräkningar så kommer du att komma till insikt. Om du är intresserad så kan du få den rätta hänvisningen i föreskrifterna samt SS.

Gör en beräkning i FEBDOK så får du svart på vitt.
Citera
2004-12-08, 20:36
Medlem
#Gör en beräkning i FEBDOK så får du svart på vitt.#
nä är inte så intresserad men ja tror att du blandar korten du har förväxlat kraft över föring i nät med instalations anvisningarna,
rent juridiskt så kan man inte slingra sig som behörig elektriker det är skrivet i klar text och det är det som gäller
Citera
2004-12-08, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrNiceGuy
.......... Om du är intresserad så kan du få den rätta hänvisningen i föreskrifterna samt SS.

Tack för era svar intressant debatt!

Ja jag är intresserad av hänvisningarna i föreskrifterna samt SS ,skriv in dem i tråden eller PM dem till mig .

Ja det är rätt lite som du säger att man som elektriker är "uppväxt" med att 10A=1,5mm2

Jag har för mig jag har läst någonstans om att 13A oftast används i sk byggplatscentraler ,men om så är fallet vet jag ej ,har dock aldrig sett 13A i nån fast installation i nån lägenhet eller industri.

Folk har ju nummera elapparater till förbannelse i sina kök ,och det är inte ovanligt att man får felanmälningar på att "säkringen går ner ofta" oså kommer man dit och ser alla apparater micro ,bakmaskiner ,bänkdiskmaskiner,och gud vet .
Det går ju att byta befintlig 10A automatsäkring till sådan 10A som är "trögare" och oftast hjälper detta fint
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in