2011-12-07, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P0872
Ang SCB partisympatiundersökning november.

C 5,5 (+1,0)
FP 5,6 (-0,4)
M 33,4 (+2,3)
KD 3,8 (±0,0)
S 27,7 (-6,3)
V 5,2 (+0,7)
MP 11,7 (+2,8)
SD 5,7 (±0,0)

Observera:

"Rödgröna" 44.6%
Alliansen 48.3%
SD 5.7%

Rättat
2011-12-07, 14:54
Medlem
schweizmodells avatar
Citat:
Ang SCB partisympatiundersökning november.

C 5,5 (+1,0)
FP 5,6 (-0,4)
M 33,4 (+2,3)
KD 3,8 (±0,0)
S 27,7 (-6,3)
V 5,2 (+0,7)
MP 11,7 (+2,8)
SD 5,7 (±0,0)

Observera:

"Rödgröna" 44.6%
Alliansen 44.5%
SD 5.7%
Då har SCB räknat fel:

- 48,4 % för alliansen
- 44,6 % för de rödgröna

Som kamrat 4% under alla år räddat V i riksdagen och därmed S vid makten gör de borgerliga med Kd, en självklar bedömning av SCB - ett förhållande som f.ö. är statistiskt belagt under årens lopp.
2011-12-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schweizmodell
Då har SCB räknat fel:

- 48,4 % för alliansen
- 44,6 % för de rödgröna

Som kamrat 4% under alla år räddat V i riksdagen och därmed S vid makten gör de borgerliga med Kd, en självklar bedömning av SCB - ett förhållande som f.ö. är statistiskt belagt under årens lopp.

Jag räknar inte med KD:s siffror eftersom dem enligt undersökningen hamnar under Riksdagspärren och det ger enligt denna undersökningen en väldigt knapp fördel för de Rödgröna 44,6% mot Alliansens 44.5%. Sen förstår jag att KD mycket väl kan klara sig på dryga 4% vid själva valet. Fast om dessa siffror från SCB skulle vara valresultat, så blir ju de "rödgröna" i övertag mot Alliansen eftersom KD då åker ut ur Riksdagen.
2011-12-07, 15:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fogel72
Det totala individbortfallet uppgår till 34,8 procent.

Av dessa har 13,9 procent ej anträffats (inkl. hemligt telefonnummer och saknar telefon), 3,7 procent varit alltför sjuka för att intervjuas samt 17,2 procent inte alls velat delta i intervjun.

Jag tycker det är ganska höga siffror. Hur brukar bortfallet vara?

Låter lite högt, men inte uppseendeväckande högt. Förmodligen har SCB modeller för att försöka hantera bortfallet. En metod man kan använda är att göra ett separat urval i bortfallet för att göra en "undersökning i undersökningen". På så sätt kan man försöka bedöma hur bortfallet påverkar slutresultatet.

Det finns säkert fler metoder som jag inte kommer ihåg på rak arm.
2011-12-07, 16:51
Medlem
schweizmodells avatar
Citat:
Jag räknar inte med KD:s siffror eftersom dem enligt undersökningen hamnar under Riksdagspärren och det ger enligt denna undersökningen en väldigt knapp fördel för de Rödgröna 44,6% mot Alliansens 44.5%. Sen förstår jag att KD mycket väl kan klara sig på dryga 4% vid själva valet. Fast om dessa siffror från SCB skulle vara valresultat, så blir ju de "rödgröna" i övertag mot Alliansen eftersom KD då åker ut ur Riksdagen.
Ett förhållande som många gånger inträffat, när S-regeringar valts, med V som stödparti (invalt i riksdagen genom kamrat fyra procent ur S-lägret).
2011-12-07, 17:04
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Låter lite högt, men inte uppseendeväckande högt. Förmodligen har SCB modeller för att försöka hantera bortfallet. En metod man kan använda är att göra ett separat urval i bortfallet för att göra en "undersökning i undersökningen". På så sätt kan man försöka bedöma hur bortfallet påverkar slutresultatet.

Det finns säkert fler metoder som jag inte kommer ihåg på rak arm.

var en intervju på tv med chefen för scb härom året och han var väldigt bekymrad över att gruppen som inte vill svara växer.
finns en välberättigad misstanke att den gruppen är rätt så homogen och har liknande åsikter,inkomster samt allmänt ointresse av politik samtidigt som utbildningsnivån är låg.
Stämmer det så kan man inte lita på scb,s uppgifter heller..
Undrar tex om den gruppen kanske ofta röstar på sd och sossarna?
2011-12-07, 17:14
Medlem
Fris avatar
Sossarna ligger bara ynkliga 3% under valresultatet. Måste anses vara normala svängningar för ett parti som ligger runt 30%. Juholts negativa effekt verkar vara överdriven. Sossarnas ras från 40-50%-nivån har ägt rum under lång tid och har djupare orsaker än de senaste par ledarnas beslut och uppträdande.
2011-12-07, 17:28
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Sossarna ligger bara ynkliga 3% under valresultatet. Måste anses vara normala svängningar för ett parti som ligger runt 30%. Juholts negativa effekt verkar vara överdriven. Sossarnas ras från 40-50%-nivån har ägt rum under lång tid och har djupare orsaker än de senaste par ledarnas beslut och uppträdande.
Äntligen en nykter kommentar!

En orsak till att S har lägre siffror nu mot förr är att det numera är 8 partier som ska dela på procenten mot 5 partier före -88 och 6 partier före -94. Det påverkar ju självklart.
2011-12-07, 18:16
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Bara och bara. Det var det sämsta valresultatet någonsin och det sämsta resultat i en SCB mätning. Men om S tycker att det är lungt så är det ok med mig.
2011-12-07, 18:37
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Äntligen en nykter kommentar!

En orsak till att S har lägre siffror nu mot förr är att det numera är 8 partier som ska dela på procenten mot 5 partier före -88 och 6 partier före -94. Det påverkar ju självklart.

Exakt! Inte för att jag sympatiserar med S på något sätt men allt undergångssnack i media är ju ett drev och jag förstår om de känner sig närmast utsatta för en komplott.

S borde dock ändå försöka hitta en bättre partiledare om de ska ha chans att roffa åt sig lite röster 2014. Juholt inger inte förtroende. Men de har en stabil bas bland väljarna för sin politik, det kan man ju inte hymla om direkt.

Undrar om han Waidelich skulle kunna tänka sig att kandidera?
2011-12-07, 19:40
Medlem
schweizmodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Exakt! Inte för att jag sympatiserar med S på något sätt men allt undergångssnack i media är ju ett drev och jag förstår om de känner sig närmast utsatta för en komplott.

S borde dock ändå försöka hitta en bättre partiledare om de ska ha chans att roffa åt sig lite röster 2014. Juholt inger inte förtroende. Men de har en stabil bas bland väljarna för sin politik, det kan man ju inte hymla om direkt.

Som statsminster?
2011-12-07, 20:37
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3

Jag tror att S redan har låga siffror som det är. Waidelich har ju varit med och dragit ner dom redan...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in