2011-09-25, 13:11
  #1969
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag är normalt ingen okritisk socialkontorskramare, men det har påpekats tidigare i tråden att en dementi av en så lättverifierad sak som att elen har varit avstängd har mycket hög trovärdighet, med tanke på att den är så lätt att motbevisa. Följaktligen är det nog rimligt att vi faktiskt accepterar att det har kommit fler oriktiga uppgifter än vanligt från den misstänkas närstående. Om dessa har fått de oriktiga uppgifterna från kvinnan, eller om de har personliga anledningar att fabricera uppgifter är i dagsläget oklart.

Och så lär det fortsätta.
Jag tror det kan bli svårt att få ett ärligt svar från mamman om varför detta skedde.
Skuld och skam kan göra att hon skjuter detta ifrån sin egen person.
Hon har nekat i början och lagt fram teorier om drunkning.
De närstående kommer att hitta annat än Sigtuna kommun som ansvariga.
Evil spirit är ett av tipsen.
Vi kommer kanske aldrig att få veta.
__________________
Senast redigerad av LaScala 2011-09-25 kl. 13:13.
Citera
2011-09-25, 13:26
  #1970
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag skulle tro att pappan har inställningen att barn ska bo med sina mammor. Han verkar vara lite äldre och många i den generationen har den uppfattningen.
Att inte träffa sitt barn på många månader är väldigt noncholant, men det behöver inte betyda att han är en dålig person, utan bara att han är en produkt av sin generation.

Att han skyller ifrån sig på socialen drar ner betyget. Han är av en annan generation men det är inte någon ursäkt fullt ut.

Vänta nu, vad menar du med "en annan generation"? En annan än vad?
Pappan är född i början av 60-talet och växte alltså upp med 70-80-talets kvinno och jämnställdhetsdebatt. Han tillhör samma "generation" som till exempel Johnny Depp, Olle Ljungström, Tom Cruise, Barack Obama och Mikael Persbrandt (ursäkta helt random exempel).
Att han skulle vara totalt mossig och ha någon sorts 40-tals idé om familjeliv verkar väl inte troligt? Han är antagligen bara en pappa som har tagit ganska lätt på faderskapet, inte ovanligt i någon generation.
Sen kan man ju tycka att ålderskillnaden mellan honom och mamman är stor, men inte heller det är ju helt ovanligt.
Citera
2011-09-25, 13:31
  #1971
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillamopsen
Vänta nu, vad menar du med "en annan generation"? En annan än vad?
Pappan är född i början av 60-talet och växte alltså upp med 70-80-talets kvinno och jämnställdhetsdebatt. Han tillhör samma "generation" som till exempel Johnny Depp, Olle Ljungström, Tom Cruise, Barack Obama och Mikael Persbrandt (ursäkta helt random exempel).
Att han skulle vara totalt mossig och ha någon sorts 40-tals idé om familjeliv verkar väl inte troligt? Han är antagligen bara en pappa som har tagit ganska lätt på faderskapet, inte ovanligt i någon generation.
Sen kan man ju tycka att ålderskillnaden mellan honom och mamman är stor, men inte heller det är ju helt ovanligt.

Jag håller med, hör själv till den generationen och känner inte igen resonemanget. Undantag finns alltid, men att män i min/hans generation generellt skulle vara dåliga på att ta föräldraansvar är bara nys.
Citera
2011-09-25, 13:38
  #1972
Medlem
krackelerars avatar
Aftonbladet fortsätter på den inslagna vägen i stor stil idag kan man kan läsa om "kommunens svek"
att "alla svek" den svarta mamman.Mamman är således ett oskyldigt offer för omständigheter som ingen med säkerhet ännu känner till.
Det skall bli intressant att följa AB rapportering om fallet när fakta småningom kommer fram.
Kanske blir dom något motvilliga att delge läsarna dessa fakta.
Svenska journalister måste tillhöra dom sämsta i hela världen på att granska objektivt, något som jag i min enfald trodde ingick i deras uppdrag.
Om man var lite konspiratoriskt lagd så skulle man kunna tro att Aftonbladet har tagit på sig som sin uppgift att förminska den kenyanska mammans skuld till att hon har mördat sina egna barn.
__________________
Senast redigerad av krackelerar 2011-09-25 kl. 14:04.
Citera
2011-09-25, 14:14
  #1973
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Och här kom den stora manshatande feministen in med ett förvirrat inlägg.
Oskyldiga svarta mamman kan ju inte vara skyldig till barnamorden själv.
Vet du något som ingen annan vet?


Tror du citerat fel inlägg.
Citera
2011-09-25, 14:29
  #1974
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Det är svårt att veta ja. Men för barnens skull måste man. Det är ju inte så att man skall ringa soc. ögonaböj vid minsta lilla misstanke. Bara en enkel fråga: hur har du det är allt bra, och sedan får man agera utifrån det. Men om man trots allt ser att läget börjar skena utför så är det ens skyldighet att agera, hur obekvämt det än kan bli. Jag vet av egen erfarenhet att det kan bli extremt obekvämt. Jag förlorade en mycket nära vänskap pga det. Men jag anser det värt det trots allt, barnet är idag vuxet och har flera gånger uttryckt tacksamhet för att jag "la mig i".

Vad gäller pappan här, ja han verkar klart vara ett fall av en frånvarande far, frivillig sådan. Någon nämnde innan att hans filosofie antagligen är en orsak, "småbarn skall vara hos sin mamma", punkt.
Jag kan ärligt talat inte säga någonting elakt om honom än utifrån vad som framkommit. Vi vet inte hur det sett ut mellan dom, vilken deal dom haft, om han velat ha mer kontakt eller ej.
Anmärkningsvärt är dock att han inte träffat Elias sen i mars. Oavsett om man tycker att små barn bör vara med sin mamma så kan man träffa dom.

Jag läste någonstans att skolan ringt honom med ang. frånvaron, kommer dock inte ihåg när det sägs ha varit. Frågan blir, om det nu stämmer, vad gjorde han då.

Mitt inlägg var rent allmänt, dvs att det är svårt att veta var gränsen går för att man ska agera, och precis som du, har jag blivit av med vänskapsrelationer pga att jag agerat.

Jag har nyligen gjort en polisanmälan här hos oss, gällande en "gubbe" och hans *olämpliga* beteende mot barnen. Har även kontaktat socialjouren mm och försökt få tag i polisen som sköter ärendet, men det verkar vara omöjligt att få tag i någon ansvarig. Har också talat med barnens föräldrar och ungarna blev litet sura på mig för att jag "skvallrat" till deras föräldrar.

Naturligtvis måste vi som vuxna ta vårt ansvar och se till att barn inte utsätts för våld, misär mm och att vi agerar då vi misstänker något, men som sagt det kan vara svårt ibland när det gäller en nära vän, dvs i nära relationer.

Sen tycker jag fortfarande det är märkligt att en pappa/förälder/ inte vill träffa sitt barn oavsett relationen till mamman/pappan. Min erfarenhet är att det tyvärr många gånger är pappan som inte vill.
Citera
2011-09-25, 14:38
  #1975
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Mitt inlägg var rent allmänt, dvs att det är svårt att veta var gränsen går för att man ska agera, och precis som du, har jag blivit av med vänskapsrelationer pga att jag agerat.

Jag har nyligen gjort en polisanmälan här hos oss, gällande en "gubbe" och hans *olämpliga* beteende mot barnen. Har även kontaktat socialjouren mm och försökt få tag i polisen som sköter ärendet, men det verkar vara omöjligt att få tag i någon ansvarig. Har också talat med barnens föräldrar och ungarna blev litet sura på mig för att jag "skvallrat" till deras föräldrar.

Naturligtvis måste vi som vuxna ta vårt ansvar och se till att barn inte utsätts för våld, misär mm och att vi agerar då vi misstänker något, men som sagt det kan vara svårt ibland när det gäller en nära vän, dvs i nära relationer.

Sen tycker jag fortfarande det är märkligt att en pappa/förälder/ inte vill träffa sitt barn oavsett relationen till mamman/pappan. Min erfarenhet är att det tyvärr många gånger är pappan som inte vill.
Sedan så förekommer det ju även att kvinnor vill stänga ute pappan och en vilja att ha barnen helt för sig själv
Det vet du naturligtvis om mycket väl.
Säger dock inte att så behöver vara fallet här men det är alls inte omöjligt.
Mycket förhastade slutsatser dock för att försöka förminska mammans skuld.
Sedan kan man undra över vänninan Sophia som troligen ljuger så det står härliga till.
Citera
2011-09-25, 14:41
  #1976
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Sedan så förekommer det ju även att kvinnor vill stänga ute pappan och en vilja att ha barnen helt för sig själv
Det vet du naturligtvis om mycket väl.
Säger dock inte att så behöver vara fallet här men det är alls inte omöjligt.

Mycket förhastade slutsatser dock för att försöka förminska mammans skuld.
Sedan kan man undra över vänninan Sophia som troligen ljuger så det står härliga till.

Hade så varit fallet här så känns det som att pappan borde nämnt något om det. Inte ett ord hitills om VT eller strider på annat sätt. Tvärtom så verkar han ju bara ha gott att säga om mamman, vilket känns osannolikt han skulle göra om de nu hade stridit eller hon hållit honom borta.
Citera
2011-09-25, 14:55
  #1977
Medlem
LaScalas avatar
Så där ja!
Här kommer uppgifter om press från anhöriga i Afrika om pengar som kan ha fått Grace att må dåligt:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2571337/systern-fragar-om-lillebror-kommer-tillbaka

Citerar mej själv i ett nåra dar gammalt inlägg.

"Det som oftast utlöser förbannelser, svordomar och t o m stryk är när familjen/släkten inte tycker att den sverigeboende skickar tillräckligt mycket pengar eller gåvor.
Mina egna förskrämda iaktagelser..
Många invandrare lever under stor press pga släktens orealistiska föreställningar om den rikedom som drabbar alla som inträder i Konungariket Sverige.<"

Den hets som många afrikaner utsätts för av sina familjer i hemlandet är svår för oss att förställa sej.
Hela släkten kan ha samlat till biljetten till det förlovade landet och förväntar sej utdelning på sin investering.
Självmord, narkotikasmuggling, rån mm blir ett sätt att inte dra skam överfamiljen i hemlandet.
Familjer sinsemellan jämför vad deras utvandrade barn bidrar med.
Allt i från skolavgifter och skoluniformer till hela släkten, lastbilar för att öppna åkeri, resor till Mecka mm kan stå på önskelistan.
Citera
2011-09-25, 15:03
  #1978
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Så där ja!
Här kommer uppgifter om press från anhöriga i Afrika om pengar som kan ha fått Grace att må dåligt:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2571337/systern-fragar-om-lillebror-kommer-tillbaka

Citerar mej själv i ett nåra dar gammalt inlägg.

"Det som oftast utlöser förbannelser, svordomar och t o m stryk är när familjen/släkten inte tycker att den sverigeboende skickar tillräckligt mycket pengar eller gåvor.
Mina egna förskrämda iaktagelser..
Många invandrare lever under stor press pga släktens orealistiska föreställningar om den rikedom som drabbar alla som inträder i Konungariket Sverige.<"

Den hets som många afrikaner utsätts för av sina familjer i hemlandet är svår för oss att förställa sej.
Hela släkten kan ha samlat till biljetten till det förlovade landet och förväntar sej utdelning på sin investering.
Självmord, narkotikasmuggling, rån mm blir ett sätt att inte dra skam överfamiljen i hemlandet.
Familjer sinsemellan jämför vad deras utvandrade barn bidrar med.
Allt i från skolavgifter och skoluniformer till hela släkten, lastbilar för att öppna åkeri, resor till Mecka mm kan stå på önskelistan.
Dom vill använda Sverige för att mjölka pengar av oss, och jag som gått på snacket om att mångkulturen berikar oss.
Tänk så fel man kan ha.
Citera
2011-09-25, 15:14
  #1979
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Så där ja!
Här kommer uppgifter om press från anhöriga i Afrika om pengar som kan ha fått Grace att må dåligt:

http://www.expressen.se/nyheter/1.25...ommer-tillbaka

Citerar mej själv i ett nåra dar gammalt inlägg.

"Det som oftast utlöser förbannelser, svordomar och t o m stryk är när familjen/släkten inte tycker att den sverigeboende skickar tillräckligt mycket pengar eller gåvor.
Mina egna förskrämda iaktagelser..
Många invandrare lever under stor press pga släktens orealistiska föreställningar om den rikedom som drabbar alla som inträder i Konungariket Sverige.<"

Den hets som många afrikaner utsätts för av sina familjer i hemlandet är svår för oss att förställa sej.
Hela släkten kan ha samlat till biljetten till det förlovade landet och förväntar sej utdelning på sin investering.
Självmord, narkotikasmuggling, rån mm blir ett sätt att inte dra skam överfamiljen i hemlandet.
Familjer sinsemellan jämför vad deras utvandrade barn bidrar med.
Allt i från skolavgifter och skoluniformer till hela släkten, lastbilar för att öppna åkeri, resor till Mecka mm kan stå på önskelistan.
Om det är pengar som gör att mamman kastar en förbannelse över GM, var den fel valt, för att om dottern dör i en olycka, får hon ingen "utdelning på sin investering" igen. Eller menar du att hon räknade med livsförsäkringen?
Näh, jag tror snarare på någon affär med en ev. gift man eller sådan som gör mamman upprörd. Att GNK blev (olyckligt) föralskad i någon under sommaren kunde förklara hennes mystiska förvandling. Det skulle även förklara varför hon inte ville flytta till Kenya (uppenbart var "barnens bästa" inte motivet till att hon ville stanna)
Den där landsmannen bosatt i Sverige som hon träffade igen i Nairobi och som AB skrev om, t. ex:

Citat:
Ute på gatan stod en av hennes närmaste vänner, i sportjacka och prydliga jeans.
Han och mamman träffades i Sverige för tre, fyra år sedan. Två unga kenyaner, nya i ett främmande land.
– Vi fann varandra direkt. Jag har en dotter som är lika gammal som Elias, så det är klart att vi började ses.
Senast de sågs var i Nairobi i somras. Märkte han någon förändring?
– Hon var glad. Men man kan alltid se två sidor hos en människa, bakom leendet var hon stressad över något.
Han tar upp en Marlboro, blir kvar på trottoaren, vaggar lite fram och tillbaka.– Jag har inte så mycket mer att säga, jag vet ju inget ännu. Men lova mig att du skriver en sak med stora bokstäver i din tidning i morgon.
– Hon var en bra mamma.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13676260.ab
__________________
Senast redigerad av urkinha 2011-09-25 kl. 15:33.
Citera
2011-09-25, 15:26
  #1980
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Usch, hade totalt glömt det fallet. Nu när jag läste om hur det gick till så kommer jag ihåg när det utspelades sig i media. 7 års straff

En mamma i Motala kvävde sin lille 3-åriga son till döds 2006. En annan mamma, också från Motala satte eld på lägenheten. Hon klarade sig men den lilla dottern dog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in