Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Nu är det nog dags att läsa på. För det första använder man inte en t-fördelning utan en normalapproximation till binomial dvs. ett z-proportionstest (det är ju inte så svårt att inse att samplingfördelningen för upprepade Bernoulliförsök är Binomialfördelade) och för det andra används alltid alpha som gräns för hypotesprövningar. Det ensidiga p-värdet är 0,064 och z = 1,52. Används Fishers exakta test är p-värdet 0,077. Dessutom så står det ju faktiskt i länken att: Så

på dig själv.

Fast nu vet vi inte hur de räknat, rimligen har Demoskop
inte gjort en enkel oberoende slumpmässig urval hämtat från en grundbok i statistik på högskolenivå. De har antagligen stratifierat och kanske kompenserat från bortfallet med någon hemlig ovetenskaplig ad hoc-metod. Eller har du någon insiderinformation över hur de har gjort undersökningen, jag fattar inte hur du fick fram dina siffror annars. Om vi låtsats att det är ett OSU så blir det väl så här:
1000 intervjuer varav 18,6% osäkra och C har 5.1%, borde bli så att 42 av 816 svarade C.
Ho: C 3.5%
HA: C större än 3.5%
Givet Ho är då P(X>=42.5) ungefär 1- Phi(2.66)
Vilket skulle bli signifikant så det skräller om det, Förklara gärna för mig vad jag gjort fel, jag är utanför mitt område och är väldigt rostig på sådana här saker.
Nu är detta bara en lek med siffror, bättre att se vad Demoskop själv anger.
Citat:
1000 telefonintervjuer med röstberättigade 18 år och äldre, 28/8 - 5/9 2012.
För 1000 intervjuer är en förändring statiskt säkerställd om den för partier med ca 35% stöd är större än +/- 4,2 %, för partier med ca 25% stöd större än +/- 3,8%, för partier med ca 10% stöd större än +/- 2,6 % och för partier med ca 5% stöd större än +/- 1,9%.
http://www.demoskop.se/filearchive/1/1780/V%C3%A4ljarbarometer%20%C3%96ver%20tid%201998-Sept2012.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Det är ju det som gör det rätt meningslöst och godtyckligt att skriva ut saker om signifikans om man inte ens nämner signifikansnivån. Vi kan ju lika gärna använda en 90% konfidensnivå och vips så är skillnaden för C signifikant.
I sådana här sammanhang är alltid signifikansnivån 5% när man pratar om "statistiskt säkerställd" Finns ingen egentlig orsak till att man valt just 5% helt ovetenskapligt och godtyckligt..