2013-02-18, 13:39
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Mer eller mindre tillförlitliga, ja. Men gissningslek, nej! Seriösa mätningar baseras på statistiska metoder som använts inom många typer av forskning och undersökningar sedan mycket länge. Att kalla det gissningslek avslöjar bara att du inte har någon som helst koll på hur det fungerar. Tråkigt men sant.

Om du hade tagit med hela mitt inlägg så framgår det tydligt vad jag avsåg. Dessutom var inlägget ett svar på ett annat inlägg avseende skillnaden på valresultat och enskilda opinoionsmätningar. Så vem som avslöjar vad kan diskuteras.
2013-02-18, 15:41
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Mer eller mindre tillförlitliga, ja. Men gissningslek, nej! Seriösa mätningar baseras på statistiska metoder som använts inom många typer av forskning och undersökningar sedan mycket länge. Att kalla det gissningslek avslöjar bara att du inte har någon som helst koll på hur det fungerar. Tråkigt men sant.

Gissningar är vad det är framförallt för att de inte kan styra urvalet av de som lämnar uppgifter. Det ersätter dom men raffinerade metoder som kan sammanfattas som gissningar.

Det blir inte enklare i framtiden när många vägrar säga vad de tycker. Nästa val blir opinionsinstitutens största nederlag någonsin. Man kan inte ens lita på att C och Kd tappat så mycket att de ligger utanför riksdagen det är också är rena gissningar. Men de kan ha gissat rätt.
2013-02-18, 16:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Om du hade tagit med hela mitt inlägg så framgår det tydligt vad jag avsåg. Dessutom var inlägget ett svar på ett annat inlägg avseende skillnaden på valresultat och enskilda opinoionsmätningar. Så vem som avslöjar vad kan diskuteras.

OK, jag gör väl det då...citerar allt du skrev.

Citat:
Opininsmätningar är gissningslek. Som är mer eller mindre tillförlitliga. Det är lite som att sätta upp ett finger i luften och känna var åt vinden blåser. Blåser det från samma håll oavsett institut och mätning efter mätning är det en trend. Skiftar vindriktningen gång på gång så är det troligen rena slumpen. Är det svag vind så är det inget att prata om heller. (läs felmarginalen).

Problemet med UM och övriga institut som har liknande metoder för sina mätningar är att deltagarurvalet är begränsat på ett helt annat sätt än de som institut som använder sig av telefonen och slumpgeneratorn. Dvs över längre tid är de senare mer tillförlitliga medan UMs metod är mer känsliga för kastvindar.

Men jag ser inte att jag kan tolka det så mycket annorlunda. Du skriver ju att opinionsmätningar är en "gissningslek" och du skriver att det lite är som att "sätta upp ett finger i luften".

Sedan börjar du föra att något luddigt resonemang om att jämföra olika mätningar, men där är du ute på ännu halare is. Och det finns för och nackdelar med alla mätmetoder. Att använda telefon i dagsläget blir svårare och svårare, folk blir alltmer obenägna att ställa upp på detta och du får en kraftig snedvridning i resultatet (precis som brevenkäter numera är en i princip död metod).

Att bygga upp en panel på webben kan därför vara väl så rättvisande. Panelundersökningar har man för övrigt god erfarenhet av från undersökningsbranschen sedan länge.
2013-02-18, 16:33
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
OK, jag gör väl det då...citerar allt du skrev.

Men jag ser inte att jag kan tolka det så mycket annorlunda. Du skriver ju att opinionsmätningar är en "gissningslek" och du skriver att det lite är som att "sätta upp ett finger i luften".

Sedan börjar du föra att något luddigt resonemang om att jämföra olika mätningar, men där är du ute på ännu halare is. Och det finns för och nackdelar med alla mätmetoder. Att använda telefon i dagsläget blir svårare och svårare, folk blir alltmer obenägna att ställa upp på detta och du får en kraftig snedvridning i resultatet (precis som brevenkäter numera är en i princip död metod).

Att bygga upp en panel på webben kan därför vara väl så rättvisande. Panelundersökningar har man för övrigt god erfarenhet av från undersökningsbranschen sedan länge.

Jag försökte skriva med ett enkelt bildspråk med det var tydligen för avancerat för dig. Jag delar inte din uppfattning om tillförlitligheten hos webbpaneler.
Dessutom så hävdar jag fortfarande att enstaka opinionsmätningar har ett mycket tveksamt värde. Till det kan tilläggas att det är oberoende av vilket eller vilka partier som går upp eller ned. Att sedan media drar sina egna slutsatser av dessa är bara för att sälja lösnummer. De har även en förmåga att dra slutsatser av resultat inom felmarginalen vilket är fullkomligt idiotisk.
Senast redigerad av Powergirl 2013-02-18 kl. 16:42.
2013-02-18, 16:40
Medlem
Citat:
Jag delar inte din uppfattning om tillförlitligheten hos webbpaneler.

Man hade ju kunnat tro att alla institut var tillräckligt professionella för att begagna sig av vederhäftig vetenskaplig metod. Men vad vet jag, vi SD-anhängare är ju inte direkt kända för vår analytiska förmåga eller höga bildningsnivå. När det gäller SD:s kommande uppgång i opinionen fick vi rätt, dock. Kanske lämnar underutvecklade intellekt mer utrymme åt adekvat tolkning av magkänsla?

Men deppa inte över att det går bra för oss. Vi Sverigedemokrater är sossar i grund och botten, precis som du. Vi har bara slopat ett par besinningslöst misslyckade politiska projekt medan vi ämnar fortsätta driva dem som faktiskt funkar.
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-02-18 kl. 16:43.
2013-02-18, 18:05
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jag försökte skriva med ett enkelt bildspråk med det var tydligen för avancerat för dig. Jag delar inte din uppfattning om tillförlitligheten hos webbpaneler.
Dessutom så hävdar jag fortfarande att enstaka opinionsmätningar har ett mycket tveksamt värde. Till det kan tilläggas att det är oberoende av vilket eller vilka partier som går upp eller ned. Att sedan media drar sina egna slutsatser av dessa är bara för att sälja lösnummer. De har även en förmåga att dra slutsatser av resultat inom felmarginalen vilket är fullkomligt idiotisk.

Så du försöker tala med "bönder på bönders vis" utan att själv riktigt förstå vad du talar om? Det kan aldrig sluta väl. Och det gjorde det ju inte heller.

Hur som helst, varför litar du mer på telefonundersökningar än på webbpaneler? Det skulle vara intressant om just du, som tydligen är så insatt i undersökningsmetodik, kan utveckla ditt resonemang en smula!
2013-02-18, 20:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Det kan det vara, om man kan kalibrera den emellanåt. Opinionsundersökningar avseende politiska preferenser för Sd (egentligen, alla nya partier) är särskilt svåra, eftersom det dels finns en tunn historik och dåligt med data om hur opinionen svänger och när den gör det, dels på grund av att facit kommer litet för sällan.

Men panelundersökningar på webben, i synnerhet självrekryterade paneler har en inbyggd bias som blir unik för i stort sett varje område. Till exempel kan man misstänka att den uppkopplade delen av samhället (generationen är fel ord här) ger svåra mätproblem, Karman kan ju lika väl vara en 59-årig landsortsbo i Hakkas likaväl som en metrosexuell Stureplansbimbo - opinionsinstitutet kan inte veta säkert något om sin panel som panelen inte valt att berätta. Att det handlar om push i stället för pull är helt klart. Nya felkällor, nya metoder, mätproblem och stor osäkerhet - gamla metoder tappar i värde (dynamik, omfång etc) och nya är okända och oprövade i kontexten "mäta politisk åskådning". Skall man hitta förklaringar till att företag som försöker allt de kan att ge "rätt svar" skiljer sig sinsemellan är det förmodligen där man hittar förklaringarna.
2013-02-28, 07:07
Medlem
Clodiuss avatar
Nya siffror från Novius;
http://www.expressen.se/nyheter/ny-toppmatning-for-akesson-och-sd/

Dystert för regeringen som med dessa siffror inte skulle kunna sitta kvar ens med stöd av SD. Nu kommer givetvis stödröster att rädda kvar åtminstone ett av centern och kd, men läget är inte bra iallfall. Taktiken att klaga på oppositionen istället för att prata in egen politik, och vägra att diskutera med socialdemokraterna verkar inte gå hem.

S går svagt framåt, vilket bör vara en besvikelse efter en offensiv period med många förslag.

kd har inte kunnat utnyttja centerns sammanbrott.
Senast redigerad av Clodius 2013-02-28 kl. 07:09.
2013-02-28, 09:56
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det kan man undra. Skulle kunna handla om näthatsdebatten. Anna Troberg gjorde ett grymt bra intryck i den och det kan ha gynnat PP. Sen kan Schymans F! ha attraherat en och annan i samma veva.

tror mer på PP då dom är aktuella igen både rättsligt ,och att regimen försöker dra in mer pengar till SR genaom tv licens på datorer.
2013-02-28, 09:58
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nya siffror från Novius;

Dystert för regeringen som med dessa siffror inte skulle kunna sitta kvar ens med stöd av SD. Nu kommer givetvis stödröster att rädda kvar åtminstone ett av centern och kd, men läget är inte bra iallfall. Taktiken att klaga på oppositionen istället för att prata in egen politik, och vägra att diskutera med socialdemokraterna verkar inte gå hem.

S går svagt framåt, vilket bör vara en besvikelse efter en offensiv period med många förslag.

kd har inte kunnat utnyttja centerns sammanbrott.

är lite förvånande att även folkpartiet verkar hålla på att braka igenom..
Vars går alla väljare egentligen?
2013-02-28, 10:43
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
är lite förvånande att även folkpartiet verkar hålla på att braka igenom..
Vars går alla väljare egentligen?

Ja FP verkar också sjunka i ganska många mätningar snart kanske de också är och dansar på den berömda 4%-spärren

Skulle dessa siffror stå sig till valet så blir det intressant och se om folk vågar stödrösta på C och KD med tanke på att risken är att de då kastar bort sina röster om inte dessa partier kommer över spärren.
2013-02-28, 10:49
Moderator
v50s avatar
Lägger upp novus senaste mätning för dem som inte vill gå in på expressens hemsida

S 31,9% (+0,4%)
V 6,6% (+1,1%)
MP 9,1% (-0,2%)

SD 10,2% (+0,8%)

M 29,1% (-0,6%)
FP 5,2% (-0,6%)
C 3,4% (-0,7%)
KD 3,5% (-0,3%)

S + V + MP 47,6% (+1,3%)
M + FP + C + KD 41,2% (-2,2%)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera