2012-06-16, 19:02
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Skops senaste
Moderaterna 31,1 procent: +0,1
Folkpartiet liberalerna 5,5 procent: -0,2
Centerpartiet 5,4 procent: +1,1
Kristdemokraterna 2,9: +/-0
Socialdemokraterna 31,9: -3,0
Vänsterpartiet 5,4 procent: +0,1
Miljöpartiet 9,8 procent: +0,9
Sverigedemokraterna 7,0 procent: +0,9
Kan reidar eller någon annan duktig siffernörd räkna om detta till mandat?

Annars tre iaktagelser - 1) valuslaget skulle bli ett mardrömsscenario utan klar vinnare - tycker att det logiska är att reinfeldt sitter kvar.
2) Soclaldemokraterna på snabb nedgång - varför detta helt prötsligt? Kan det vara att oron för Greklandskrisen gör att väljarna glömmer avigsidorna med Reinfelds politik och söker sig till tryggheten?
3) Centern återhämtar sig. Den rödhåriga har faktiskt börjat bli varmare i kläderna och de senaste framträdandena har inte varit lika katastrofala som de tidigare.
2012-06-16, 19:53
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Tror inte att miljöparitet är tilltalade av tanken att sitta i en regering som leds av den vulgäre betongsåsssen och okunnige svetsaren Löfven. Jag hoppas att Reinfeldt kan locka över MP till alliansen.

Jag har sen barnsben avskytt sossar och traditionellt röstat för moderaterna men att klanka på Löfven bara för att han inte har en examen och är en medelålders man inger hos mej dåliga vibbar.

Förr betonade vänstermarxister klass mot klass och nu könsmaktsordningen och genusmarxister har ingen skam i kroppen när de enbart från en inbillad könsmaktsordning nu angriper Löfven enbart utifrån hans kön och klass. Varför har marxistiskt skolade genushäxor nu rätt och arbetarklassens män fel (SD),där de förr angrep Mona Sahlin utifrån just samma perspektiv fast tvärtom?

Var det inte just detta marxister hade till avsikt att bekämpa och utplåna och inordna oss alla i "one size fits all" ,där just klass och kön eliminerats?

Ett tydligt exempel på att de forna vänstermarxismen även infiltrerat socialliberala skikt i samhället och betonar just klass mot klass i ett omvänt perspektiv och ser arbetarklassen som alltför outbildade ur marxistiskt perspektiv för att bilda basen för samhällsomvandlingen. Denna arbetarklass anses dessutom vara alltför konservativa och hängivna till nationalistiskt tänkande samt att dessa genushäxor alltför ofta vill betona just de år de tillbringat för att tillgodogöra sej "marxistisk skolning" i diffusa utbildningar som sällan leder till riktiga jobb,vilket leder till att de riktar sin frustration just mot yrkesarbetande män som kan försörja sej själva....De gör anspåk på att passerat denna samhällsklass på den marxistiska samhällsstegen och betonar nu just sin utbildning mot denna samt betonar sin klasstillhörighet till den förr föraktade borgerligheten.

Den forna arbetarklassen som förr ansågs utgöra basen för samhällsomstörtandet och som många revolutionsromantiker såg sej som ledare för har degraderats till att utmålas såsom outbildade lantisar hängande vid det lokala korvschappet och anses idag oförmögna att bilda basen för revolutionen för de marxistiskt skolade revolutionsromantikerna.

Idag är det kvinnor och invandrare ur olika minoritetsgrupper som ska bilda basen för de "världsomspännande marxistiska revolutionen",men frågan är hur genusfrälsta feminister ska samsas med de patriarkala strukturena från dessa importerade kulturer mot de egna påstådda patriarkala maktstrukturerna i sitt eget samhället och mot sina egna bröder,fäder och söner?

Var har de sin lojalitet?

Dessutom lär dessa genushäxor snart förpassas till historiens sophög eftersom de inte lär förmå fortplanta sej och överföra sin "kunskap" till nästa generation, till skillnad från oss andra.

De är en genetisk återvändsgränd...såvida de inte importerar parningsobjekt från det mörkaste Afrika
t ex Gambia.... i ett sätt att bekämpa det vita patrikala samhället de uppmuntras att omstörta samtidigt som de bekämpar hustruimport från länder som Thailand. Att araber importerar slavhustrur från det forna hemlandet har föga intresse för dessa marxistiskt skolade genusfeminister

Varför och i vems intresse?

Jag tror att socialdemokratin är inne på rätt spår när de tar en representant från den åsidosatta majoritetssbefolkningen. Vill man göra anspråk på att representera Sverige och vara ett statsbärande parti bör man bejaka och torgföra majoritetsbefolkningens intressen och inte olika suspekta minoritetsintressen.

När nu fittstimmet under Mona Sahlin förpassats till sophögen, så stiger återigen opinionsiffrorna för partiet och man kan ju undra varför? Troligen därför att han är en bättre representant för majoritetsbefolkningen än vad Mona Sahlin från en suspekt tattarsläkt någonsin var.
Senast redigerad av Rektangel 2012-06-16 kl. 20:46.
2012-06-16, 22:48
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Annars tre iaktagelser - 1) valuslaget skulle bli ett mardrömsscenario utan klar vinnare - tycker att det logiska är att reinfeldt sitter kvar.
2) Soclaldemokraterna på snabb nedgång - varför detta helt prötsligt? Kan det vara att oron för Greklandskrisen gör att väljarna glömmer avigsidorna med Reinfelds politik och söker sig till tryggheten?
3) Centern återhämtar sig. Den rödhåriga har faktiskt börjat bli varmare i kläderna och de senaste framträdandena har inte varit lika katastrofala som de tidigare.

Om Kd åker är det ju inga problem.

Det är ju för tidigt för att säga något. Men jag tror i så fall mer på det jag halvt skrev ovan. Om S går ned litet så beror det troligen på att de flesta som vill ha bort alliansen börjar känna sig trygga i att så sker och därmed tittar på lite andra partier. Främst Mp men även Sd.
Får se om det håller i sig men kan ju bero på att liberaler insett att Fp inte är det liberala alternativet av de två små i alliansen.
2012-06-16, 23:40
Medlem
Citat:

Jag börjar reflektera över om det kan bero på avsaknaden av konkreta politiska förslag. Löfvén inger respekt och betydligt större förtroende än Juholt men de väljare som övertygas av sådant gick över tidigt (vilket märktes). Nu tror jag många börja få lite dejavu-känslor från Sahlin-tiden då (S) låg väldigt högt, presenterade sin politik (inte vad väljarna förväntade sig) och sedan sjönk som en sten. Kanske är man oroliga för detta och därför lämnar till förmån för vad som upplevs vara tydligare partier.

Man skulle ju även kunna spekulera i om det beror på Reinfeldts tal om etniska svenskar. Låter förvisso osannolikt då en enskild mening inte borde övertyga mången väljare. Men jag antar att inget kan uteslutas.
2012-06-17, 08:11
Medlem
Powergirls avatar
Citat:

Du kan ta det lugnt med mandaträkningen. Sifos nya siffror känns betydligt mer vederhäftiga och krisen för Högeralliansen fortsätter,

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/grafik-s-drar-ifran-som-storsta-parti_7283363.svd
2012-06-17, 09:59
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Jag har sen barnsben avskytt sossar och traditionellt röstat för moderaterna men att klanka på Löfven bara för att han inte har en examen och är en medelålders man inger hos mej dåliga vibbar.

Förr betonade vänstermarxister klass mot klass och nu könsmaktsordningen och genusmarxister har ingen skam i kroppen när de enbart från en inbillad könsmaktsordning nu angriper Löfven enbart utifrån hans kön och klass. Varför har marxistiskt skolade genushäxor nu rätt och arbetarklassens män fel (SD),där de förr angrep Mona Sahlin utifrån just samma perspektiv fast tvärtom?

Var det inte just detta marxister hade till avsikt att bekämpa och utplåna och inordna oss alla i "one size fits all" ,där just klass och kön eliminerats?

Ett tydligt exempel på att de forna vänstermarxismen även infiltrerat socialliberala skikt i samhället och betonar just klass mot

.

Du gör en lång analys baserat på att du tror att tramskontot genushexan inte är ett troll????

Vad är det för verkliga "genushäxor" som ogillar Löfven för att han är arbetarklass?
Jag har aldrig sett något sånt.
2012-06-17, 10:03
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du kan ta det lugnt med mandaträkningen. Sifos nya siffror känns betydligt mer vederhäftiga och krisen för Högeralliansen fortsätter,

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/grafik-s-drar-ifran-som-storsta-parti_7283363.svd

Över huvud taget ska man ta det försiktigt med att fördela 0 mandat till ett parti på 3,9% med dessa felmarginaler. Med tanke på felmarginalerna skulle Kd lika gärna få 20 mandat och V 0 mandat, från denna mätning. Det känns dock inte sannolikt att någon av dem skulle åka ut, med tanke på stödröstningen.

Fast även om samtliga resultat är inom felmarginalen så finns det några tydliga trender, som att S ökar och M minskar. Framgången för S kan inte längre förklaras med en inverterad Juholteffekt, eftersom Juholt inte hade så här höga siffror.

I övrigt börjar vi närma oss halvtid för mandatperioden och opinionsmätningar i mellanvalsperioden har sällan gett en bra bild av valresultatet. Men bland problemen för regeringspartierna finns ju att det är svårt att vinna en ytterligare en gång. Reinfeldt ska som statsministerkandidat försöka vinna för tredje gången i rad, något som ingen statsminister lyckats med sedan Erlander.
2012-06-17, 12:46
Medlem
Rubrik01s avatar
Tycker det verkar finnas en effekt att väljarna vill visa sitt oberoende och markera mot den sittande regeringen mellan val. Att säga S istället för M blir som ett sätt att säga det är mycket man inte håller med om i regeringens politik.

Men när det väl kommer till kritan på valdagen upplevs Reinfeldt som otroligt trygg och då kanske samma väljer ändå röstar på Alliansen.

Det är inte alls osannolikt att Alliansen vinner över de rödgröna i nästa val.

Personligen tycker jag inte det är så intressant att kolla förhållandena mellan blocken efter som de siffrorna är så mjuka.
Senast redigerad av Rubrik01 2012-06-17 kl. 12:54.
2012-06-18, 13:09
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Stina Morian, analyschef på YouGov, skriver en öppenhjärtlig krönika om ögontjäneri inom opinionsbranschen.
Citat:
Häromåret fick jag vara med i SOM-institutets stora värderingsmätning. Då kom en man hem till mig och ställde frågor i närmare en timme. Bland annat fick jag svara på frågor om vilka jag helst vill ha – eller inte ha – som grannar: narkomaner, invandrare, homosexuella, kriminella?

Sanningsenligt svarade jag att jag skulle tycka det var obehagligt med knarkare som grannar – missbrukare är opålitliga. Men att homosexuella eller invandrare inte var något jag funderade över, inte heller kriminella.

Men jag funderade samtidigt över vem som i ett socialt sammanhang, som denna utfrågning faktiskt var, skulle svara att hen inte ville bo bredvid invandrare eller homogays? Det är inte socialt accepterat i Sverige att inte vilja ha invandrare som grannar.
2012-06-25, 16:45
Medlem
VitNegers avatar
http://www.svt.se/nyheter/sverige/lagt-fortroende-for-centerns-klimatpolitik

Ny Sifo om vilket parti väljarna känner störst förtroende för i klimatfrågan.

Svt : "Stora skillnader i ny Sifo Bara fyra procent av de svenska väljarna känner störst förtroende för Centerpartiet när det gäller klimatet. Miljöpartiet däremot får rekordstort förtroende, även bland borgerliga väljare. "

Centern misslyckas alltså fatalt inom det område där man försöker profilera sig. Här har vi antagligen en av de största anledningarna till Centerns balansgång runt 4%.
2012-06-25, 17:22
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Stina Morian, analyschef på YouGov, skriver en öppenhjärtlig krönika om ögontjäneri inom opinionsbranschen.

Borde man inte även kunna konstatera att för att överhuvudtaget släppa in SOM institutet i sitt hem måste man vara ganska samhällstillvänd och korrekt. Så vad är sådana undersökningar värda, de som blir tillfrågade ljuger och de som skulle kunna tänkas säga vad de tycker tycker inte om SOM.
2012-06-25, 17:26
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
http://www.svt.se/nyheter/sverige/lagt-fortroende-for-centerns-klimatpolitik

Ny Sifo om vilket parti väljarna känner störst förtroende för i klimatfrågan.

Svt : "Stora skillnader i ny Sifo Bara fyra procent av de svenska väljarna känner störst förtroende för Centerpartiet när det gäller klimatet. Miljöpartiet däremot får rekordstort förtroende, även bland borgerliga väljare. "

Centern misslyckas alltså fatalt inom det område där man försöker profilera sig. Här har vi antagligen en av de största anledningarna till Centerns balansgång runt 4%.

Centern, liksom Kd och Fp är redundanta partier numera. Det låter kanske bizarrt, men dom har helt enkelt ingen relevans eller funktion.

Jag tror få ifrågasätter att Mp är de som är mest måna om klimatfrågan. Men kom då ihåg att miljöpartiet förespråkar uppoffringar för miljön. Dessa uppoffringar kan vara mycket negativa i apsekter som är andra än miljöaspekten (ursäkta den fult formulerade meningen).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in