• 1
  • 2
2011-09-17, 16:52
Medlem
installerade in en ssd i min bärbara dator för tre månader sen ungefär och sen dess har datorn startats upp på nolltid - det tog ungefär 12-20 sekunder från och med att man trycker på start knappen tills att datorn kommit fram till skrivbordet. men sen förra veckan har denna tid utökats till ungefär 50-70 sekunder (!), visserligen är det inte så söligt heller, men förhållandevis till hur det var bara för någon vecka sedan är det en avsevärd försämring.

det enda jag har gjort som skiljer från vad jag brukar göra är att jag laddade ner trim-enabler (http://osxdaily.com/2011/03/27/enabl...c-os-x-10-6-7/) och patchade ssd:n. men avinstallerade dock bort det då jag personligen inte upplevde någon förbättring. kan det bero på det?

ssd:n det handlar om är en intel 320 series 160gb.

om det är relevant för problemet så har jag en macbook pro 15" high-end mid 2010.

skulle uppskatta all tips och hjälp jag kan få, vill tillbaka till 12-20 sekunders snabba uppstarten utan att behöva ominstallera hela datorn, om ens det hade fungerat.
Citera
2011-09-17, 17:42
Medlem
mungs avatar
Prova att reparera skivbehörigheter. Finns det mycket ledigt utrymme kvar på disken?
Citera
2011-09-17, 17:54
Medlem
StyleWarss avatar
Har du valt startskiva i >> Systeminställningar >> Startskiva?
Citera
2011-09-18, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Prova att reparera skivbehörigheter. Finns det mycket ledigt utrymme kvar på disken?

det har jag gjort flera gånger om, provat kontrollera och reparera skivbehörigheterna.
jag har 90gb kvar på hårddisken ungefär.

Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Har du valt startskiva i >> Systeminställningar >> Startskiva?

ja, jag har valt det och även provat starta om efter att man valt det. uppstartningstiden är seg och lång, känns så udda nu när man vant sig vid snabbare hastigheter. vet inte hur jag ska fixa det här.
Citera
2011-09-18, 05:41
Medlem
Snöjs avatar
Skulle mycket väl kunna vara Trim Enablers fel, jag upplevde själv lite skumma problem med det. Men du tog visst bort det, så det bör inte vara det. Om du tar backup på din mac kan du testa att återställa filen Trim Enabler ändrar, till innan du körde programmet.
Citera
2011-09-18, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Skulle mycket väl kunna vara Trim Enablers fel, jag upplevde själv lite skumma problem med det. Men du tog visst bort det, så det bör inte vara det. Om du tar backup på din mac kan du testa att återställa filen Trim Enabler ändrar, till innan du körde programmet.

ja, jag misstänker också det. ja, jag tog bort det genom att avinstallera det i cleanmymac. vad är det för fil den ändrar och hur återställer man den?

det känns verkligen konstigt och väldigt segt när man startar upp datorn.
Citera
2011-09-18, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samsungmobile
ja, jag misstänker också det. ja, jag tog bort det genom att avinstallera det i cleanmymac. vad är det för fil den ändrar och hur återställer man den?

I länken till programmet står det att man måste boota om i safemode för att få bort det.
Citera
2011-09-18, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smiie
I länken till programmet står det att man måste boota om i safemode för att få bort det.

så jag kan ladda ner det igen, patcha och sedan starta i safemode? hur tar jag bort det där sen då?
Citera
2011-09-18, 15:52
Medlem
Snöjs avatar
Citat:

Jaha du tänkte så. Det programmet gör är att ändra lite i en systemfil, det är vad som händer när du trycker på "Patch". Om du sedan avinstallerar programmet så är ju fortfarande systemfilen ändrad, eller hur?

Du återställer den genom att antingen hämta den ifrån en tidigare backup, väntar till nästa uppdatering av OS X (det är inte säkert att den återställs då, men troligen), eller ominstallerar.

Du skulle kunna testa att ladda ner version 1.1 av programmet och klicka "Restore". Men jag vet inte om det fungerar om du inte klickat på "Backup" innan du patchat.
Citera
2011-09-23, 23:23
Medlem
Citat:
Jaha du tänkte så. Det programmet gör är att ändra lite i en systemfil, det är vad som händer när du trycker på "Patch". Om du sedan avinstallerar programmet så är ju fortfarande systemfilen ändrad, eller hur?

Du återställer den genom att antingen hämta den ifrån en tidigare backup, väntar till nästa uppdatering av OS X (det är inte säkert att den återställs då, men troligen), eller ominstallerar.

Du skulle kunna testa att ladda ner version 1.1 av programmet och klicka "Restore". Men jag vet inte om det fungerar om du inte klickat på "Backup" innan du patchat.

jag har provat det nu och det är ingenting som har fungerat.

är mitt enda alternativ att ominstallera datorn nu? eller kommer inte det heller hjälpa?
Citera
2011-09-24, 13:56
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
jag har provat det nu och det är ingenting som har fungerat.

är mitt enda alternativ att ominstallera datorn nu? eller kommer inte det heller hjälpa?
Du skulle kunna vänta på 10.7.2 och se om det hjälper. Annars skulle jag rekommendera att ominstallera. Om du gör en backup först är det bara att föra över all din data sen också, så det bör inte vara alltför smärtfullt. Och sen låter du bli att aktivera trim igen
Citera
2011-09-24, 14:39
Medlem
Citat:
Du skulle kunna vänta på 10.7.2 och se om det hjälper. Annars skulle jag rekommendera att ominstallera. Om du gör en backup först är det bara att föra över all din data sen också, så det bör inte vara alltför smärtfullt. Och sen låter du bli att aktivera trim igen

ja, det skulle jag kunna göra, bra idé.
fast jag tänker på om inte alla inställningar sparas då också, när jag gör en backup? när jag sen ominstallerar och använder mig av backupen, blir det inte som vanligt då igen?

jo, men jag trodde trim skulle göra ssd:n mycket snabbare... inte långsammare, haha.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in