• 1
  • 2
2011-09-15, 15:35
Bannlyst
Validering av fysikaliska teorier genom empiriska förförande, är bra för den ontologiska evolutionen, onekligen.

Vi har dock inte alltid baserat våra kunskaper på empiri. Empirismen, som en del av den vetenskapliga metoden, är inte alls gammal. Men, detta kan väl ändå inte vara slutet på den vetenskapsteoretiska evolutionen? Självklart inte, självklart är den under utveckling.

Att ställa följande fråga är kanske som att ställa frågan "vad exakt händer om tjugo år på marknaden"? Men jag testar ändå: vad är vetenskapsfilosofins nästa evolutionära steg? Avgränsat till den empiriska delen av vetenskapsteorin: Kommer det något som ersätter empirin, och vad skulle detta i så fall vara?
Citera
2011-09-15, 17:30
Medlem
Lakais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhet
Validering av fysikaliska teorier genom empiriska förförande, är bra för den ontologiska evolutionen, onekligen.

Vi har dock inte alltid baserat våra kunskaper på empiri. Empirismen, som en del av den vetenskapliga metoden, är inte alls gammal. Men, detta kan väl ändå inte vara slutet på den vetenskapsteoretiska evolutionen? Självklart inte, självklart är den under utveckling.

Att ställa följande fråga är kanske som att ställa frågan "vad exakt händer om tjugo år på marknaden"? Men jag testar ändå: vad är vetenskapsfilosofins nästa evolutionära steg? Avgränsat till den empiriska delen av vetenskapsteorin: Kommer det något som ersätter empirin, och vad skulle detta i så fall vara?

Fattar inte, ersätter Empirismen? den ändras konstant med vår utveckling, evolution är materialism
Citera
2011-09-15, 17:33
Medlem
Offsures avatar
FMT -> Filosofi
/mod
Citera
2011-09-15, 18:07
Medlem
Alkohol tror jag är en godtrogen grund till empirism.

Vad är nästa lagliga drog?
Citera
2011-09-15, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lakai
Fattar inte, ersätter Empirismen? den ändras konstant med vår utveckling, evolution är materialism

"Den ändras konstant med vår utveckling" = evolution.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturell_evolution

Ja, jag spånar om ifall empirismen en dag är lika utdaterad som "de heliga skrifterna" är idag för vetenskapen.

Så frågan handlar alltså inte om NU NU, utan SEN SEN.
Senast redigerad av godhet 2011-09-15 kl. 18:21.
Citera
2011-09-15, 18:34
Medlem
Citat:
"Den ändras konstant med vår utveckling" = evolution.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturell_evolution

Ja, jag spånar om ifall empirismen en dag är lika utdaterad som "de heliga skrifterna" är idag för vetenskapen.

Så frågan handlar alltså inte om NU NU, utan SEN SEN.

Gå djupare. Vad grundade den "kulturella evolutionen"?
Citera
2011-09-15, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bongstyrig
Gå djupare. Vad grundade den "kulturella evolutionen"?

Syftar du på empiri? Vad syftar du på?

Jag undrar ifall vi kan komma ifrån den samtidigt som vi får en mycket bättre vetenskapsteori.
Citera
2011-09-15, 19:18
Medlem
Citat:
Syftar du på empiri? Vad syftar du på?

Jag undrar ifall vi kan komma ifrån den samtidigt som vi får en mycket bättre vetenskapsteori.

Jag syftar på den empiriska individens början, den kulturella evolutionen, grunden till dessa.

Vad för ingredienser skapade detta tänkande? Vad skapade "jaget"?

För att utvecklas inom materialismen och det empiriska livsstilen så krävs det nog empiriskt tänkande.

Låt oss säga att alla började röka cannabis, att alkohol blev utbytt mot cannabis, hur skulle samhället se ut? Vad jag tror så skulle vi bli mer nere på jorden och komma längre ifrån det empiriska tänkandet. Mer åt "ett med naturen" hållet.

Hippies...
Senast redigerad av Bongstyrig 2011-09-15 kl. 19:24.
Citera
2011-09-15, 21:16
Medlem
Kanske-Ingens avatar
Metaempirismen...tillbaka till teorin med stöd av tidigare empirismiska resultat och slutsatser.
Den var enkel
Citera
2011-09-15, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kanske-Ingen
Metaempirismen...tillbaka till teorin med stöd av tidigare empirismiska resultat och slutsatser.
Den var enkel

Haha! Men varför inte? Empirismen kanske kommer att fungera som ett bootstrap för mycket högre teorier där empiri är ineffektivt och osäkert. Vi kanske får oss helt nya perspektiv på saker och ting.
Citera
2011-09-15, 21:24
Medlem
Kanske-Ingens avatar
...En annan har läst antikgrekiska...
När du i fortsättningen har den typen av funderingar sätter du antigen pre eller meta före ordet och vips har du en ny teori , eftersom historien ofta upprepar sig...
Citera
2011-09-15, 21:25
Medlem
Jonblunds avatar
Vad har människan under sin hittillsvarande stund på jorden haft för andra metoder, förutom empiti, att skaffa sig kunskap?
Vad i hela friden får dig att tro på empirismens död?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in