2004-12-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNiceGuy
Det ÄR tillåtet, tar man bara med ovan nämnda faktorer i beräkningarna är det lungt.

Några problem med försäkringsbolagen får man inte om man kan visa att man har dimensionerat rätt.

Problemet är alla som läst lite el på gymnasie nivå eller någon BB-kurs via arbetsförmedlingen har blivit itutade att 10A=1,5mm2. Om man böjar läsa el-lära på högre nivå (läs universitet) så kommer det att klarna, Men som jag skrev i mitt förra inlägg; som lekman skall man alltid arbeta efter regeln 10A=1,5mm2.

heh man läser faktiskt ledningsdimisionering 421? på gymnaiset med iallafall har jag gjort det... det stämmer som du säger att man kan säkra med 13a om förhållande är gynsamma... har till och med för mig att man får dra 1,5 på 16a om ledningslängden inte översskrider 1m llr nått sånt rätt onödigt men ändå =)

sen så är ju porslin säkringar mycke trögare än dvärgsäkringar har jag fått erfara finns ju olika typer där med b&c osv.
Citera
2004-12-08, 22:10
Medlem
MrNiceGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse
Tack för era svar intressant debatt!

Ja jag är intresserad av hänvisningarna i föreskrifterna samt SS ,skriv in dem i tråden eller PM dem till mig .

Ja det är rätt lite som du säger att man som elektriker är "uppväxt" med att 10A=1,5mm2

Jag har för mig jag har läst någonstans om att 13A oftast används i sk byggplatscentraler ,men om så är fallet vet jag ej ,har dock aldrig sett 13A i nån fast installation i nån lägenhet eller industri.

Folk har ju nummera elapparater till förbannelse i sina kök ,och det är inte ovanligt att man får felanmälningar på att "säkringen går ner ofta" oså kommer man dit och ser alla apparater micro ,bakmaskiner ,bänkdiskmaskiner,och gud vet .
Det går ju att byta befintlig 10A automatsäkring till sådan 10A som är "trögare" och oftast hjälper detta fint

Jag är tyvärr inte på kontoret så jag har därför inte tillgång till hela arsenalen men det jag på rakarm kan hänvisa dig till är (tror jag) SS 4241404, SEK-handbok 421 och SEK 414 Dvärgbrytare, vägledning för val och installation.

Tyvärr så har Elsäkerhetsverket skrotat sina installationsguider utan hänvisar numera bara till SS och gällande föreskrifter. Men har man kunskapen om hur de skall tolkas så kan man ”läsa mellan raderna”. Tur är väll att det numera finns program för dimensionering och uträkning av utlösningsvillkor för en hela grupper.

Jag vill dock varna dig att byta ut 10A mot 13A i en befintlig installation.
Citera
2004-12-08, 22:48
Medlem
#Jag vill dock varna dig att byta ut 10A mot 13A i en befintlig installation.#

åå du ducka redan för en eventuel stämning, jo det hade ja med gort
Citera
2004-12-09, 08:21
Medlem
MrNiceGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
#Jag vill dock varna dig att byta ut 10A mot 13A i en befintlig installation.#

åå du ducka redan för en eventuel stämning, jo det hade ja med gort

åååååå nej, undertecknad kan med gott samvete byta en 10A mot en 13A, jag vet när jag har torrt på fötterna. Men jag tyckte att det verkade som om Nisse inte riktigt har den kunskapen om när det är tillåtet att använda 13A och 1,5mm2. Därför så ville jag påpeka det. Men nu har Nisse fått lite hemläxa så troligtvis kommer han snart att publicera ett PM angående säkringsdimensionering.

Man kan följaktligen inte rent generellt säga att det är ok att byta 10 mot 13. Men det går, så ditt påstående om att det inte går är fel.

Kanske du kan berätta lite om dina kunskaper inom el, det blir lättare att förklara om jag vet på vilken nivå du ligger. Får jag gissa på någon allmän kvällskurs eller kanske första året på gymnasiet. Nej, nu vet jag: PRO's 2 timmars kurs "Byt din glödlampa utan att bryta höften"
Citera
2004-12-10, 00:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNiceGuy

Man kan följaktligen inte rent generellt säga att det är ok att byta 10 mot 13. Men det går, så ditt påstående om att det inte går är fel.

Rent generellt kan du aldrig säkra upp en befintlig anläggning. Det finns sällan marginaler kvar även om ledningsdimensionen är tillräcklig. Man kan ju aldrig vara säker på ledningslängderna.

Ett vanligare problem är dock att de flesta installerar automatsäkringar av typ B (som är ungefär som ett mellanting av snabba och tröga porslinssäkringar) vilket inte passar så bra hos konsumenter där man har TV-apparater, dammsugare, mikrovågsugnar mm.

Det behövs inte mycket belastning på denna denna säkring för att den skall lösa ut om man startar en gammaldags dammsugare (moderna dammsugare med elektronisk fastreglering brukar starta mjukare).

Att byta ut mot en automatsäkring av typ C löser ofta de problem man har med säkringsutlösningar..
Citera
2004-12-10, 11:54
Medlem
Turistens avatar
Detta skrev jag i en annan tråd avseende 13A-säkringar:

Förtydligande angående 13A säkringar:

Ingen ny regel, dock en ny tolkning.
Strömvärdet för en 1.5mm2-ledare (typ FK) är 14A varmed det är tillåtet att säkra med 13A.
Strömvärdet är dock beroende av kabeln/kablarnas förläggning och måste eventuellt korrigeras, särskilt vid utvändiga installationer. FK i rör, till exempel, behöver sannolikt inte korrigeras utan kan säkras 13A.

Att man inte kört 13A tidigare kan vara att 10A säkringar blivit någon slags inofficiell standard i Sverige.

Så, är kablarna installerade på ett sådant sätt att strömvärdet ej understiger 14A bör det vara lugnt att säkra med 13 amperes säkringar.

Är du osäker, kontakta din kvarterselektriker!

Här är tråden detta diskuterades i:
http://forum.flashback.info/scandina...ad.php?t=93714
Citera
2004-12-10, 12:45
Bannlyst
Turisten : Ingen ny regel, dock en ny tolkning
Ja det är ju detta som är problemet ,det är ju precis som Mr NiceGuy säger :Tyvärr så har Elsäkerhetsverket skrotat sina installationsguider utan hänvisar numera bara till SS och gällande föreskrifter.

Och det är ju inte så lätt för alla elgubbar ute på fältet att hålla sig ajour med alla nya regler som har kommit,tycker det var enklare förr när det gälller att tolka starkströmsföreskrifterna.

Får väl be arbetsgivaren att bekosta ett inköp av SS 4241404 som Mr NiceGuy tipsade om ,tack för det förresten har redan i dag elinstallations guiden och Elinstallationsreglerna (SS4364000)
Fanken bokhyllan kommer att bågna av alla regelböcker

Megaforce´s förslag om att byta till "trögare" 10 dvärgbrytare har jag redan gjort ett flertal ggr ,och det är också mitt allra bästa tips
Citera
2004-12-10, 13:59
Medlem
MrNiceGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse
Turisten : Ingen ny regel, dock en ny tolkning
Ja det är ju detta som är problemet ,det är ju precis som Mr NiceGuy säger :Tyvärr så har Elsäkerhetsverket skrotat sina installationsguider utan hänvisar numera bara till SS och gällande föreskrifter.

Och det är ju inte så lätt för alla elgubbar ute på fältet att hålla sig ajour med alla nya regler som har kommit,tycker det var enklare förr när det gälller att tolka starkströmsföreskrifterna.

Får väl be arbetsgivaren att bekosta ett inköp av SS 4241404 som Mr NiceGuy tipsade om ,tack för det förresten har redan i dag elinstallations guiden och Elinstallationsreglerna (SS4364000)
Fanken bokhyllan kommer att bågna av alla regelböcker

Jag har kollat lite och det räcker om du arbetsgivare köper SEK Handbok 421, i den finns tillämpbar SS. Utöver 4241404 så tycker jag även att du skall läsa 424 14 24, men köper du handboken så är den också med.

För er som inte tänker köpa boken så kan jag kort säga att man i första hand skall välja säkring efter vilken sorts kabel som man använder sig av. Det är mindre bra om kabeln ”löser ut” innan säkringen.

När man vet förläggningssätt, strömvärdet för kabeln, kortslutningsström samt omgivningstemperatur så kan man med gott samvete dimensioner sin säkring, UTAN att riskera en stämning. Spara givetvis era beräkningar, vi måste ju alla följa ISO.
Citera
2004-12-10, 14:18
Medlem
Ghostriders avatar
Se nedan
Citera
2004-12-10, 14:20
Medlem
Ghostriders avatar
http://www.elsak.se/vanstermeny/tryc...458000150.html
Bara att beställa
Citera
2004-12-13, 15:46
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
ja under förutsätning att ledarens aria ökas till 2,5 kvadrat,
annars nej

Eftersom spänningen höjts kan man numera köra 13A på 1,5 kvadrat.
Citera
2004-12-13, 16:51
Medlem
# Eftersom spänningen höjts kan man numera köra 13A på 1,5 kvadrat.#

nä det kan du inte, det är frågan om ström inte effekt att effekten blir högte med en högre ström innebär inte att du därför måste säkra ned, säkringen har som uppgift att skydda ledaren inte den elektriska utrustningen det finns annan matrial för det,och det som avgör effekt ut väcklin i ledaren är dess resistans, och den är den samma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in