• 1
  • 2
2011-09-19, 17:57
Bannlyst
Sedan en tid tillbaka har datorn hängt sig och startat om med en bluescreen som visar (Nv4_Disp) errors. Detta var när jag hade en youtubefilm igång och öppnade en ny flik med en annan film. Dvs att jag hade 2 filmer igång samtidigt.

Nu på senare har dessutom spelandet på datorn orsakat strul.
Kan väl bara anta att det är grafikkortet som spökar.

När jag spelat X antal tid på datorn så "hänger" den sig och bildar ett rutnät över hela skärmen. Jag kan röra musen och ljudet funger och allt men det är fördröjt. Slutligen startar datorn om till bluescreen och samma error som ovan nämnt.

Kollade på Nvidias hemsida och gjorde som där stod. Ändrade den så kallade multisynchen i spelet till 1-2x men det var samma visa.

har ett Nvidia 8800GT som inhandlades för ca 2 år sedan. Det var redan då ett ganska gammalt kort men det var rekommenderat.

Vad kan man göra? Sista utvägen är väl en helt ny dator / grafikkort men finns det något annat man lösa det med ?
Citera
2011-09-19, 18:01
Medlem
Danne90s avatar
Kolla om det är finns mycket damm på fläkten till processorn och grafikkortet. Jag kan lova dig att det har med kylningen att göra. Ta väck fläkten till pcu och dammsug det ordentligt. Du kan även ta väck själva cpu´n och smeta på med ny kylpasta. Som sagt kolla alla fläktar och dylikt.

Lycka till!
Citera
2011-09-19, 18:15
Medlem
Du kan installerar om Windows osv och hoppas att något blivit korrupt.

8800 korten har börjat gå sönder för folk så du får nog vara beredd på att köpa en ny.

Dammsugning av datorn är en döds synd för du förstör/förkortat livslängden på delarna rejält. Det finns många andra sätt att göra rent som ger lika eller mycket bättre resultat.
Citera
2011-09-19, 18:21
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Du kan installerar om Windows osv och hoppas att något blivit korrupt.

8800 korten har börjat gå sönder för folk så du får nog vara beredd på att köpa en ny.

Dammsugning av datorn är en döds synd för du förstör/förkortat livslängden på delarna rejält. Det finns många andra sätt att göra rent som ger lika eller mycket bättre resultat.

LoL var har du hört det?? Varför skulle man förstöra/förkorta livslängden?

http://www.youtube.com/watch?v=0yLSyBkvobU
Citera
2011-09-19, 18:24
Medlem
Ser det ut såhär, på ett ungefär http://www.neowin.net/forum/uploads/...1186182114.jpg ?

Fick liknande fel med mitt kort, dock belastar jag mitt rätt hårt när jag lirar spel. Googlade runt lite och visade sig att det fanns en chans att fixa detta genom att köra det i ugnen. Tänkte att detta kommer aldrig fungera. Men tro det eller ej, efter 5-10 minuter på 200 grader så fungerade kortet prima. Kortet har dock pajat fler gånger på samma vis men fixat med samma metod sammanlagt 8 gånger !

Notera att du måste plocka bort kylare osv så du bara har själva 'kortet' kvar, lägg på 4 st foliebollar (en i varje hörn för att hålla kortet uppe) på en plåt. In i ugnen på 200 grader på tidigare nämnd tid.

Varför fungerar detta vid vissa fel? Jo, dom små kretsarna kan få hårfina sprickor i sig så att det blir som ett glapp, denna metod KAN (kan såklart inte garantera något) smälta ihop kretsen igen.
Citera
2011-09-19, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
LoL var har du hört det?? Varför skulle man förstöra/förkorta livslängden?
Använd sökfunktionen så hittar du tekniska förklaringar till skadorna och trådar som datorn som slutat funka plötsligt några månader efter att de dammsugit.

Även om du inte tror på det så är det väldigt dumt att ta risken när det finns bättre sätt att göra rent datorn.
Citera
2011-09-19, 18:36
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Använd sökfunktionen så hittar du tekniska förklaringar till skadorna och trådar som datorn som slutat funka plötsligt några månader efter att de dammsugit.

Även om du inte tror på det så är det väldigt dumt att ta risken när det finns bättre sätt att göra rent datorn.

Några månader efter att de har dammsugit.... tycker det är rätt långsökt. Har alltid dammsugit mina datorer och inga blev "pajjade"
Citera
2011-09-19, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av noeton
Ser det ut såhär, på ett ungefär http://www.neowin.net/forum/uploads/...1186182114.jpg ?

Fick liknande fel med mitt kort, dock belastar jag mitt rätt hårt när jag lirar spel. Googlade runt lite och visade sig att det fanns en chans att fixa detta genom att köra det i ugnen. Tänkte att detta kommer aldrig fungera. Men tro det eller ej, efter 5-10 minuter på 200 grader så fungerade kortet prima. Kortet har dock pajat fler gånger på samma vis men fixat med samma metod sammanlagt 8 gånger !

Notera att du måste plocka bort kylare osv så du bara har själva 'kortet' kvar, lägg på 4 st foliebollar (en i varje hörn för att hålla kortet uppe) på en plåt. In i ugnen på 200 grader på tidigare nämnd tid.

Varför fungerar detta vid vissa fel? Jo, dom små kretsarna kan få hårfina sprickor i sig så att det blir som ett glapp, denna metod KAN (kan såklart inte garantera något) smälta ihop kretsen igen.

Exakt sådär ser det ut!

Kommer dock inte skruva ut kortet för att köra det i ugnen
Citera
2011-09-19, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Några månader efter att de har dammsugit.... tycker det är rätt långsökt. Har alltid dammsugit mina datorer och inga blev "pajjade"

Fläktarna kan snurra åt fel håll av dammsugaren vilket förstör dem.

Vidare så genererar den statisk elektricitet, vilket är detsamma som att montera en dator med syntetiska plagg. Bara för att det går, så är det ingen bra idé.
Citera
2011-09-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminazi
Exakt sådär ser det ut!

Kommer dock inte skruva ut kortet för att köra det i ugnen

Haha förstår om du är skeptisk!

Du bör ju självklart utesluta alla mjukvaru relaterade fel innan !

Kan langa pics om du tror att jag trollar
Citera
2011-09-19, 19:54
Bannlyst
Har nu installerat om drivrutinerna och det hjälpte ej!

Provar formatera datorn.
Citera
2011-09-19, 21:54
Medlem
Danne90s avatar
Jag säger det igen. Du har problem med kylningen, sen får du lyssna allt du vill på de andra. Och angående att fläkten skulle gå sönder så är det en på miljonen och vad kostar cpu fläkt? 100kr? Om du inte tror mig så kan du göra såhär om du har amd grafikkort...
högerklicka på skärmen och välj amd control center. Kolla i menyn ifall du har gpu clock på den högsta. Sänk den och testa. Detta kommer förmodligen att hjälpa dig en del, men som sagt så är det kylningen, ingen tvekan.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in