2012-12-06, 17:43
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Förvånande att det inte var något direkt markant flöde från KD till SD. Också kul att det inte finns något flöde från SD till whatever
Jag tror att det redan har hänt. De som var benägna att byta har redan gjort det. Nu är det bara de frikyrkliga kvar i KD vars väljarskara minskar i samma takt som likbilarna kör från ålderdomshemmen. Man kan nog säga att KD var Alf Svensson-partiet. (Jag gillar Hägglunds personliga stil, men den charmar tydligen inte väljarna). Även mer traditionella centerpartister med SD-tendens har nog redan hoppat över. Den stora kampen mellan blocken står om de som ser M, S och SD som de enda alternativen. Min stereotyp om dem är att de saknar ideologiskt intresse och röstar blockskiljande eller proteströstar baserat på enstaka konkreta aktuella frågor.
Senast redigerad av Fri 2012-12-06 kl. 17:50.
2012-12-07, 21:13
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nej.
Dom regerar tack vare att man gör upp med MP oftast, och S ibland.

Har du missat att hela sjuklövern aktivt försöker stänga ute SD?
Tramsa inte - hade de riksdagsmandaten som tillfalligt SD istället tillfallit s, mp eller v hade vi inte haft någon alliansregering. Därför är det ett riktigt sätt att se på saken att SD i praktiken ongår i regeringens underlag, och den som vill se ett skifte vid makten inte bör rösta på SD.

Sedan är det iochförsig riktigt att det inte är något omöjligt scenario att MP lockas över till alliansen.
2012-12-07, 22:31
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tramsa inte - hade de riksdagsmandaten som tillfalligt SD istället tillfallit s, mp eller v hade vi inte haft någon alliansregering. Därför är det ett riktigt sätt att se på saken att SD i praktiken ongår i regeringens underlag, och den som vill se ett skifte vid makten inte bör rösta på SD.

Sedan är det iochförsig riktigt att det inte är något omöjligt scenario att MP lockas över till alliansen.

Vi får en S regering stödd av Mp och V och det bli så eftersom Kd garanterat åker ur riksdagen och troligtvis centern. Har vi lite tur också med dåliga tider och stor arbetslöshet åker Fp och V också ut men det är att hoppas på mycket.

Egentligen är de egalt om vi får pest eller kolera i regeringen. Det viktiga är att Sd ökar och att andra partier försvinner. Den stora förändringens tid ligger några år längre fram när opinionen är mogen för det.
2012-12-08, 11:57
Moderator
Siegfrids avatar
Jan G Andersson kommenterar centerns prestation i SCB-undersökningen i Östra Småland:

Citat:
Noterbart i SCB-undersökningen var Centerpartiets utsatta läge precis ovanför 4-procentsavgrunden. Någon ordförande från Stureplanscentern mässade i TV om de liberala frihetsidéerna som måste drivas.

Men när reportern frågade om de konkreta kraven som Stureplanscentern driver som platt skatt, fria droger och legaliserad prostitution, så svarade ordföranden att jag är inte intresserad av att svara på sakfrågor.

Det är belysande för förfallet i vår tid. Lika belysande är att kvarteret runt Stureplan heter Slummen.
http://www.ostran.se/OPINION/Insnoeade-Stockholmare
2012-12-08, 15:15
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vi får en S regering stödd av Mp och V och det bli så eftersom Kd garanterat åker ur riksdagen och troligtvis centern. Har vi lite tur också med dåliga tider och stor arbetslöshet åker Fp och V också ut men det är att hoppas på mycket.

Egentligen är de egalt om vi får pest eller kolera i regeringen. Det viktiga är att Sd ökar och att andra partier försvinner. Den stora förändringens tid ligger några år längre fram när opinionen är mogen för det.
Ja - men om s+v+mp är mindre än alliansen + SD så skulle situationen för en regering ledd av Löfven bli mycket svår. En minoritetsregering ledd av Reinfeldt skulle bli mer regeringsduglig. Nej - inse det bittra faktumet: vill man rösta mot nuvarande regering finns inget annat alternativ än att rösta på s, mp eller v.
2012-12-08, 15:51
Avslutad
Citat:
Ja - men om s+v+mp är mindre än alliansen + SD så skulle situationen för en regering ledd av Löfven bli mycket svår. En minoritetsregering ledd av Reinfeldt skulle bli mer regeringsduglig. Nej - inse det bittra faktumet: vill man rösta mot nuvarande regering finns inget annat alternativ än att rösta på s, mp eller v.

Eller så ser man till att SD växer såpass mycket att partiet blir ett realistiskt regeringsalternativ. Mycket bättre än att välja mellan två värdelösa alternativ varje val.
2012-12-08, 16:16
Medlem
Carlos88s avatar
Förtroendesiffror för partiledare från Novus.
December 2012, (förändring från förra mätningen April 2012).

1. Fredrik Reinfeldt 49% (+1%)
2. Stefan Löfven 39% (-6%)
3. Gustav Fridolin 25% (-1%)
4. Jan Björklund 19% (-1%)
5. Göran Hägglund 18% (-1%)
6. Åsa Romson 14% (+5%)
7. Jimmie Åkesson 13% (+4%)
8. Annie Lööf 9% (-7%)
9. Jonas Sjöstedt 6% (-17%)

Åkessons har tidigare (nästan) alltid varit sist i dessa typer av listor. Nu har han alltså sjätte störst förtroende (om vi inte dubbelräknar lysrören i MP)

Sjöstedt har gjort en störtdykning på hela 17%. Han hade 23% förtroende i förra mätningen. Nu är tydligen så gott som hela fötroendekapitalet, utöver vänsterpartiets interna, bränt. Helt otroligt. 17% av 23% motsvarar 73% av förtroendekapitalet han hade i april eller en relativ minskning på 23%/6% - 1 = 283%. Nice going...

Löfven tappar också en hel del. Och förtroendet för honom och Reinfeldt (dvs statsministerkandidaterna) är super-viktigt, så 6% är en allvarlig drop, även om det "bara" är frågan om 13% av hans tidigare förtroende.

Källa http://www.expressen.se/tv/nyheter/bar-och-politik/bar-och-politik---se-hela-sasongsavslutningen/ 11min in.
2012-12-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
1. Fredrik Reinfeldt 49% (+1%)
2. Stefan Löfven 39% (-6%)
3. Gustav Fridolin 25% (-1%)
4. Jan Björklund 19% (-1%)
5. Göran Hägglund 18% (-1%)
6. Åsa Romson 14% (+5%)
7. Jimmie Åkesson 13% (+4%)
8. Annie Lööf 9% (-7%)
9. Jonas Sjöstedt 6% (-17%)
Alarmerande att mossbeklädda gröna vågen-fossilen Romson ökar, jag får kramp bara hon öppnar käften. Tycker lite synd om Sjöstedt, han är ganska vettig och den enda V-ledaren sedan Werner som inte är en rabiat blådåre, men det leder tydligen till att man tappar väljare, vilket säger en del om V.

Träiga bröderna Hägg-lund och Björk-lund har siffror som ligger långt över deras respektive partiers siffror, en hint som skulle kunna tolkas som 'vi skulle rösta på er om ni företrädde bättre partier'.

Åkesson har nog potential att på sikt bli 'folkkär' bland en del av befolkningen, och jag kan tänka mig att han blir SD:s Alf Svensson som om 30 år står där gråhårig i någon partiledardebatt och är den enda trygga figuren medan övriga bytt partiledare 20 ggr var. Han behöver bara slappna av lite mer och vässa humorn.
2012-12-08, 17:09
Medlem
Ulspegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tycker lite synd om Sjöstedt, han är ganska vettig och den enda V-ledaren sedan Werner som inte är en rabiat blådåre, men det leder tydligen till att man tappar väljare, vilket säger en del om V.
Håller med om Sjöstedt. Hade det inte varit för honom hade vi antagligen suttit och svurit över att vi gick med i det katastrofala eurosamarbetet nu.
2012-12-08, 17:11
Medlem
Finns det nån som har en förklaring till fallet för sjöstedt? Uppenbarligen har jag missat nåt eller också var förväntningarna galet för höga när han valdes.
2012-12-08, 17:13
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

jag säger igen. Det spelar ingen roll om Reinfeldt skulle i praktiken få ihop ett mer "regeringsdugligt" alternativ...då dom aldrig frivilligt skulle göra sig beroende av SD....Det är helt enkelt mer troligt att Löfvén blir det enda alternativet. Han har mycket större svängrum än Reinfeldt..som är helt begränsad till Alliansen då troligen dom går till val ihop. En S-ledd regering behöver knappast bli så svag heller..beror ju helt vilka överenskommelser man lyckas med...Vilka ska ingå i en regering, och vilka kan bli stödpartier..osv..V+MP är garanterat med på ett hörn när dom fått sitt av S..samt troligen något borgeligt parti som stöd.

Jag tror inte riktigt du förstår vad jag och del menar...Möjligt att jag är dålig på att förklara? Men som läget är nu så är det inte realistiskt med SD som ett officiellt stödparti.

Och som sagt..Så är inte fallet nu heller..Det är i praktiken MP som sitter styr och rövknullar Reinfelt. Att sen Reinfelt är så maktfullkomlig till varje pris, och accepterar att förnedra sig som han gör..det är en annan femma.
2012-12-09, 09:56
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
jag säger igen. Det spelar ingen roll om Reinfeldt skulle i praktiken få ihop ett mer "regeringsdugligt" alternativ...då dom aldrig frivilligt skulle göra sig beroende av SD....Det är helt enkelt mer troligt att Löfvén blir det enda alternativet. Han har mycket större svängrum än Reinfeldt..som är helt begränsad till Alliansen då troligen dom går till val ihop. En S-ledd regering behöver knappast bli så svag heller..beror ju helt vilka överenskommelser man lyckas med...Vilka ska ingå i en regering, och vilka kan bli stödpartier..osv..V+MP är garanterat med på ett hörn när dom fått sitt av S..samt troligen något borgeligt parti som stöd.

Jag tror inte riktigt du förstår vad jag och del menar...Möjligt att jag är dålig på att förklara? Men som läget är nu så är det inte realistiskt med SD som ett officiellt stödparti.

Och som sagt..Så är inte fallet nu heller..Det är i praktiken MP som sitter styr och rövknullar Reinfelt. Att sen Reinfelt är så maktfullkomlig till varje pris, och accepterar att förnedra sig som han gör..det är en annan femma.
Jag tror du gör en felbedömning. Det finns inget borgligt parti som skulle kunna tänka sig att stödja en socialdemokratisk regering. Det finns ingen Olof Johansson i mittenpartierna som kan tänka sig att se till landets intresse framför partiegoismen. Ja - det skulle ju i så fall vara moderaterna, och här kan jag möjligen ge dig rätt, men en stor koalition av detta sag skulle göra svensk politik tråkig, och det skulle vara närmast omöjligt att forma en vettig opposition. Då är fortsatt alliansstyre mer troligt - och om SD är lite större och alliansen lite mindre gör ingen avgörande skillnad.

Därför - vill man ha en annan regering måste man rösta s, mp eller v. Tyvärr kanske en del tycker!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in