2011-09-16, 10:22
Medlem
Citat:
Nejmen jag kan förstå att vissa blir förvirrade och arga när dom upptäcker flashback, här kan man ju faktiskt läsa om åsikter och höra argument som man faktiskt aldrig hör i vardagslivet. Det get lite av en ny dimension av hur människor är.

Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Morrison
Jo man känner väl att hatet börjar gro lite i sig själv sen man blev medlem på FB men det beror inte på själva FB, det är världen/samhället som har ljugit för mig och det är FB som har visat sanningen. Det är mest det som har gjort mig mer hatisk.

Sanna påståenden men felaktiga slutsatser.

Det är saker som man inte hör ofta i vardagen, och en stor del av vad som skrivs på flashback är sant. Så långt är ju allt rätt.

Men det är inte några samhällsomvälvande tankar som förs fram, det är ljuset de framställs i.
Tankarna och sanningarna framstår som viktigare och tyngre enbart på grund av att det.

Ryggdunkarklubben flashback i mångt och mycket, även motståndare är ju med i leken väldigt länge även när debatten i sig är ett tradigt och ointressant ämne ute i verkliga världen för riktiga människor.

Flashback är mer en debattklubb för frustrerade och sökande än vad det är en källa till någon form av sanning som spelar roll.

Sedan tror man att man har sett nått nytt och hur världen ser ut, även om man bara borde tänka att man faktiskt har sett hur flashback ser ut.
Världen ser man om man loggar ut från flashback.

Det är sanningen.
Senast redigerad av ASBO 2011-09-16 kl. 10:29.
2011-09-16, 10:23
Bannlyst
Jag kan hålla med. Radikalisering sker här på FB.

Jag kan dra exemplet när jag var utomlands nyligen. När jag kom hem efter tre veckor utan Flashback blev jag förvånad över hur mycket hat som finns här. Sen sjönk det in och jag kom igång igen. Men fan, det hatas något sjukt här.

När jag får distans till FB inser jag hur sorgligt det är.
2011-09-16, 10:24
Medlem
kramujanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Morrison
Jo man känner väl att hatet börjar gro lite i sig själv sen man blev medlem på FB men det beror inte på själva FB, det är världen/samhället som har ljugit för mig och det är FB som har visat sanningen. Det är mest det som har gjort mig mer hatisk.

Du sa det. Vi har bara fått våra ögon öppnade, Vi ser nu hur världen funkar och hur äcklig den faktiskt är.. Tråkigt men sant. Fast jag ser bara positivt på detta!
2011-09-16, 10:31
Medlem
dreamdreams avatar
Alla som har en egen hjärna att tänka med och inte styrs av det de läser på nätet räcker upp en hand nu!
2011-09-16, 10:42
Medlem
Paxozs avatar
Det kallas för yttrandefrihet! vars annars än på flashback får vi använda oss av yttrandefriheten? i helvette heller att den får användas i Sverige i alla fall!

Gå ut på ett torg och försök diskutera med hjälp av yttrandefriheten och se hur långt du kommer med det!

försök ha dina egna politiska åsikter! säg att du är Sverigedemokrat och se hur bra du lyckas med det!

försök diskutera istället på facebook om du inte gillar hatet här på flashback och se hur långt du kommer komma i diskussionerna där.
2011-09-16, 10:55
Medlem
HarmonicAces avatar
Kan man inte hantera anonymitet utan att det göder hat är det nog bäst för en själv att man håller sig borta.

Själv skriver jag inget som jag inte kunnat stå för med mitt namn. Att härbergera hat är inte hälsosamt, gå i terapi om ni hatar.
2011-09-16, 11:00
Medlem
Tycker att det är strongt av TS att göra avbön på detta sätt. Jag har förundrats över att det finns så mycket hat och åsikter som ingen annars kan stå för i det verkliga livet. Jag är dessutom övertygad att sidor som flashback gärna föder upp massmördare och extremister av alla slag. Tycker hela upplägget med att anonymt kunna sprida propaganda och hat är sjukt. Hoppas du får många efterföljare!!!
2011-09-16, 11:14
Medlem
Cincinnatis avatar
Eller så var du ond och hatisk förut, men visste bara inte om det. Du borde istället tacka FB för att det frambringat äkta känslor istället för konformistisk smörja.
2011-09-16, 11:19
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UNIKEFF
Ja, jag erkänner det här och nu. Flashback har gjort mig hatisk och rasistisk och galen och beroende. Hjälp mig ut ur detta beroende och jag är lika allvarlig som all den cancer som drabbat mänskligheten genom tiderna.

Det är inga problem. Du behöver bara lära dig att inte göra skillnad på människor pga deras hudfärg eller etniska tillhörighet.
När du insett detta, så är du inte längre rasistisk.
2011-09-16, 11:38
Medlem
-Wildfire-s avatar
Det bästa är nog att besöka familjeliv lite oftare och sprida sin kärlek och omtanke till alla medmänniskor.

Undvik debatter och trolleri som får dig att vilja skriva av dig på ett överdrivet, oseriöst, aggressivt sätt.
2011-09-16, 11:46
Medlem
Jag minns faktiskt en tråd jag skrev i där TS dök upp, jag minns att jag reagerade på att det var rätt hatiskt pga kombinationen med loggan och det halvfyndiga nihilistklingande smeknamnet. Så att TS sprider hat på flashback vet jag utan att "hitta alla inlägg av". Starkt att reflektera över sitt hat dock, inget som gemene flashbackanvändare verkar göra utan de konstaterar bara att deras hatiska åsikter är trippelekvivalent med "sanningen" och då är det inte längre hat utan just sanning.

Jag läser mest flashback för att snabbt bilda mig en uppfattningen om hur den tillspetsade extrema falangen av SD-träsket ser på omvärlden (från de timida värdekonservatisterna till nazirevolutionärerna). Vanligtvis "heta ämnen" och sen tråd om ABB eller den dagens mediautspel om någon inrikespolitisk händelse. Jag märker dock att det ibland är svårt att kontrollera sitt eget hat och på senare tid har flashback triggat massa OMG-FINNS-DESSA-MÄNNISKOR-VERKLIGEN!?!-upplevelser där den enda känsla man har är att man vill åka hem till dessa och slå dem på kinden ett flertal gånger. Mitt enda försvar mot dessa människor är att minnas att Den Goda Kampen Mot Ont bara handlar om perspektiv och om jag skulle börja Kämpa Mot Det Onda, så är det enda som är säkert att jag i kampen kommer att behöva hata. Det hatet är detsamma oavsett om man hatar invandrare eller hatar de som hatar invandrare och det bygger vidare på mänsklighetens oavbrutna historia av hat.

Man måste välja att inte fokusera på att bygga hatet, utan bygga det som inte bygger på hat. Kalla det kärlek, förståelse, gemenskap eller valfritt ord som hos den "normale" hatiske flashbackanvändaren framkallar hatiska känslor i form av "hippie", "kommunist", "kärring", "mes". Det är dock så enkelt att hat leder till hat.
2011-09-16, 11:46
Medlem
Ravenouzs avatar

I anonymiteten ligger friheten, alltså möjligheten att agera som man behagar utan att behöva oroa sig för konsekvenser. Spelfältet är fritt, och det står inga linjedomare som skickar av dig av planen när du begår sociala eller faktiska brott (med undantag från reglerna, givetvis).

Att säga att FB föder nya "mördare och hatare" finner jag högst osannolikt, på gränsen till en bisarr travesti. Visserligen formas man av sin omgivning, men i någon filosofisk mening så måste de problem en person har (om vi utgår från att egenskapen hatare/mördare är ett problem) redan funnits och kunde lika gärna fått näring från en annan källa.

Om du menar på allvar att du inte "känner igen dig själv", testa att läsa igenom allt du skriver en gång och fundera "skulle jag stå för det här om jag inte var anonym" så har du snart successivt lyckats implementera samma sociala och faktiska censur som vi finner ute i vardagslivet.

Lycka till!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in