2005-08-05, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuCe
Ja, exakt. Och för mig som framtida investerare i klocka-som-kostar-ganska-mycket så måste jag nog välja bort Doxa så länge de inte har etablerat sig ordentligt på svenska marknaden. Dels i servicesyfte och dels ur värderingssynpunkt. Jag vill inte lägga 20000 på en klocka som troligtvis kan vara svårsåld i Sverige, om jag nu skulle vilja bli av med den.

Men de är riktigt snygga! Jag hade gärna haft en ur dykarserien.

Slog just till på en Seiko Navigator från 70-talet.

http://www.chronomaster.co.uk/B50_Seiko_GMT_1.JPG

En automat. Har legat i en kartong i 30 år och har följdaktligen inte en repa!

/B

den var riktigt old school, häftig!

dom blå/röda färgerna påminner mig jättemycket om badrumskranen i mina föräldrars badrum, kall- och varmvatten-indikator, badrummet gjordes på 70-talet det med, slump?

Pris? Och var köpte du den?
2005-08-06, 01:53
Medlem
BuCes avatar
wattford: Jag betalade hela 1100 kr och hittade den här: http://www.mackmakeriet.se/html/se_watches_1.html

Detta anser jag som ett kap då de vanligtvis är (något) dyrare och oftast i sämre skick. Ska köpa fler gammelklockor av denne kille. Hur bra som helst att ha och göra med.

Om du kollar på urtavlan på Navigatorn ser du att det också finns en röd visare. Denna visar tiden på en 24-timmarsskala. Den blåa delen är från 18.00 - 06.00 och anses som kväll/natt. Tiden 06.00 - 18.00 har röd färg och är dagtid. På bilden visar alltså klockan 10.00 på dagen. Denna färgkodning är inte unik på något sätt. Rolex GMT har den också.

Och vad är detta bra för? Jo, ett exempel är om du reser och hamnar i en tidszon med två timmars förskjutning. Den yttre ringen är nämligen vridbar meddelst kronan (skruven), så då kan man ha 24-timmarsvisningen 2 timmar off medan den inre visar lokal tid. Normalt sett grejar man nog en 2 timmars förskjutning utan att vrida ringar Skulle du dock resa till andra sidan jordklotet med en ordentlig förskjutning kan det väl komma till sin nytta om du vill ringa hem och inte riktigt vet om klockan är 4 på eftermiddagen eller 4 på morgonen.

/B
2005-08-06, 02:01
Medlem
BuCes avatar
Dubbelpost

/B
2005-08-07, 14:39
Medlem
wades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuCe
Slog just till på en Seiko Navigator från 70-talet.

http://www.chronomaster.co.uk/B50_Seiko_GMT_1.JPG

Skitsnygg, grattis!

//wade
2005-10-27, 17:11
Medlem
bumpar upp med infon att jag köpt denna http://server3.uploadit.org/files/splint-tissot.jpg

Är sjukt nöjd och vill samtidigt passa på att be om ursäkt för mina åsikter jag hade i början i tråden om den klocka (certina) jag köpte till en början.
Sjukt ful och vulgär har även jag insett, fick kränga den med 1000kr i förlust men live and learn..
2005-10-29, 14:19
Medlem
beatmasters avatar
Andra snygga quartzkronografer

Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Du.. grymma länkar och grym sida, Lindahls.. tack som sjutton !!

edit: du har verkligen tagit dig lite tid att luska fram och länka några klockor som skulle passa mig, diggade länk nr 3 främst!

Jag är imponerad.

Gillar du dom klockorna gillar du säkert dom här från Camel Active också.

CA Chrono Alarm steel/black dial/brown LB
CA Chrono Alarm steel/white dial/black LB
CA Chronograph steel/silver dial/black LB

Men min favvo här är nog den här blankpolerade saken med champagneurtavla...
CA Day Date steel/champ dial/black LB
2005-10-29, 14:24
Medlem
beatmasters avatar
Pris på kvalitetsklockor

Citat:
Klockor som Omega och Rolex.. ökar dom i värde med åren månntro?

De senaste 10 åren har trenden varit att både nypris och begagnatpris på kvalitetsklockor har skjutit i höjden. Om man köper en Omega Speedmaster och vårdar den ömt ska det inte vara några problem att få pengarna tillbaka om man vill sälja den en dag. Men varför skulle man vilja det?

Det är dock vissa märken som börjat "tappa" och som man kanske ska fundera över om man köper som ren investering, t.ex. Breitling.

När det gäller Rolex så finns det ju så många klockor som är bättre rent hantverksmässigt. Litet + i kanten ska dom iallafall ha för att dom börjat göra några egna verk igen.

För några år sedan kunde man göra fynd på Ebay men nu är det svårt.
2005-10-29, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beatmaster
Gillar du dom klockorna gillar du säkert dom här från Camel Active också.

CA Chrono Alarm steel/black dial/brown LB
CA Chrono Alarm steel/white dial/black LB
CA Chronograph steel/silver dial/black LB

Men min favvo här är nog den här blankpolerade saken med champagneurtavla...
CA Day Date steel/champ dial/black LB

Helt ok klockor!

Jag föredrar dock metallarmband men det är ju en smaksak!
2005-10-29, 22:11
Bannlyst
Hittade denna skittuffa klocka: http://www.thinkgeek.com/gadgets/watches/725d/
2005-10-30, 23:33
Medlem
Mahres avatar
För två papp kan du hitta en trevlig kronograf på tradera, hantverket på en sjuttiotalare står sig än idag och inget är snyggare än en gammal "bullsheadmodell"-breitling, rolex etc. är för restaurangpersonal och knoddar.
2005-10-30, 23:39
Medlem
Mahres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahre
För två papp kan du hitta en trevlig kronograf på tradera, hantverket på en sjuttiotalare står sig än idag och inget är snyggare än en gammal "bullsheadmodell"-breitling, rolex etc. är för restaurangpersonal och knoddar.

PS-kollade in mackmakeriet, han har köpt minst tre av de japanska chronografuren på tradera och lagt på en tusing på priset! Bra businesskille -men varför ta omvägen över en fd. medlem i ett kristet rockband i jönköping som kränger klockor? Köp direkt på tradera.
2005-11-01, 01:15
Medlem
Citat:
Ah.. det blir nog fan den! Undrar bara om Lindahls verkligen har det bästa priset eller om man bör kuska runt bland urmakare i stan och kolla priserna först?

Klockor som Omega och Rolex.. ökar dom i värde med åren månntro?

Rolex brukar i stort sett varje år öka i värde litegrann.
Senast för ca en månad sen ökade alla Rolexklockar med 5-6%.

Ska man ha en klocka så är det Rolex som gäller helt klart.
Det är klass över Rolex.
Skulle vilja ha en Daytona i vitt guld (även i länken) men den kostar en kvarts miljon så jag får nöja mig med min SEA-DWELLER till vidare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in