2017-11-02, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Ett sådant valresultat ger fortsatt Löfvenstyre och Alliansen kommer inte ha 40 procent utan 36 då KD inte kommer in.

Var allt som krävdes för M att de hade en manlig partiledare? Han har väl knappast gjort annorlunda än Batra gjorde än?

Det är troligare att (Mp) och (L) åker ur än att (KD) gör det. Det kommer att bli tydligt så snart fokus sätts på regeringsfrågan och det blir uppenbart att (L) har fortsatt Löfven styre som andrahandsalternativ efter att Alliansen fallit bort...
2017-11-02, 08:33
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Ett sådant valresultat ger fortsatt Löfvenstyre och Alliansen kommer inte ha 40 procent utan 36 då KD inte kommer in.

Var allt som krävdes för M att de hade en manlig partiledare? Han har väl knappast gjort annorlunda än Batra gjorde än?
M-hajpen kommer lägga sig när nyhetens behag med UK lagt sig och framför allt när dom tvingas formulera hur dom tänkt sig genomföra sin politik via Alliansen.

Sen är det ju bara trist att så många återigen låter sig luras av M.
2017-11-02, 08:42
Medlem
Det finns inget alternativ till fortsatt rödgrönt styre. Vem skulle alliansen få stöd av? Sd? Då blir det inbördeskrig och jag skämtar inte. Nej, så länge alliansen inte kan samla egen majoritet, så länge måste s styra.

När tänker Kristersson tala om hur han ska få majoritet i riksdagen? Den dagen rasar alliansen.
2017-11-02, 08:53
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det finns inget alternativ till fortsatt rödgrönt styre. Vem skulle alliansen få stöd av? Sd? Då blir det inbördeskrig och jag skämtar inte. Nej, så länge alliansen inte kan samla egen majoritet, så länge måste s styra.

När tänker Kristersson tala om hur han ska få majoritet i riksdagen? Den dagen rasar alliansen.
Dom har inget val. Dom har snöat in sig på Alliansen och för väl löpa linan ut till valet och försöka berätta sagor om vad vill göra för att få majoritet....och hur dom ska enas i viktiga frågor..Konstigt att inte fler fattar hur fruktingslöst allt detta spel är. Just nu finns inte på kartan alliansen kan ta över. Det är sanningen.
2017-11-02, 09:00
Medlem
Citat:

Hur skall de röd-gröna styra om (M), (KD) och (SD) tillsammans får över 50% av mandaten? Det är betydligt troligare än att Alliansen får egen majoritet.

Frågan är vad Ulf Kristersson gör i det läget dock. Bilda regering eller DÖ 3.0?
2017-11-02, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Hur skall de röd-gröna styra om (M), (KD) och (SD) tillsammans får över 50% av mandaten? Det är betydligt troligare än att Alliansen får egen majoritet.

Frågan är vad Ulf Kristersson gör i det läget dock. Bilda regering eller DÖ 3.0?

Att Kd inte åker ut förefaller mest otroligt av allt. Frimicklarna är nere i några promille av folket och färre blir det för varje år.

Men skulle de där tre tillsammans få över 50% och försöka bilda regering tror jag vi får se blod på gator och torg. En majoritet av folket skulle aldrig acceptera en sådan regering. Tänk på att riksdagsmajoriteten bara representerar dem som har röstat, medan folket är många fler.
2017-11-02, 12:04
Medlem
Citat:
Att Kd inte åker ut förefaller mest otroligt av allt. Frimicklarna är nere i några promille av folket och färre blir det för varje år.

Men skulle de där tre tillsammans få över 50% och försöka bilda regering tror jag vi får se blod på gator och torg. En majoritet av folket skulle aldrig acceptera en sådan regering. Tänk på att riksdagsmajoriteten bara representerar dem som har röstat, medan folket är många fler.
Ja. Naturligtvis åker (kd) ut. Å andra sidan kommer, med all säkerhet, även (mp) att åka ut.
2017-11-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Naturligtvis åker (kd) ut. Å andra sidan kommer, med all säkerhet, även (mp) att åka ut.

Det tror jag inte. Mp kommer att vara mer aktuellt än någonsin efter årets alla tropiska stormar och rekordfart på utsläppen av växthusgaser.

Däremot tror jag att F! kommer in.
2017-11-02, 15:27
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Det tror jag inte. Mp kommer att vara mer aktuellt än någonsin efter årets alla tropiska stormar och rekordfart på utsläppen av växthusgaser.

Miljöfrågan har tagits upp av alla andra partier och MP har profilerat sig som islamistiskt och det parti som hårdast slåss för bidragsdriven och koldioxidutsläppsökande massmigration. Inte många svenskar som röstar på det, utanför tonårings- och massmediesfären.

Fi är ungefär samma, men byt ut miljö mot genus.
2017-11-02, 18:19
Medlem
arbetets avatar
Och så har vi Expressen/Demoskop
Citat:
Väljarbarometern

Mätningen för en månad sedan inom parantes.

Socialdemokraterna: 28,2 (32,1)

Vänsterpartiet: 7,5 (7,9)

Miljöpartiet: 4,4 (4,4)

Moderaterna: 21,9 (17,2)

Liberalerna: 4,9 (4,5)

Kristdemokraterna: 2,8 (3,7)

Centerpartiet: 9,1 (12,6)

Sverigedemokraterna: 18,1 (15,3)

Feministiskt Initiativ: 2,2 (1,6)

Osäkra: 10,7 (12)

Övriga: 0,9 (0,6)

S, V, MP: 40,01 (44,5)

M, L, KD, C: 38,8 (38,1)

Källa: Expressen/Demoskop

https://www.expressen.se/nyheter/lofvens-stod-rasar-nar-kristersson-knappar-in/
2017-11-02, 19:08
Medlem
Citat:

(Mp) har inte varit särskilt framgångsrika trots regeringsinflytande. De är rökta nästa val.
2017-11-02, 19:20
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Det finns inte en chans att de kommer att bilda regering, men om M, Sd och Kd skulle få majoritet, så är chansen för en sosseledd regering exakt noll. Både C och L skulle bli helt irrelevanta i den ekvationen. Just nu har dock de nämnda partierna bara runt 43% och Kd ligger under spärren. Dock så tycker jag nog att man ska hålla ett öga på hur stora högerpartierna blir. Skulle de bli större än alliansen och större än de rödgröna, så kommer det att spela stor för åt vilket håll den politiska utvecklingen kommer att gå. Det handlar inte om regeringspolitik utan om vilken politik man kan få igenom i riksdagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in