• 1
  • 2
2011-09-24, 15:17
Medlem
TRIM ska inte göra den snabbare eller långsammare, dock så gör det att den håller längre...
Well 'lite' snabbare blir den, men har man 500/500 mbps på disken så spelar det fan ingen roll omd et är 450 eller 550 xD

QQ
Citera
2011-09-24, 15:18
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samsungmobile
ja, det skulle jag kunna göra, bra idé.
fast jag tänker på om inte alla inställningar sparas då också, när jag gör en backup? när jag sen ominstallerar och använder mig av backupen, blir det inte som vanligt då igen?

jo, men jag trodde trim skulle göra ssd:n mycket snabbare... inte långsammare, haha.
Med backup tänkte jag mer att du kan föra över manuellt vad du vill spara, så att du har alla dina viktiga filer kvar. Inte göra en hel återställning ifrån backupen, får då blir det ju som du säger, problemet kommer tillbaka
Citera
2011-09-24, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crymoar
TRIM ska inte göra den snabbare eller långsammare, dock så gör det att den håller längre...
Well 'lite' snabbare blir den, men har man 500/500 mbps på disken så spelar det fan ingen roll omd et är 450 eller 550 xD

QQ

jaha, ja, men dåså. då behöver jag inte ha det överhuvudtaget.
jag var jättenöjd med hur den var förut och nu är den bara... långsam.

Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Med backup tänkte jag mer att du kan föra över manuellt vad du vill spara, så att du har alla dina viktiga filer kvar. Inte göra en hel återställning ifrån backupen, får då blir det ju som du säger, problemet kommer tillbaka

ja, precis, då tänkte vi samma från början då.

vet du när nya uppdateringen kan tänkas komma? har hört att den skulle släppas i samband med presentationen av den nya apple-telefonen.

förresten, det var ju dig jag frågade i en annan tråd vad du hade för ssd i din macbook pro - har du provat med trim eller har du undvikit det?
Citera
2011-09-24, 17:08
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
vet du när nya uppdateringen kan tänkas komma? har hört att den skulle släppas i samband med presentationen av den nya apple-telefonen.

förresten, det var ju dig jag frågade i en annan tråd vad du hade för ssd i din macbook pro - har du provat med trim eller har du undvikit det?
Jag vet inte exakt, men det bör inte vara längre än några veckor nu.

Och jo, jag har en 120GB Intel 320 SSD, och jag prövade med Trim ett tag. I början var det inga problem, men efter ett tag så hände det alltid något (jag vet ännu inte vad som hände) som bl.a gjorde så att inga program kunde startas, och det krävde en omstart av datorn. Detta hände kanske varannan dag så det blev jävligt irriterande. Men i och med att jag installerade Lion så försvann "trim-hacket" och nu fungerar allt som det ska igen
Citera
2011-09-24, 17:57
Medlem
Citat:
Jag vet inte exakt, men det bör inte vara längre än några veckor nu.

Och jo, jag har en 120GB Intel 320 SSD, och jag prövade med Trim ett tag. I början var det inga problem, men efter ett tag så hände det alltid något (jag vet ännu inte vad som hände) som bl.a gjorde så att inga program kunde startas, och det krävde en omstart av datorn. Detta hände kanske varannan dag så det blev jävligt irriterande. Men i och med att jag installerade Lion så försvann "trim-hacket" och nu fungerar allt som det ska igen

hm, okej, ska nog ordna detta, hoppas jag.

men jag tänkte på en sak. jag har ju boot-campat datorn också, måste jag avinstallera det på något speciellt sätt för att kunna boot-campa om datorn sen när jag ominstallerat den?
Citera
2011-09-24, 19:35
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
hm, okej, ska nog ordna detta, hoppas jag.

men jag tänkte på en sak. jag har ju boot-campat datorn också, måste jag avinstallera det på något speciellt sätt för att kunna boot-campa om datorn sen när jag ominstallerat den?
Nej det tror jag inte. När du formaterar hårddisken så försvinner allt. Så du installerar OS X som vanligt, och sen bootcampar du som vanligt och installerar Windows igen bara.

edit: Det är möjligt att du bara kan radera partitionen OS X ligger på och installera om. Då bör bootcamp vara orört och ligga kvar.
Citera
2011-09-25, 19:08
Medlem
Citat:
Nej det tror jag inte. När du formaterar hårddisken så försvinner allt. Så du installerar OS X som vanligt, och sen bootcampar du som vanligt och installerar Windows igen bara.

edit: Det är möjligt att du bara kan radera partitionen OS X ligger på och installera om. Då bör bootcamp vara orört och ligga kvar.

vad bra att man kan behålla windows/boot-camp partitionen om man skulle ominstallera datorn.

jag upptäckte precis en grej. när jag igår tog med mig datorn till sängen och kopplade bort alla usb-kontakter i datorn och startade datorn morgonen därpå var uppstarten som vanlig igen. detta fick mig att reagera, så jag stängde av datorn igen och kopplade in min externa mus och mitt externa tagentbord och startade datorn igen. då blev uppstarten långsam igen och för att verkligen verifiera att datorn startade snabbare utan de grejorna inkopplade stängde jag av datorn igen, drog ut alla usb-kontakter och så var uppstarten som vanlig igen; väldigt snabb.

kan verkligen musen och tagentbordet påverka uppstarten av datorn?
Citera
2011-09-30, 06:17
Medlem
Fernets avatar
Hej,
Ni som upplevt problem pga trim (eventuellt pga trim), är det denna ni använt?
http://www.groths.org/?page_id=322
Och vad kör ni med, 10.6 el. 10.7?

Edit
Meningsbyggnad...
Citera
2011-10-04, 05:28
Medlem
Fernets avatar
Detta kanske kan vara till hjälp:

(från GDGT)
Don't use TRIM Enabler, it's bad software! It replaces a Lion kernel extension with one from 10.6.8! You should revert the change ASAP. Using an older extension is only going to cause problems and conflicts with dependent extensions. I called the developer out about this problem and he claims that he's going to update TRIM enabler to simply patch, instead of replace, but he hasn't yet...and he deleted my comment :P

Citera
2011-10-18, 23:35
Medlem
Fernets avatar
Nu finns en TRIM enabler som funkar. Beta, men funkar.
Ni hittar den här:
http://www.groths.org/?m=201110

(Ni behöver även en kexthelper. Tror senaste är v. 0.7, men vad fan, den funkar den också)

Skulle ni ha någon bösSSD som det inte funkar på är det ju bara att disabla eller i värsta fall köra en restore i Lion. Så kör i vind!

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in