Citat:
Ursprungligen postat av MenOfLowMoralFibre
Det känns ju som man läser den undersökningen som fan läser bibeln.
Ms trovärdighet i dessa frågor kan och kommer ifrågasättas med tanke på deras kapitala misslyckande med polisen och rättsväsendet trots åtta år vid makten och kraftigt höjda anslag. Ett sådant angrepp kommer ju dessutom komma från både SD och S samtidigt.
SD har ju dessutom en utmärkt förklaringamodell till den ökade otryggheten trots fler poliser.
Sist men inte minst har ju Borg de senaste veckorna gjort det tydligt att "sammanhållning" även i den moderata världen numera betyder konfiskera pengar av de som jobbar för att ge till diverse slödder. Det har jag ingen lust att vara med och betala.
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant hur du beskriver M:s SD-strategi men hur ser du på mitt och MenOfLowMoralFibres exempel på att M ev kommer föra en "SD-vänlig" invandrings- och asylpolitik inför valet.
Om M kommer bli mer tydligt recessivt i asylinvandringsfrågan? Ja det är verkligen 10000 kronors frågan. Jag tror; på lång sikt ja, men inte innan valet.
Det finns ju helt klart en konservativ falang inom moderaterna, som alltid har sett asylfrågorna som antingen icke-frågor, eller som en ekonomiska utgiftsposter som alla andra - något man stryker om fördelarna understiger nackdelarna. Sen har vi liberalerna, som har en superduper individualistisk grundsyn och en naiv inställning till globalisering. Allt ska vändas omkull, staten ska bort -- så de Randska urkrafterna kan frisläppas. Här finns det inte plats för några gränser, alla ska kunna förverkliga sig -- om väldfärden ryker i samma veva, så är det bara ett plus.
Om man vill förenkla, kan man se Billström som representant för den förra fraktionen och Reinfeld för den senare. Det är därför Reinfeld har satt honom där han sitter. Han ska sitta där och slänga ur sig lite grodor, och vara hård mot papperslösa. Reinfeld är säkerligen inget tokfan av det här, men han inser att olika typer av moderater behövs i regeringen - för att tillfredställa partifolket och väljarna.
Varför tror jag inte att de kommer svänga innan valet? Jag tror helt enkelt att vägen dit är för lång. Att kopiera SD:s invandringspolitik kommer leda till KAOS i alliansen och i media. Det går inte. Man måste erkänna att man har haft fel hela tiden - dessutom är det inte säkert att väljarna kommer tillbaka, då man helt enkelt inte litar på omsvägningen och hellre håller kvar i SD-pistolen ett tag till. Sen tror jag inte heller det finns någon vilja hos Reinfeld. Reinfeld vill inte snacka migration, han vill snacka skattesänkningar. Det är det enda han bryr sig om. Han och de flesta av hans anhang är rena
homo economicus. De förstår inte subtila kulturella fenomen -- allt måste på något sätt ha med kronor och ören att göra.
En lösning som medföra att man får tala om det man älskar mest, alltså hård nationalekonomi och inte svårfångliga fenomen som etniska och kulturella slitningar, är att omvandla migrationfrågan till mer allmänna frågor om kriminalitet, sammanhållning (mindre ojämställdhet) och utanförskap.
Man återanvänder ett gammalt recept en gång till alltså, utan att inse vad många människor
tolkade in i utanförskapsbegreppet från början. Utanförskap var förorterna och de som levde där ute, de som var arga och som kastade sten -- de som var utanför det svenska, det vill man på nåt sätt
lösa. På samma sätt som språktestet gav FP ett uppsving från under 4% till över 14% i valet 2002, gav utanförskapskodordet moderaterna ett rejält uppsving i valet 2006. När väljarna sedan började inse att FP inte tänkte driva igenom kravet, ja då rasade de igen. När väljarna började inse att moderaternas utanförskapsbekämpning, betydde jakt på cancersjuka och handikappade, och inte att lösa balkaniseringen av samhället -- se då rasade M.
Efter alliansens valförlust 2014, kan något ske. Men jag tror det kräver en omstöpning av parti-toppen, där de konservativa falangen får ett större inflytande. Sen får man med nationalekonomiska argument, föra fram förslag om en begränsad asylinvandring, tillfällig naturligtvis

, för att komma i kapp med jobben och bostadsbyggandet. Förslaget måste dock
förankras i parti, media, allians och samhälle, och det är väl de man allt mer håller på att göra nu (som en slags back-up plan) -- men det kommer ta sin lilla tid.