2011-09-22, 19:31
  #1369
Medlem
Arbetsgivaren kan också känna sig medskyldiga. De borde ha gett henne ledigt för att åka hem. Man ska inte sparka folk i onödan, inte ens de som är extremt utbytbara. De hade väl bara kunna ta in någon extra? Blä för Hotell Kristina. Alla som befann sig runt denna mamma har en del i skulden.
Citera
2011-09-22, 19:31
  #1370
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Om den uppgiften är riktig så blir nästa fråga huruvida pojkarna misshandlats i samband med mordet, eller om misshandeln pågått under en längre tid (vilket skulle förklara varför hon inte kunde släppa iväg dem till skola/dagis) och mordet var kulmen på det hela - kanske ett försök att dölja långvarig misshandel som skulle bli uppenbar så snart de sociala myndigheterna ingrep och hon tvingades öppna lägenhetsdörren.

Kan så vara. Men en längre tids misshandel och frånvaro kan ju också vara förknippat med det psykiska och kanske inte så medvetet agerat. Jag tänker mig en djupt deprimerad mamma, utan pengar, jobb,ork eller ens ström. Hon orkar/kan inte laga mat till barnen, tvätta sig eller dem (förmodar jag) och orkar inte ta med barnen till skola och dagis. Troligen har TVn agerat barnvakt och pizzabudet fixat maten till dem, medan hon troligen mest sovit och mått eländigt.

När barnen blivit jobbiga och t ex krävt att få aktivera sig eller bråkat med varandra och stört henne, har de troligtvis legat i riskzonen för att få stryk tänker jag mig. Men jag hoppas så inte är fallet. På något sätt är tanken på ett tillfälligt psykbryt där hon t ex tar livet av barnen med sömnmedel, mer uthärdligt än tanken på ett nytt Bobbyliknande fall där hon kanske plågat småkillarna en längre tid och där hon kanske rent av slog i hjäl dem sakta men säkert
__________________
Senast redigerad av Wildis 2011-09-22 kl. 19:33.
Citera
2011-09-22, 19:32
  #1371
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Kunde hon ha flyttat till Kenya och tagit den yngsta sonen med sig om hon så ville eller behövde hon pappans tillstånd ? (Elias har ju hans efternamn)
Ja, det kunde hon eftersom hon hade ensam vårdnad. Efternamnet styr inte vem som är juridiskt ansvarig över barnet, det gör vårdnaden.
Citera
2011-09-22, 19:34
  #1372
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken
Arbetsgivaren kan också känna sig medskyldiga. De borde ha gett henne ledigt för att åka hem. Man ska inte sparka folk i onödan, inte ens de som är extremt utbytbara. De hade väl bara kunna ta in någon extra? Blä för Hotell Kristina. Alla som befann sig runt denna mamma har en del i skulden.
Fast nej, en arbetsgivare kan inte förutse något sådant och bär inget sådant ansvar över andra människors välfärd. Socialtjänsten däremot har just det ansvaret.
Citera
2011-09-22, 19:37
  #1373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4thFloor
Stänger man verkligen av elen så snabbt? Alltså från en månad till en annan? För mig känns det tveksamt. Alltså, faktura - 30 dagar - påminnelse - någon form av skarp varning i kombination med varsel om avstängning + information till soc - slutligen trycker dom på av-knappen. Jag inbillar mig att den här elen skulle ha varit betald för rätt länge sen...
Nej, det har gått lång tid när de trycker på av-knappen. Hon räknade nog med att socialen skulle betala den eftersom hon hade barn. En vanlig inställning hos vissa grupper.
Citera
2011-09-22, 19:37
  #1374
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Det kan finnas skäl att se det inträffade ur en något annorlunda synvinkel än det nutida svenska och rationella. Kom ihåg att Gr*ce är född och uppvuxen i Kenya där religion, Voodoo och annan vidskepelse är en stark faktor att räkna med. Människor som vet sig utsatta för trolldom kan dö av det. (Det finns nyligen beskrivet, men jag kan inte plocka fram någon referens just nu.)

Enligt vad vännerna berättat, har modern i Kenya av någon anledning utslungat en förbannelse över henne. Det är omvittnat att hon efter detta blev förändrad och tydligen tappade kontrollen. Det kan ha varit detta, en moders förbannelse, som gjort att hon gått in i en djup depression, som lett till att hon dödat sönerna. "Jag hoppas att ditt plan crashar så att du dör och dina söner blir omhändertagna" (om det är sannt) är troligen ett starkt anatema, som förföljt Gr*ce och frätt på henne sedan dess.

Innehållet i vanföreställningar och depressiva grubblerier hämtas ju från den föreställningsvärld, den drabbade lever i. Tidigare var det vanligt i Sverige att det handlade om troll, vittror, och vättar med mera och givetvis djävlar och "kristet oknytt". Hos senare generationer har rymdvarelser, strålar, CIA/KGB och internationella ligor intagit den platsen.

Lilla Gr*ce växte upp med Voodoo eller motsvarande. Onda ögat och häxeri är lika verkligt som Djävulen och försyndelse mot Den Helige Ande är för kristna. Blir hon förskjuten och förbannad av sin mor så kan det bidra till att hon insjuknar och definitivt tror jag att det bidrar till innehållet i vanföreställningar och grubbel vid en affektiv psykos.
Därför tror jag inte att man kan förvänta sig ett konsekvent och logiskt motiv, som lett fram till det inträffade. Det kanske har förefallit henne oundvikligt.

Beteendet, där hon gått från att vara skötsam och välordnad till att helt negligera sig själv och vansköta hemmet samt troligen båden sig själv och barnen, påminner ju om djup depression. Hon magrar, lever på pizza, undviker kontakter med sina anhöriga. Hon kan ha känt sig besmittad och ovärdig. Hon har skämts inför dem för att hon har en förbannelse över sig.

Vad som ådragit henne moderns misshag, kan man än så länge bara spekulera kring. Det kan vara sönernas ursprung eller hennes val att leva i Sverige, men det kan också vara helt annorlunda och ur "svenskt länsstolsperspektiv" helt stolligt. Vi kanske får höra..

Det som oftast utlöser förbannelser, svordomar och t o m stryk är när familjen/släkten inte tycker att den sverigeboende skickar tillräckligt mycket pengar eller gåvor.
Mina egna förskrämda iaktagelser..
Många invandrare lever under stor press pga släktens orealistiska föreställningar om den rikedom som drabbar alla som inträder i Konungariket Sverige.
Citera
2011-09-22, 19:37
  #1375
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4thFloor
Stänger man verkligen av elen så snabbt? Alltså från en månad till en annan? För mig känns det tveksamt. Alltså, faktura - 30 dagar - påminnelse - någon form av skarp varning i kombination med varsel om avstängning + information till soc - slutligen trycker dom på av-knappen. Jag inbillar mig att den här elen skulle ha varit betald för rätt länge sen...

Troligen har hon inte betalt elen sedan i maj. Hon var i ju i Afrika under juni och då hon kom hem hade hon inget jobb och troligen inga pengar. Jag trodde dock i min enfald att elbolagen inte fick klippa sladden oavsett. Betalningsanmärkning och kronofogde men att lamporna ändå fick lysa trodde jag. Men där ser man.
Citera
2011-09-22, 19:38
  #1376
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varje lägenhet kan visst ha sin egen lilla varmvattenberedare, så är det oftast (kanske alltid) om inte värme och varmvatten ingår i hyran. Varmvatten och värme kan alltså försvinna när elen stängs av.

Edit:
Och nej, vatten ingår inte alltid i hyran - det finns avtal där man betalar separat också för själva vattenförbrukningen - inte bara uppvärmningen.
Att stänga av vattnet helt är nog ganska sällsynt iaf eftersom det snabbt kan bli en sanitär olägenhet.
Citera
2011-09-22, 19:38
  #1377
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Kan så vara. Men en längre tids misshandel och frånvaro kan ju också vara förknippat med det psykiska och kanske inte så medvetet agerat. Jag tänker mig en djupt deprimerad mamma, utan pengar, jobb,ork eller ens ström. Hon orkar/kan inte laga mat till barnen, tvätta sig eller dem (förmodar jag) och orkar inte ta med barnen till skola och dagis. Troligen har TVn agerat barnvakt och pizzabudet fixat maten till dem, medan hon troligen mest sovit och mått eländigt.

När barnen blivit jobbiga och t ex krävt att få aktivera sig eller bråkat med varandra och stört henne, har de troligtvis legat i riskzonen för att få stryk tänker jag mig. Men jag hoppas så inte är fallet. På något sätt är tanken på ett tillfälligt psykbryt där hon t ex tar livet av barnen med sömnmedel, mer uthärdligt än tanken på ett nytt Bobbyliknande fall där hon kanske plågat småkillarna en längre tid och där hon kanske rent av slog i hjäl dem sakta men säkert

TV-n och spel kan du glömma sedan el stängdes av, och att ha två så unga barn hela dan hemma utan "elektronisk varnvakt" måste vara ganska påfrestande, kan man tänka sig
Citera
2011-09-22, 19:41
  #1378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
TV-n och spel kan du glömma sedan el stängdes av, och att ha två så unga barn hela dan hemma utan "elektronisk varnvakt" måste vara ganska påfrestande, kan man tänka sig

Ja, det har du helt rätt i. Det torde ha varit ett rent helvete för dem alla. Två barn, varav ett väldigt litet barn som trotsar och har stort behov av stimuli, som är hemma med en mamma helt utan ork (får vi förmoda) och som blir mer och mer "koko", i en liten lägenhet utan el
Citera
2011-09-22, 19:43
  #1379
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Troligen har TVn agerat barnvakt och pizzabudet fixat maten till dem, medan hon troligen mest sovit och mått eländigt.



TVn går också på el, remember. Visar hur svårt vi övercivilicerade svenskar har att föreställa sig livet utan moderna bekvämligheter
Citera
2011-09-22, 19:43
  #1380
Medlem
Pallevantes avatar
Bilden på när hennes teaterapa till kompis bryter ihop är priceless. Vem gör så?
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/13668178/701/normal/34147ec489c53/WIFI__L2K9100.JPG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in