2011-09-23, 10:24
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Vi har rätt att vända oss till socialtjänsten, men vi kan inte räkna med att få hjälp därifrån.

I mammans fall hade hon arbetat, for till Kenya och när hon kom hem var hon arbetslös.
För att få rätt till försörjningsstöd måste du visa upp kontoutdrag 3 månader tillbaks i tiden. Har du fått ut mer pengar än existensminimum under denna period så blir det nobben från soc. Du har haft ett "överskott" och borde ha sparat undan pengar, och detta oavsett om en uppsägning kommer som en blixt från klar himmel.

För att få försörjningsstöd måste du vara inskriven på Arbetsförmedlingen och stå till arbetsmarknadens förfogande. Annars blir det inget försörjningsstöd.
Det är inte ovanligt att de som beviljas försörjningsstöd dag 1 måste ut i sysselsättning på någon av kommunens arbetslöshetscenter redan dag 2. Du måste göra motprestation om du skall ha rätt till försörjningsstödet.

Jobba på ngt sätt måste man i alliansens arbetslinje. Och detta gäller även Försäkringskassan. Godkänner de inte sjukskrivningen blir det inga pengar. Det är inte heller säkert att du får pengar av soc i detta fall då de själva börjat granska sjukintyg. Är du för sjuk för att jobba, men vare sig soc eller FK anser det så måste du ut och jobba ändå - eller så står du helt utan ersättning från alla instanser.

Visst är det så och det har tydligen även blivit hårdare de senaste åren.

Det är därför det blir katastrof för många när man bara har myndigheterna att förlita sig till och många känner sig svikna på grund av att de hamnar utanför systemet.
Citera
2011-09-23, 10:33
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
Begreppet en stat i staten brukar användas om maktfullkomliga myndigheter som en försvarsmakt eller en säkerhetstjänst. Det r lite väl drastiskt att tala om det när det gäller en internetcommunity för en diaspora.

Tyvärr är det nog så att de här "nätverken" har ett betydligt större inflytande över sina landsmän än vi kan föreställa oss.
Deras ord väger tyngre än de ( i deras ögon) märkliga lagar och regler som styr det svenska samhället.
Dessa "oförarliga nätverk" har pressat landsmän till att begå brott.
Tyvärr försvåras granskningen av att ambassadpesonal ofta ingår i "nätverken".
Citera
2011-09-23, 10:36
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Javisst menar jag allvar.

I Sverige har alla rätt att gå till sociala och kräva ersättning precis som de har rätt att ringa F-kassan om de är sjuka, detta kan man göra oavsett om man vill jobba eller inte.

Vilka länder fungerar detta i? Nämn inte skitländer. Du menar att om man inte har pengar för bostad, mat, räkningar så ska man låna dessa av sina vänner släktingar?

Vill bara se så jag förstått dig rätt.
Citera
2011-09-23, 10:46
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Vi har rätt att vända oss till socialtjänsten, men vi kan inte räkna med att få hjälp därifrån.

I mammans fall hade hon arbetat, for till Kenya och när hon kom hem var hon arbetslös.
För att få rätt till försörjningsstöd måste du visa upp kontoutdrag 3 månader tillbaks i tiden. Har du fått ut mer pengar än existensminimum under denna period så blir det nobben från soc. Du har haft ett "överskott" och borde ha sparat undan pengar, och detta oavsett om en uppsägning kommer som en blixt från klar himmel.

För att få försörjningsstöd måste du vara inskriven på Arbetsförmedlingen och stå till arbetsmarknadens förfogande. Annars blir det inget försörjningsstöd.
Det är inte ovanligt att de som beviljas försörjningsstöd dag 1 måste ut i sysselsättning på någon av kommunens arbetslöshetscenter redan dag 2. Du måste göra motprestation om du skall ha rätt till försörjningsstödet.

Jobba på ngt sätt måste man i alliansens arbetslinje. Och detta gäller även Försäkringskassan. Godkänner de inte sjukskrivningen blir det inga pengar. Det är inte heller säkert att du får pengar av soc i detta fall då de själva börjat granska sjukintyg. Är du för sjuk för att jobba, men vare sig soc eller FK anser det så måste du ut och jobba ändå - eller så står du helt utan ersättning från alla instanser.

Riktigt så illa är det ju inte, och det är olika i olika kommuner.

Men du kan ju inte tycka det är rätt om jag skiter i mitt jobb, tar en månad i thailand och bränner alla pengar, och sedan går hem till dig så får du ge mig mat o hyra?
Det är lite som myran och syrsan.....
Citera
2011-09-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Bilden på när hennes teaterapa till kompis bryter ihop är priceless. Vem gör så?
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/13668178/701/normal/34147ec489c53/WIFI__L2K9100.JPG

Småbarn kan ju ligga på golvet, tjuta och veva med armar och ben när de vill visa at de är jätte jätte upprörda.
Citera
2011-09-23, 10:59
Medlem
Platanos avatar
Jag tror att om en mamma som uppges ha levt för sina barn plötsligt dödar barnen är allvarligt psykiskt sjuk. Det är förmodligen därför hon inte kunnat ta sig till jobbet, jag har själv varit i en så djup depression att jag inte kunnat ta mig ur sängen på flera veckor. Men vissa dagar kan man vara i bättre skick än andra och det är lätt att lura omgivningen att tro att allt är bra när det i själva verket inte är det.
Kvinnan är till 99% i en psykos eller allvarligt psykiskt störd, jag finner det oerhört svårt att tro annat i just detta fallet med de omständigheter som framkommit.
Sedan den här Kenyanska smörjan, varför ska pappan och väninnan berätta för alla Kenyaner att hon inte får pengar av socialen? Det har väl inte de med att göra, mind your own business liksom.

Extra allvarligt tycker jag det är med vad som framkommit om Sigtuna kommun. Att de struntat i alla anmälningar som inkommit under ett helt år tidigare och inte ens utrett de och att en fd chef nu säger att de struntar i sitt jobb. Det är illa.
Citera
2011-09-23, 11:20
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Riktigt så illa är det ju inte, och det är olika i olika kommuner.

Det är ganska illa ställt med socialtjänsten över lag. Givetvis skiljer det sig från kommun till kommun och från handläggare till handläggare. Personkemi spelar också in och en mängd andra faktorer. Rättsosäkerheten är hög.

Säger du till handläggaren att du har jobb på G eller att du vill välja praktik själv så kan du få en liten tidsfrist, men du kan inte gå och dröna på samma sätt som förr. Förr eller senare måste du göra motprestation.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Men du kan ju inte tycka det är rätt om jag skiter i mitt jobb, tar en månad i thailand och bränner alla pengar, och sedan går hem till dig så får du ge mig mat o hyra?
Det är lite som myran och syrsan.....

Givetvis är det inte okej om man gör så medvetet. Här får man skilja på fall och fall också. Hur mkt överskott hade man innan man ansökte om försörjningsstöd? Har man barn eller bara sig själv att försörja?

Mamman tjänade säkert inte storkovan på sitt städjobb och inte heller tror jag hon förstod att hon skulle bli arbetslös. Detta har hon inte gjort medvetet för att försöka utnyttja systemet. Hade hon varit insatt i systemet så hade hon troligtvis agerat annorlunda.
Citera
2011-09-23, 11:31
Medlem
Medvjeds avatar
Jag tror nog hennes kenyanska vänner i sverige upplyst henne om alla förmåner från det sociala. Och hur man kan utnyttja dem kanske. Till och med hennes syster i Kenya hade ju kunskap om det svenska systemet. Mamman trodde nog att socialen skulle betala hennes uppehälle i Sverige, trots att hon slösat pengar på (vad jag förstår?) TVÅ resor till Kenya.
Det blev nog en chock för henne när det inte blev som hon trott.
Citera
2011-09-23, 11:37
Medlem
NowhereToGos avatar
Två resor till Kenya är runt 20-papp bara i biljetter. Det är många elräkningar eller pizzor det!

EDIT: snabb sökning på seat24.se gav runt 7000 för en t/r, så på kort tid har hon i alla fall bränt 14.000 på bara flygbiljetter
Senast redigerad av NowhereToGo 2011-09-23 kl. 11:41.
Citera
2011-09-23, 11:40
Medlem
Citat:
Det är ganska illa ställt med socialtjänsten över lag. Givetvis skiljer det sig från kommun till kommun och från handläggare till handläggare. Personkemi spelar också in och en mängd andra faktorer. Rättsosäkerheten är hög.

Säger du till handläggaren att du har jobb på G eller att du vill välja praktik själv så kan du få en liten tidsfrist, men du kan inte gå och dröna på samma sätt som förr. Förr eller senare måste du göra motprestation.

Givetvis är det inte okej om man gör så medvetet. Här får man skilja på fall och fall också. Hur mkt överskott hade man innan man ansökte om försörjningsstöd? Har man barn eller bara sig själv att försörja?

Mamman tjänade säkert inte storkovan på sitt städjobb och inte heller tror jag hon förstod att hon skulle bli arbetslös. Detta har hon inte gjort medvetet för att försöka utnyttja systemet. Hade hon varit insatt i systemet så hade hon troligtvis agerat annorlunda.
Ett överskott måste hon ju haft eftersom hon kunde betala flygbiljett och uppehälle i Kenya. Jodå, detta är ett klassiskt exempel på en kvinna som tänkte leva på systemet. Dvs, jag tar mina pengar och åker till Kenya eftersom socialtjänsten kommer hjälpa mig. Hon använde barnen som skyddsnät tror jag. Hon var säkert väl medveten om att en av socialtjänstens uppgifter är att se till barnens bästa och chansade på att hon skulle kunna snyfta till sig pengar med barnen som skyddsmantel.
Citera
2011-09-23, 11:40
Medlem
theodor.busses avatar
Klargörande artikel om synen på kvinnor, och speciellt svenska sådana: "At Last, Masumbuko Has Fixed A Swedish Chick"
Citera
2011-09-23, 11:47
Bannlyst
Ett niggerluder som trodde hon kunde leva gott på socialen, när inte det gick som hon tänkt tar hon livet av sina barn, säger en hel del om IQ, efter straff bör niggerludret skyndsamt utvisas från landet, detta oavsett om hon har svenskt medborgarskap eller inte, bara ut med fnasket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in