2011-09-19, 21:56
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prekrasna
Fläktarna kan snurra åt fel håll av dammsugaren vilket förstör dem.

Vidare så genererar den statisk elektricitet, vilket är detsamma som att montera en dator med syntetiska plagg. Bara för att det går, så är det ingen bra idé.

Varje gång jag dammsuger så snurrar fläket åt bägge håll. Den funkar jättebra. Dammsuger datan minst en gång i månaden för att hålla den i trimm. Gör man inte det så kommer din cpu att lägga av eller försämras på grund av den konstanta höga värmen.
Citera
2011-09-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Jag säger det igen. Du har problem med kylningen, sen får du lyssna allt du vill på de andra. Och angående att fläkten skulle gå sönder så är det en på miljonen och vad kostar cpu fläkt? 100kr? Om du inte tror mig så kan du göra såhär om du har amd grafikkort...
högerklicka på skärmen och välj amd control center. Kolla i menyn ifall du har gpu clock på den högsta. Sänk den och testa. Detta kommer förmodligen att hjälpa dig en del, men som sagt så är det kylningen, ingen tvekan.

Lycka till!

Han har ju förfan sagt att han har ett 8800 GT. Det är inte ett AMD-kort.

Vidare så förstår jag inte hur en CPU-fläkt skulle påverka. Är det kylningen som är problemet, så är det GPU-fläkten som ska bytas.

Sist men inte minst, så är detta ett vanligt problem med 8800 GT, och svaret med ugnsbakning finns på första sidan. Det är den enda dokumenterade lösningen jag hört talas om, och den verkar fungera i 90% av fallen.

Sedan för att återgå till din dammsugning;
Kul att det har fungerat för dig, men du riskerar att steka din PSU, skada dina fläktar om du inte ens sätter fast dem och kortsluta moderkort och grafikkort.
Citera
2011-09-19, 22:35
Medlem
Danne90s avatar
Jag menade kylningen allmänt. Både garfikkortet och cpu. Och ja, ingen fara att dammsuga datorn. Bara en seglevad myt att grejer skulle gå sönder. Men det är inte en myt att komponenter kommer att gå sönder ifall de är igenstoppade med damm.
Citera
2011-09-19, 23:05
Medlem
Guesswhoiams avatar
Citat:
Jag menade kylningen allmänt. Både garfikkortet och cpu. Och ja, ingen fara att dammsuga datorn. Bara en seglevad myt att grejer skulle gå sönder. Men det är inte en myt att komponenter kommer att gå sönder ifall de är igenstoppade med damm.

Du verkar ha noll koll på dator(er) & dess komponenter.

Vid dammsuger så skapas det en elektrostatisk laddning(statisk elektricitet). Vilket kan låta harmlöst men kommer döda de stakars små liven på moderkort eller liknande kort. Detta är om du kommer åt på fel ställen etc.

När du kommer åt en av komponenterna så kommer det ske en urladdning vilket i sin tur skadar kretskorten.

Ont;

Uppdatera dina drivrutiner till senaste version.

Gå igenom tempen på grafik kortet när du spelar.

Kan vara trasiga ledningar. Då blir det att baka kortet.
Senast redigerad av Guesswhoiam 2011-09-19 kl. 23:10.
Citera
2011-09-20, 08:17
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
A bit less common, but still a threat of dust in your computer, is static charges. A layer of dust on a memory chip or other component can cause static electricity to build up. This static can amount to electric charge which will then discharge onto your motherboard or memory chip. Many memory chip failures I have diagnosed were most likely due to a layer of dust which had built up on them.

So, how do you prevent dust from building up in your computer? Well, you really cant prevent dust from getting into your PC. There have been some companies which make fan filters but dust will still find its way into your computer. The best way to maintain dust from building up is to open the case on your PC and vacuum it on a regular basis.

http://www.theguruguys.com/news/vacuum-your-pc

Men antar att du är så pro...
Citera
2011-09-20, 09:14
Medlem
Herregud..vilka jävla töntar ni är...

Sommarjobbat på partman som säljer delar/reparerar pc's och dammsugning inuti lådan är standardrutin. Ang. statisk elektricitet så skapar ansamling av damm en högre riskfaktor än en plastförsedd dammsugarmunstycke.

Efter att ha tittat på screenshot från ditt grafikproblem skulle jag definitivt ta och rengöra gpu fläkten, och ev förbättra kylningen i din låda.
Citera
2011-09-20, 11:52
Medlem
Leprae:
Du inser väll att de som lever på att reparera och sälja delar bara blir glada om folk kommer tillbaka om några månader.

Som jag redan sagt så finns det bättre sätt att göra rent. Vissa av sätten gör det extremt mycket renare.

Illuminazi:
Det är bra att du utesluter det du kan innan du spenderar pengar.

Ugns tricket verka ha funkat för andra med 8800 grafikkort. En kille skrev dock att han tröttnade när han var tvungen att göra tricken igen så han köpte nytt.
Senast redigerad av panpo98 2011-09-20 kl. 12:35.
Citera
2011-09-20, 17:10
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Leprae:
Du inser väll att de som lever på att reparera och sälja delar bara blir glada om folk kommer tillbaka om några månader.

Så du menar att den statiska elektriciteten som ska förstöra datorn när man dammsuger kommer först att äga rum efter några månader?
Vaddå har den inkubationstid eller?

Hursomhelst, lycka till ts, hoppas det fixar sig för dig.
Citera
2011-09-20, 17:38
Medlem
Guesswhoiams avatar
Citat:
Så du menar att den statiska elektriciteten som ska förstöra datorn när man dammsuger kommer först att äga rum efter några månader?
Vaddå har den inkubationstid eller?

Hursomhelst, lycka till ts, hoppas det fixar sig för dig.

Kortet behöver inte gå sönder direkt, kan hända 1 dag senare, 1 månad eller ett år. Om det är en liten kraft så skadas endast korten, är det en högre så dör det. Det händer.
Citera
2011-09-20, 19:04
Medlem
tantrs avatar
innan du bestämmer dig för att köpa ett nytt grafikkort, så baka skiten.

Sätt på ugnen och släng i kretskortet. Viktigt att du skruvar bord diverse plast etc..

Detta lagar trasiga kretsar och lödningar.
Citera
2011-09-20, 22:54
Medlem
ja man kan damsuga inuti ett chassi så länge man bara använder plast munstycket. om man anväbder dom där tofs grejerna så kan det skapa esd vilket skadar datorn ja.
Citera
2011-09-21, 14:38
Bannlyst
Nu dök ett annat problem upp dock.

Formaterade datorn och nu har jag inga drivrutiner till nätverkskortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in