2011-11-17, 22:45
Medlem
Tretjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nej nej Mp vill mer än gärna regera med M, så de skiter i vänsterpartiet eller sossarna Man är sig själv närmast det är vad de tänker.

.

Nu drömmer du rosenröda drömmar, M har bitit sig fast som sossarna gjorde under hela femtio och sextiotalet.

Då är det väl ännu större chans att Alliansen imploderar? Då ser C och FP det som att de är överflödiga, dessutom finns det stora meningsskiljaktigheter mellan MP, C, FP och M och väljarna hos respektive parti kommer att protestera högt mot ett sådant samarbete.

Vilken del av mitt inlägg var en dröm? Det är väl knappast någon hemlighet att en stor del av M-väljarna röstar på M just pga. partiledningen, vilket framgick av valundersökningar förra året och flera andra undersökningar sedan dess.

Dessutom är det väl också ganska självklart att Moderaterna har någonting att dölja då de inte vill redovisa partibidrag, troligtvis för att alla dessa bidrag kommer från Svenskt Näringsliv, Villaägarnas Riksförbund, Skattebetalarnas förening, Bonniers, Apoteks- och restauranglobbyn, Shell, Lundin Oil och andra liknande företag och organisationer som representerar särintressen och kortsiktiga vinstintressen.
2011-11-18, 07:51
Bannlyst
SVT-Text talar i dag om en ny Sifo-undersökning, men av något skäl delger man bara att SAP fortsätter att tappa och att MP tar unga väljare från dem.
2011-11-18, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ateist2
SVT-Text talar i dag om en ny Sifo-undersökning, men av något skäl delger man bara att SAP fortsätter att tappa och att MP tar unga väljare från dem.

Kan ju inte ha kommit en ny sedan i söndags?

Det är inte Skop som åsyftas? Den borde nämligen komma när som helst.

edit: Jo, det är den senaste undersökningen från i söndags dom skriver om, plus någon sammanställning dom själva gjort. Ingen ny mätning att tala om således.
Senast redigerad av Bajen1897 2011-11-18 kl. 07:56.
2011-11-18, 07:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen1897
Kan ju inte ha kommit en ny sedan i söndags?

Det är inte Skop som åsyftas? Den borde nämligen komma när som helst.

När jag dubbelkollar så ser jag att de skriver om "Sifoundersökningar" i plural, så det är med all säkerhet bara en sammanställning de talar om. Skumt att det skulle vara en nyhet att skriva om.
2011-11-21, 07:09
Medlem
KaptenBs avatar
Fråga mig inte varför, men går man in på "View Source" så ser man vad de fått. Någon hacker får förklara för mig varför den texten inte kom med.

Varför envisas tidningarna med att bara publicera vissas siffror? Varför räknar de ihop de "rödgrönas"? De har väl inget samarbete längre?

Parti Väljarstöd Förändring*

S 26,8 —4,9
V 4,2 —0,3
MP 11,6 +2,9
M 35,4 +2,8
C 5,2 —1,9
FP 7,0 +1,3
KD 3,7 —0,3
SD 4,9 +0,1

Rödgröna Alliansen
42,6 51,3

http://www.dn.se/nyheter/politik/ras-for-s-i-skops-matning
2011-11-21, 07:12
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ras-for-s-i-skops-matning_6648962.svd

Står inget i artikeln men jag gissar att SD fick 5,2 vilket är en ökning med 0,4%. Denna gissning baseras på att antalet människor som röstar på "övriga" inte ökat sen förra mätningen vilket det kanske har gjort. Sorgligt att det i den här mätningen visas att det är Miljöpartiet som tjänar på S kräftgång, varför är det annorlunda i Yougovs mätning? Har det med tabufaktorn att säga att man röstar på SD i telefon eller kan den här mätningen siffror för SD stämma?
Nix, + 0,1 till 4,9, men det här är den allmänna opinionstråden så här är de totala siffrorna:

S 26,8 —4,9

V 4,2 —0,3

MP 11,6 +2,9

M 35,4 +2,8

C 5,2 —1,9

FP 7,0 +1,3

KD 3,7 —0,3

SD 4,9 +0,1

Rödgröna - Alliansen

42,6 - 51,3

2011-11-21, 07:51
Medlem
KaptenBs avatar
Aaaah, nu ser jag. Siffrorna stod under artikeln snett ner till höger.
2011-11-21, 08:56
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Varför räknar de ihop de "rödgrönas"? De har väl inget samarbete längre?

För att ge sken av att det finns en opposition.
2011-11-21, 13:18
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Fråga mig inte varför, men går man in på "View Source" så ser man vad de fått. Någon hacker får förklara för mig varför den texten inte kom med.

Varför envisas tidningarna med att bara publicera vissas siffror? Varför räknar de ihop de "rödgrönas"? De har väl inget samarbete längre?

Parti Väljarstöd Förändring*

S 26,8 —4,9
V 4,2 —0,3
MP 11,6 +2,9
M 35,4 +2,8
C 5,2 —1,9
FP 7,0 +1,3
KD 3,7 —0,3
SD 4,9 +0,1

Rödgröna Alliansen
42,6 51,3

http://www.dn.se/nyheter/politik/ras...-skops-matning

Det är intressant att även utan att räkna in KDs 3.7% så är regeringen större än oppositionen, i och för sig bara med 0.1% så beroende på valkretsarna och utjämningsmandat så är det inte säkert att det räcker till 175 mandat.
2011-11-21, 13:19
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten

Även formellt så finns det en opposition men den är inte enad...
2011-11-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten

Det gör det också. Det är klart det finns en opposition. 4 partier ingår i oppositionen i riksdagen idag, även om inget samarbete finns. Det är ändock en opposition, var parti för sig och ibland röstar man på samma sätt och fäller därmed regeringen.

Räknar man in alla partier utanför riksdagen är oppositionen ännu större. Alla dessa partier står också i opposition.

I vissa frågor finns dock bara ett parti som är i opposition i riksdagen, Sverigedemokraterna är ett sådant exempel i invandringsfrågan och angående kriminalpolitiken.
Senast redigerad av Bajen1897 2011-11-21 kl. 13:27.
2011-11-21, 15:09
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Nix, + 0,1 till 4,9, men det här är den allmänna opinionstråden så här är de totala siffrorna:

S 26,8 —4,9

V 4,2 —0,3

MP 11,6 +2,9

M 35,4 +2,8

C 5,2 —1,9

FP 7,0 +1,3

KD 3,7 —0,3

SD 4,9 +0,1

Rödgröna - Alliansen

42,6 - 51,3

När man ser att M och Mp har medvind och vet att de närmar sig varandra. Familjen Reinfeldts närmast miljöextrema uttalande mot konsumtionssamhället då anar man att moderaterna snart kastar av sig alliansbröderna och går i säng med miljöpartiet.

För miljöpartiets storstads yupisar är det goda tider, de har aldrig gillat de rödare gräsrötter och grundare av partiet, de som levde på maskrosodling och fårfarming.

Nej dagens unga miljöyupisar vill gärna se sig som miljövänliga men de vill samtidigt konsumentera, utlandsresor, gym, fina viner en Toyota, sommarhus och annat av dagens goda.

De har, särskilt yngre karriärkvinnor, utvecklat ett gränslöst hyckleri där allt är möjligt att unna sig samtidigt som man kan ståta med att vara miljöpartist. precis det som familjen Reinfeldt också ger intryck av.

Var tog de gammal hårda högerkärnan vägen, jo den är borta och en ny generation har tagit över. En annan grupp som moderaterna tagit över är yngre hantverkare de är nöjda med skattesänkningarna men de lever ett liv som köp & släng konsumenter utan att tänka på miljön. Samtidigt tror jag inte de är lättväckta, det kan ta ett par tre år innan moderaterna får uppleva att man inte kan sitta på alla stolar samtidigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in