• 1
  • 2
2011-09-15, 12:48
Medlem
Solidisfasts avatar
Utdelning:
Bidrag 2720:-
Lån 5956:-
Summa 8676:-

Utifrån 8676:-
Mat (inklusive "fika" med kompisar som sker ngra ggr i månaden samt lite hygienartiklar) 1300:-
Hyra (delar lägenhet med en polare, därav det låga priset): 2800 :-
Medlemskap på gym/träningshall: 350:-
Studentlitteratur: 1000:-
Nöjen: (om man nu ska vara exakt med siffrorna haha) 226:-
Sparande: 3000:-

Detta är för mig inte en orimlig fördelning. Jag går väldigt sällan ut på helger och dricker, så där försvinner en stor utgift (alkohol och inträde till div. klubbar) under nöjen. Mina nöjen ligger i att surfa vid datorn, läsa, diskutera, gå promenader och träna så det är inga kostsamma grejor, hehe. Jag har knappt några hygienkostnader i månaden, toalettpapper, tvål och shampoo kan man ju köpa i storpack för billiga pengar.

Studentlitteratur, ja det mesta går att låna på biblioteket och man kan även köpa begagnat av äldrekursare, och mer än två böcker i månaden behövs nog inte om jag nu behöver köpa; och de går väl på låt oss säga 500:- styck då, men det har jag inräknat i de 1000 kronorna.

Har inga resekostnader då jag cyklar överallt, gud nåde den som snor min cykel... Har dock ett busskort laddat med 200 spänn men det är bara någon 10:-a för enkelresa inom city.

Vad tycker ni, det här bör väl hålla? Ville vara duktig och spara på ett e-sparkonto nu också, och inte bara en tusing heller. När man ska betala tillbaka hela studieskulden är det ju bra att ha en liten buffert (har knappt något sparat sedan tidigare.)

Ni får gärna berätta lite om hur era budgetar ser ut om ni har ngn, vare sig i huvudet eller nedskrivet i något dokument
Citera
2011-09-15, 12:50
Medlem
-Mystics avatar
Låter som en utmärkt månadsbudget. Jag är själv inte student men jag tror jag hade slösat ganska mycket på alkohol/krogar... :/
Citera
2011-09-15, 12:53
Medlem
Znorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solidisfast
Mat (inklusive "fika" med kompisar som sker ngra ggr i månaden samt lite hygienartiklar) 1300:-
Räcker det verkligen?
Citera
2011-09-15, 12:55
Medlem
Solidisfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Låter som en utmärkt månadsbudget. Jag är själv inte student men jag tror jag hade slösat ganska mycket på alkohol/krogar... :/

Tack ska du ha! Ah, jag drack en del innan studietiden så jag förstår hur du tänker. Jag tänkte dock inrikta mig på att dricka vitt en bra period framåt, särskilt när jag håller på med att försöka få en slankare kropp nu och inte vill att något, som exempelvis fet mat och alkohol, drygar ut vägen till mina resultat.

EDIT: dricka vitt = inte vitt vin utan typ vatten eller mjölk.
Citera
2011-09-15, 12:58
Medlem
Solidisfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znorre
Räcker det verkligen?

Jo, det här är den punkt som jag är mest fundersam kring. Min förra budget på mat gick på 1400 och då handlade jag medelmåttigt rent kvantitetsmässigt, men jag tror faktiskt att det går så länge man tyglar sig och inte handlar massa onödigt. Havregryn är sjukt bra, liksom alla burkar med vita bönor, champinjoner etc. Det finns billig mat som tur är, min magsäck har blivit mindre också. Så länge man är lite snål så går det mesta hahaha.
Citera
2011-09-15, 13:08
Medlem
asdasdasd111s avatar
Citat:
Jo, det här är den punkt som jag är mest fundersam kring. Min förra budget på mat gick på 1400 och då handlade jag medelmåttigt rent kvantitetsmässigt, men jag tror faktiskt att det går så länge man tyglar sig och inte handlar massa onödigt. Havregryn är sjukt bra, liksom alla burkar med vita bönor, champinjoner etc. Det finns billig mat som tur är, min magsäck har blivit mindre också. Så länge man är lite snål så går det mesta hahaha.

Jag skulle välja att kanske spara 2500kr och ta en extra 500 till matpunkten om du känner att du måste "snåla" som det ser ut nu... Nu vet jag inte hur mycket eller seriöst du tränar, men du skriver det som ditt intresse och då vore det väl dumt att snåla ner på maten? då kost och vila är det viktigaste när man tränar!

Jag skulle börja med ett matkonto på låtsäga 1800 i ditt situation för att sedan se om jag får pengar över och isf börja spara mer!
Citera
2011-09-15, 13:14
Medlem
Solidisfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdasdasd111
Jag skulle välja att kanske spara 2500kr och ta en extra 500 till matpunkten om du känner att du måste "snåla" som det ser ut nu... Nu vet jag inte hur mycket eller seriöst du tränar, men du skriver det som ditt intresse och då vore det väl dumt att snåla ner på maten? då kost och vila är det viktigaste när man tränar!

Jag skulle börja med ett matkonto på låtsäga 1800 i ditt situation för att sedan se om jag får pengar över och isf börja spara mer!

Det är absolut ett alternativ om jag märker att jag får snåla väldigt mycket på maten och att det på lång sikt minskar muskelbyggande etc. Jag ska nog ge det en månad, och i annat fall minskar jag nog sparandet som du säger, och ökar matbufferten. Tack för din synpunkt hehe
Citera
2011-09-15, 13:52
Medlem
miqqqas avatar
Vad gör du med de utgifter som saknas? Oregelbundna kostnader som kläder, presenter, tandläkare, mediciner osv. Men även el, internet, mobil?
Citera
2011-09-15, 15:06
Medlem
Solidisfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Vad gör du med de utgifter som saknas? Oregelbundna kostnader som kläder, presenter, tandläkare, mediciner osv. Men även el, internet, mobil?

Jag har klädförbud i ett år framåt, de jag har duger väl och det är ett kul mål att ha. El och internet ingår i hyran på 2800 kr. Mobil lägger jag en 50lapp i månaden på, det ingår under nöjen. Tandläkaravgift går på 40 kr i månaden enligt ett avtal jag ingått så det glömde jag faktiskt skriva upp - tack. Medicinering är inget jag alls tar förutom Ipren då, hostmedcin och annat brukar jag inte ta.
Citera
2011-09-15, 15:32
Medlem
Danneskjölds avatar
Citat:
Jag har klädförbud i ett år framåt, de jag har duger väl och det är ett kul mål att ha. El och internet ingår i hyran på 2800 kr. Mobil lägger jag en 50lapp i månaden på, det ingår under nöjen. Tandläkaravgift går på 40 kr i månaden enligt ett avtal jag ingått så det glömde jag faktiskt skriva upp - tack. Medicinering är inget jag alls tar förutom Ipren då, hostmedcin och annat brukar jag inte ta.

Hehe, "mobil ingår under nöjen"..

Frisör? Resor utanför staden för besök hos släkt/vänner?
Citera
2011-09-15, 15:48
Medlem
Solidisfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneskjöld
Hehe, "mobil ingår under nöjen"..

Frisör? Resor utanför staden för besök hos släkt/vänner?

Ja det verkar kanske lite märkligt, men jag ser mobil som ett nöje... att skicka sms och ringa och snacka är inget drygt utan något jag gör för att ha lite kul med polarna. I och för sig måste man ju kunna kommunicera om något viktigt sker, typ meddela att man är sjuk om man ska ha något grupparbete osv... så jag kan hålla med om att det ser lite bisarrt ut på pappret. Men jag orkar inte dela in i massa subkategorier.

Men det är jättebra att ni upplyser mig om saker jag inte hade tänkt på. Jag ska göra om budgeten lite, får nog lägga till en "övrigt" punkt. Klipper mig två gånger om året, föredrar att ha det rätt långt i en hästsvans, och resor sker väl några gånger om året så det är inte riktigt regelbundet men det är absolut värt att implementera i budgeten. Thanks.
Citera
2011-09-15, 16:30
Medlem
Varför ska du låna 6000 i månaden och sedan spara 3000 av dem? Är det inte bättre att bara ta halva lånet om du klarar dig på det? Eller inget alls om du kan jobba ihop 30 000 på sommaren och fördela dem resten av året?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in