2012-01-26, 02:38
Medlem
greenbatmans avatar
Haha, sossarna fortsätter att sjunka. Undra om kurvan någonsin kommer vända med det kassa ledarna och förslagen som de kastar ut sig!
2012-01-26, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenbatman
Haha, sossarna fortsätter att sjunka. Undra om kurvan någonsin kommer vända med det kassa ledarna och förslagen som de kastar ut sig!

Jag trodde när hela detta ras började att de skulle sjunka en hel del. Halvt på skämt skrevs det här och där att S skulle sjunka under 20%. Jag trodde inte ett skvatt på det. Runt sådär 20-25% tänkte jag max. Men nu vet jag inte längre. Om valet av partiledare gör att S interna strider fortsätter i pressen så kan det mycket väl landa under 20% i någon mätning under våren.

Men på sikt så tror jag att saker kommer "normaliseras". Jag tror ändå M kommer tappa och S öka så att både kommer hamna runt 30%. Med reservation om hur det nu går med ekonomin i EU. Får vi en längre lågkonjunktur så tror jag V kan växa på S bekostnad och hålla kvar S under 30%. För man ska komma ihåg att det är inte så länge sen S hade opinionssiffror på närmare 40%. Så att de med en duglig ledare kan kravla sig tillbaka över 30% är inte omöjligt.
2012-01-26, 03:07
Medlem
greenbatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Jag trodde när hela detta ras började att de skulle sjunka en hel del. Halvt på skämt skrevs det här och där att S skulle sjunka under 20%. Jag trodde inte ett skvatt på det. Runt sådär 20-25% tänkte jag max. Men nu vet jag inte längre. Om valet av partiledare gör att S interna strider fortsätter i pressen så kan det mycket väl landa under 20% i någon mätning under våren.

Men på sikt så tror jag att saker kommer "normaliseras". Jag tror ändå M kommer tappa och S öka så att både kommer hamna runt 30%. Med reservation om hur det nu går med ekonomin i EU. Får vi en längre lågkonjunktur så tror jag V kan växa på S bekostnad och hålla kvar S under 30%. För man ska komma ihåg att det är inte så länge sen S hade opinionssiffror på närmare 40%. Så att de med en duglig ledare kan kravla sig tillbaka över 30% är inte omöjligt.

Jonas Sjöstedt är vass, tror många på vänsterfalangen inom sossarna hellre röstar på honom.
2012-01-26, 10:38
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
.

Att de fortsätter att rasa är psykologiskt ingen vill vara associerad med en loser. Alltså ingen vågar i dag säga, utan att riskera att rodna att han är sosse.
Troligen går det lite bättre i ett val än i opinionsundersökningar. Då behöver man inte säga till någon vad man röstar på.

Skämmighetsfaktorn... som för Sd men av lite andra orsaker.
2012-01-27, 11:57
Medlem
Galen-extremists avatar
Senaste mätningen från DN/Ipsos.
http://www.dn.se/nyheter/politik/s-tappar-valjare-till-vanstern

Socialdemokraterna 23,7 procent (-0,3)

Vänsterpartiet 9,6 (+3,3)

Miljöpartiet 10,7 (-1,5)

Centerpartiet 4,6 (-0,8)

Folkpartiet 5,8 (-0,7)

Kristdemokraterna 3,1 (-0,7)

Moderaterna 35,7 (oför)

Sverigedemokraterna 5,8 (+0,3)

Alliansen: 49.1 %

Rödgröna: 44.1 %
Senast redigerad av Galen-extremist 2012-01-27 kl. 12:09.
2012-01-27, 13:42
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galen-extremist
Senaste mätningen från DN/Ipsos.
http://www.dn.se/nyheter/politik/s-tappar-valjare-till-vanstern

Socialdemokraterna 23,7 procent (-0,3)

Vänsterpartiet 9,6 (+3,3)

Miljöpartiet 10,7 (-1,5)

Centerpartiet 4,6 (-0,8)

Folkpartiet 5,8 (-0,7)

Kristdemokraterna 3,1 (-0,7)

Moderaterna 35,7 (oför)

Sverigedemokraterna 5,8 (+0,3)

Alliansen: 49.1 %

Rödgröna: 44.1 %
Det finns inget rödgrönt block på riksnivå. Jag undrar när våra journalister ska fatta det.
2012-01-27, 13:52
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Det finns inget rödgrönt block på riksnivå. Jag undrar när våra journalister ska fatta det.

Dom kommer hålla på så minst till 2014.

Btw Alliansen ska ha 46% och inte 49.1 då Kd är under spärren
2012-01-27, 13:55
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Dom kommer hålla på så minst till 2014.

Btw Alliansen ska ha 46% och inte 49.1 då Kd är under spärren
Det där är också ett fel som man ständigt gör.
2012-01-27, 14:23
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Det där är också ett fel som man ständigt gör.
Vilket är medvetet för annars så ser gemene man att SD är vågmästare.
2012-01-27, 15:31
Medlem
B´stards avatar
Visst, men i slutändan så får ändå KD stödröstare, eller ingår ett valtekniskt samarbete med C (som med ligger pyrt till i mätningarna)
2012-01-27, 15:32
Bannlyst
Undra just om inte Vänsterns luftbubbla kan hålla längre än vad jag först trodde nu när Sossarnas ledning är för EMU och Euron.
2012-01-27, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Visst, men i slutändan så får ändå KD stödröstare, eller ingår ett valtekniskt samarbete med C (som med ligger pyrt till i mätningarna)

1. Det är långt ifrån säkert att de får.
2. Aldrig, i sådana fall hade frågan varit uppe nu i maktkampen på kongressen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in