2012-01-22, 18:02
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Förslaget var enbart korkat och sågades rättmätigt av ex. Carl B Hamilton Fp, bättre sänka skatten på kapitlinkomster istället.

Det får mig nästan att tro att förslaget var bra. Allting som Carl B Hamilton säger är idiotiskt. Det är nästan som att om man negerar allt han säger så är det orden från en person som kan leda Sverige in i en "guldålder".
2012-01-22, 18:58
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Det får mig nästan att tro att förslaget var bra. Allting som Carl B Hamilton säger är idiotiskt. Det är nästan som att om man negerar allt han säger så är det orden från en person som kan leda Sverige in i en "guldålder".

Även en blind höna kan hitta ett korn
2012-01-22, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Nja, hon kom med en konkret och faktiskt bra förslag om grundavdrag på kapitalinkomster för att öka befolknnigen sparande som idag på vissa håll är helt åt helvete skrämmande låg. Men då kom realpolitiken in och moderaterna sågade förslaget ..

Annie uppfinner hjulet på nytt. Just ett sådant system fanns på 70-talet och kallades Allemansspar. Ett sparande på upp till en viss nivå var skattefritt (jag vill minnas att skatten på ränteavkastning redan då var 30 %).

Det fanns ett tak för årlig insättning, jag tror det var 2 400 kr (multiplicera med 10 för en mycket ungefärlig uppfattning om vad det motsvarade idag) och man fick sätta in max 200 kr per månad. Detta var för att de välbeställda inte skulle kunna skaffa sig ett stort skattefritt sparande, utan det skulle vara till för gemene man.

Med tiden öppnade man också för att spara i aktier genom sparande i Allemansfonder.

Sen försvann systemet utan någon förklaring.

Att Annie nu uppfinner hjulet på nytt tycker jag är bra.
2012-01-22, 21:36
Medlem
volvo 240s avatar
Nån mer som tror att S kommer fortsätta falla nu trot satt Juholt är borta? Jämtin vid rordet fram tills nästa kongress kommer vara rena katastrofen.
2012-01-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Annie uppfinner hjulet på nytt. Just ett sådant system fanns på 70-talet och kallades Allemansspar. Ett sparande på upp till en viss nivå var skattefritt (jag vill minnas att skatten på ränteavkastning redan då var 30 %).

Det fanns ett tak för årlig insättning, jag tror det var 2 400 kr (multiplicera med 10 för en mycket ungefärlig uppfattning om vad det motsvarade idag) och man fick sätta in max 200 kr per månad. Detta var för att de välbeställda inte skulle kunna skaffa sig ett stort skattefritt sparande, utan det skulle vara till för gemene man.

Med tiden öppnade man också för att spara i aktier genom sparande i Allemansfonder.

Sen försvann systemet utan någon förklaring.

Att Annie nu uppfinner hjulet på nytt tycker jag är bra.
Att höja eller sänka skatter är väl aldrig en ny uppfinning oavsett vilka skatter man sänker/höjer?

När kommer nästa större opinionsundersökning?
2012-01-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Nån mer som tror att S kommer fortsätta falla nu trot satt Juholt är borta? Jämtin vid rordet fram tills nästa kongress kommer vara rena katastrofen.

Tror inte de fortsätter falla. Men vad som sker beror på vem som väljs till ledare nästa vecka. Blir det Jämtin så kommer de fortsätta famla mellan 24-28%. Får de någon som Löfven så tror jag de snabbt kan stiga till stabilt över 30%.
2012-01-22, 23:28
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Tror inte de fortsätter falla. Men vad som sker beror på vem som väljs till ledare nästa vecka. Blir det Jämtin så kommer de fortsätta famla mellan 24-28%. Får de någon som Löfven så tror jag de snabbt kan stiga till stabilt över 30%.
Håller med om metalls ordförande, dock är han nog inte tillräckligt radikal för partiadeln.

Läser man på S bloggar och i media så känns det som om rätt få av sossarnas företrädare har fattat att det stora problmet rör deras egen politik än vem som för fram den.
Visst Juholt var och är en nolla det gjorde saken än värre, men ingen partiledare kommer fixa föra en politik som går ut på nej till allt, höjda skatter och floskler och intetsägande slagord.

Feldt beskrev det hela bra i P1 häromdagen. Det går inte bara prata om förslag, man måste visa hur de ska genomföras och hur de ska finasieras att det finns en "fabrik" bakom förslagen och slagorden.

Många inom S kräver att partiet svänger mer vänster och tar tillbaka väljare från V, visst ta tillbaka inte bara de som lämnat utan hela V´s väljarbas så landar man på ca 32 % i stöd.
Senast redigerad av Svithjod 2012-01-22 kl. 23:30.
2012-01-23, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240

Tror S har en hel del potential i opnionen, bara de får Bodström, som partiledare. Allt fler börjar undra vad Bängfeldt är för en typ. Men det gäller som som sagt att S har någon politik att föra. En gråsossepolitik skulle ge dem nya höjder.
2012-01-23, 10:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:

En LO-fackbas som partiordförande? Lär ju inte bli någon hit, i alla fall inte bland storstädernas medelklass, där S så väl behöver vinna mer terräng.
2012-01-23, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
En LO-fackbas som partiordförande? Lär ju inte bli någon hit, i alla fall inte bland storstädernas medelklass, där S så väl behöver vinna mer terräng.

Se på Anne Löööf, direkt headhuntad för för att attrahera storstadens medelklass. Kanske ingen hit. Dags för nya kreativa idéer, en LO-bas kanske ändå kan vara rätt. Majoriteten av svenskarna är bara en eller ett par generationer från arbetarklass och relativ fattigdom.
2012-01-25, 23:01
Medlem
rejdars avatar
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.838499-s-slutar-inte-rasa

Citat:
TV4/NOVUS VÄLJARBAROMETER
Partistöd i procent (förändring sedan december i procentenheter):
Moderaterna 35,6 (+0,8)
Socialdemokraterna 22,9 (–3,3)
Miljöpartiet 12,1 (+1,1)
Vänsterpartiet 7,6 (+1,2)
Sverigedemokraterna 6,0 (+0,6)
Folkpartiet 5,8 (+0,2)
Centerpartiet 5,4 (–0,4)
Kristdemokraterna 3,4 (–0,4)
50,2 procent (+0,2 procent) stöder alliansen, 42,6 procent (–1,0) den rödgröna oppositionen.
2 000 personer telefonintervjuade 27 december–23 januari.
Kristdemokraterna har legat under spärren mycket nu väl?

En gång i tiden hade de väl valsamarbete med Centern? Är det troligt att det skulle bli aktuellt igen?
2012-01-25, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.838499-s-slutar-inte-rasa

Kristdemokraterna har legat under spärren mycket nu väl?

En gång i tiden hade de väl valsamarbete med Centern? Är det troligt att det skulle bli aktuellt igen?

C sjunker (eventuellt) mycket rättvist. Vid valet kommer det inte finnas något C för KD att samverka med

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in