2011-11-13, 04:41
Medlem
Nortexiuss avatar
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tydligare-politik-juholts-nasta-tuffa-resa_6630944.svd

Sverigedemokraterna: 6,7 (+0,8)
Kristdemokraterna: 3,2% (-0,8)

Alliansen 49,3% (-0,7)

Rödgröna: 43,2% (+0,6)

SD har ökat i många mätningar den senaste tiden. Juholts senaste uttalanden om framtida debatter har inte hunnit sjunka in i opinionsmätningarna. Det som förvånar mig mest med den här mätningen är att Centern ökar, jag har inte sett de i media sen de valde partiledare så deras ökning är ett mysterium för mig.
Senast redigerad av Nortexius 2011-11-13 kl. 05:12.
2011-11-13, 09:25
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tydligare-politik-juholts-nasta-tuffa-resa_6630944.svd

Alliansen 49,3% (-0,7)

SD har ökat i många mätningar den senaste tiden. Juholts senaste uttalanden om framtida debatter har inte hunnit sjunka in i opinionsmätningarna. Det som förvånar mig mest med den här mätningen är att Centern ökar, jag har inte sett de i media sen de valde partiledare så deras ökning är ett mysterium för mig.

Är C;s ökning verklig eller bara spekulationspåslag från institutet. De kanske inte allt kan påvisa någon ökning i de svar de får men gör ett kvalificerat antagande och slänger på ett par procent så det ska se trovärdigare ut. Eller snarare vad de tror ser mer trovärdigt ut.
2011-11-13, 09:34
Medlem
Gizurs avatar
Enligt Sifo's siffror så sker merparten av förändringarna inom blocken. Så ur perspektivet att kunna skapa en regering var det inte så goda nyheter för Juholt.

Faktiskt skulle Alliansen, om detta var valresultat, kunna fortsätta regera som idag - trots att KD hamnar under spärren.

Nåväl, det är långt till nästa val. För Juholt är det viktigare att få upp sin egna förtroendesiffror än siffrorna för partiet, partisiffror kan svänga snabbt medan förtroende måste byggas upp och är svårare att påverka snabbt.
2011-11-13, 11:02
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius

Alliansen 49,3% (-0,7)

Varför redovisa ett rödgrönt samarbete när ett sådant inte existerar längre?
2011-11-13, 11:47
Medlem
eternussermos avatar
SvD/Sifos väljarbarometer i november, sorterad på storlek:

1 Moderaterna: 32,8%
2 Socialdemokraterna: 27,4%
3 Miljöpartiet: 10%
4 Centerpartiet: 6,7%
4 Sverigedemokraterna: 6,7%
6 Folkpartiet: 6,6%
7 Vänsterpartiet: 5,8%
8 Kristdemokraterna: 3,2%
9 Småpartier 1,0%

Alliansen 49,3%
Övriga partier 50,7%

Centerpartiet har en smekmånad, frågan är om det är en trend?
2011-11-13, 11:49
Medlem
Powergirls avatar
Skönt att väljarna börjar inse att Socialdemokratiska partiet är bra mycket hållfastare en ett mediadrev. Om ett par månader är vi tillbaka på rätt sida av 30%. Sedan börjar marschen mot ännu högre höjder och regeringsmakten.
2011-11-13, 11:59
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag har alltid tyckt att vi kan ge bort Skåne till Danmark. Nu fick jag ytterliggare ett argument. Skämt åsido, det bekräftar bara min bild av att SD är ett parti för inaveln på landsbygden i Skåne för i Malmö lär det finnas en annan bild.
Man kan ju lätt få den uppfattningen med tanke på att Malmö är ett tillhåll för vänsterfolk, men ändå fick SD 7,84% i Malmö kommun i det senaste riksdagsvalet. Med tanke på att nästan hälften av invånarna är invandrare så är resultatet högst intressant - t.o.m. en apa kan räkna ut på sin kulram att det var många etniska svenskar i kommunen som lade sin röst på partiet.

I kommunvalet blev man tredje största parti med 10,42% av rösterna. Ganska exakt dubbelt så stora som Vänsterpartiet.
Senast redigerad av knullklasson 2011-11-13 kl. 12:04.
2011-11-13, 12:28
Medlem
Bruksgasellens avatar
Citat:
Skönt att väljarna börjar inse att Socialdemokratiska partiet är bra mycket hållfastare en ett mediadrev. Om ett par månader är vi tillbaka på rätt sida av 30%. Sedan börjar marschen mot ännu högre höjder och regeringsmakten.

Sossarnas problem har börjat bra mycket tidigare än det senaste drevet mot Juholt. Tiden har runnit ut för att vara ett stort statsbärande parti som bärs fram av industrisamhällets arbetarklass. Motsättningen arbete-kapital ser väsentligt annorlunda ut idag än när partiets ideologiska grund formades. Det är här du har sossarnas problem och den egentliga orsaken till att sossarna ej kan komma tillbaka till det som en gång var. Marsch mot högre höjder och regeringsmakt är idag en illusion. Hur många av sossarnas kärnväljare är intresserade av kvoteringspolitik, HBTQ, kulturrelativism med mera? Hur många är intresserade av fri invandring, dramatiska energiprishöjningar, höjda skatter som vänstern och miljöpartiet förespråkar. Moderaterna behöver absolut ha en potent opposition, tyvärr kan dagens vilsna socialdemokrater ej ge dem det.
2011-11-13, 17:01
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Varför redovisa ett rödgrönt samarbete när ett sådant inte existerar längre?
Innan alliansen tog makten 2006 så regerade ju sossarna med stöd från MP och V. I dagsläget hade nog utgången varit någon liknande, det är inte samma sak som att bilda regering tillsammans. Kanske borde media byta namn i så fall, men för att förenkla så mycket som möjligt behåller man namnet, antagligen är det därför.
2011-11-13, 18:12
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Innan alliansen tog makten 2006 så regerade ju sossarna med stöd från MP och V. I dagsläget hade nog utgången varit någon liknande, det är inte samma sak som att bilda regering tillsammans. Kanske borde media byta namn i så fall, men för att förenkla så mycket som möjligt behåller man namnet, antagligen är det därför.

Inte ens Juholt i sina våtaste drömmar tror väl längre att han kan bilda en enpartiregering med enbart socialdemokrater, med diverse stödpartier. Det hör historien till.

Det blir intressant att se vilket regerinsalternativ som kommer presenteras mot Alliansen. Juholt var i efterhand kritisk till det rödgröna samarbetet, men han kommer ju själv vara tvungen att gå in i ett sådant samarbete inför valet 2014, om han vill bli statsminister.
2011-11-13, 18:35
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Jag har alltid tyckt att vi kan ge bort Skåne till Danmark. Nu fick jag ytterliggare ett argument. Skämt åsido, det bekräftar bara min bild av att SD är ett parti för inaveln på landsbygden i Skåne för i Malmö lär det finnas en annan bild.
Mig veterligen är Värmland Sveriges mest inavlade landskap och där säger siffrorna det mesta:
C 7,55% (bönder)
S 38,66% (inavel)

Dock kan de få hård konkurrens av hela Norrland som också är ett starkt S-fäste
2011-11-13, 19:27
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
MP var långt ifrån ett säkert stödparti. Det var hårda förhandlingar hela tiden och MP tjänade ganska många politiska poäng.

Ute i kommunerna så är ofta MP ett stödparti eller regerar ihop med alliansen. MP är verkligen på gränsen mella borgerlig och sossar. Men på FB, där verkligheten är påhittad, är MP kommunister.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in