2012-12-16, 21:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Ganska små förändringar. Vänserblocket tappar något och SD ökar. Jag gissar att det inte så mycket är ett direkt flöde, som att det går "via" alliansen". Vänsterpartiet ökar - det är knappast p.g.a. av något utspel från detta parti, som att en del sossar blivit bevikna på de pragmatiska utspelen som socialdemokraterna gjort. Lite märkligt att socialdemokraterna inte tar ifrån alliansen tycker jag.
Om man förutsätter att både KD och centern klarar 4% spärren trotts alla svek de gjort mot sina kärnväljare, sp kommer resultatet vara att en något tilltufsad alliansregering sitter kvar, förutsatt att SD inte börjar utnyttja sin tungan på vågen ställning - och varför skulle man göra det, när man inte gjort det hittills?
Varför skulle ett parti som förespråkar hårdare regler för invandrig stödja en regering förbehållslöst som vill motsatsen?
Det SD har gjort de här 2 åren är att akta sig för att framstå som helt rabiata och omöjliga att ha göra med.
Om SD fördubblar sitt stöd så kommer det tvinga rikspolitiken i en ny riktning, eller så kommer 2018 års val leda till en ny fördubbling för SD.
2012-12-16, 21:44
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle ett parti som förespråkar hårdare regler för invandrig stödja en regering förbehållslöst som vill motsatsen?
Det SD har gjort de här 2 åren är att akta sig för att framstå som helt rabiata och omöjliga att ha göra med.
Om SD fördubblar sitt stöd så kommer det tvinga rikspolitiken i en ny riktning, eller så kommer 2018 års val leda till en ny fördubbling för SD.
Vad din fråga beträffar så skall du rikta den till SD. Jag har ingen aning faktiskt. Du tycks mena att SD om de stärkts i ett nytt val helt plötsligt skulle börja utnyttja sin tungan-på-vågen position - något de hittills inte gjort alls. Det är naturligtvis möjligt att du har rätt, och att det skulle förklarats av någonslags beräkning om trovärdighet. Själv har jag dock svårt att tro att det ligger till på det sättet. Jag tror att förklaringen är mycket enklare; SD är i grund och botten ett borgligt parti på högerkanten. Därför är det logiskt att man stödjer alliansen framför sossarna. Och om fler bland dem som inte är entusiastisk över regeringens politik, börjar hålla med mig om min analys, så skulle socialdemokraterna öka på sikt.
2012-12-16, 21:51
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Vad din fråga beträffar så skall du rikta den till SD. Jag har ingen aning faktiskt. Du tycks mena att SD om de stärkts i ett nytt val helt plötsligt skulle börja utnyttja sin tungan-på-vågen position - något de hittills inte gjort alls. Det är naturligtvis möjligt att du har rätt, och att det skulle förklarats av någonslags beräkning om trovärdighet. Själv har jag dock svårt att tro att det ligger till på det sättet. Jag tror att förklaringen är mycket enklare; SD är i grund och botten ett borgligt parti på högerkanten. Därför är det logiskt att man stödjer alliansen framför sossarna. Och om fler bland dem som inte är entusiastisk över regeringens politik, börjar hålla med mig om min analys, så skulle socialdemokraterna öka på sikt.

Men SD har ju inte stött Alliansen i allt..Dom har röstat som dom tycker bara. Och ja...om man bortser från vissa frågor som rör invandring och närliggande så tycker man lika i många frågor..Finns viktiga saker som dom röstat emot också...Dom stoppade det femte jobbskatteavdraget..tex.

Det finns ingen medveten strategi från SD att förbehållslöst stötta regeringen.
2012-12-16, 21:53
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Men SD har ju inte stött Alliansen i allt..Dom har röstat som dom tycker bara. Och ja...om man bortser från vissa frågor som rör invandring och närliggande så tycker man lika i många frågor..Finns saker som dom röstat emot också...Dom stoppade det femte jobbskatteavdraget..tex.

Det finns ingen medveten strategi från SD att förbehållslöst stötta regeringen.
Stoppade även socialförsäkringen så de har gett öppet stöd till sossarna i flera frågor. Tycker inte alls det är fel att räkna in dem i ett möjligt opinionsunderlag i block med S, minst lika rätt som att räkna in dem med alliansen.
2012-12-16, 21:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Regeringen har kunnat runda dem, så vad ska de eg göra och att lyfta in ett rödgrönt alternativ har man väl sett som ännu sämre.
2012-12-16, 22:00
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Stoppade även socialförsäkringen så de har gett öppet stöd till sossarna i flera frågor. Tycker inte alls det är fel att räkna in dem i ett möjligt opinionsunderlag i block med S, minst lika rätt som att räkna in dem med alliansen.

Absolut. Ville bara påpeka att det resonemang "Clodius" så gärna vill föra att SD skulle vara något sorts stödparti till regeringen...att det är helt felaktigt. Dom varken vill vara det eller agerar så fullt ut. Dom är ingen påtlitlig partner för Reinfelt...ja..dom är inte ens önskade att vara det..Regeringen säkrar ju hem med att krypa för MP (när det funkar) när dom verkligen vill ha igenom något. Det är så regeringsunderlaget ser ut denna mandatperiod...dvs Borgelig alliansregering som kryper inför MP.
2012-12-16, 22:30
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Regeringen har kunnat runda dem, så vad ska de eg göra och att lyfta in ett rödgrönt alternativ har man väl sett som ännu sämre.
Exakt! Och vad finns det för anledning att tro att de skulle agera annorlunda om alliansen blir lite mindre, och SD och sossarna lite större? Precis som du skriver, så föredrar nog SD en alliansregering framför en vänsterregering - men det innebär ju att om man vill få en ändring av politiken, så är en röst på SD i praktiken bortkastad.
2012-12-17, 00:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Exakt! Och vad finns det för anledning att tro att de skulle agera annorlunda om alliansen blir lite mindre, och SD och sossarna lite större? Precis som du skriver, så föredrar nog SD en alliansregering framför en vänsterregering - men det innebär ju att om man vill få en ändring av politiken, så är en röst på SD i praktiken bortkastad.
Fast blir SD större än Mp så kan man inte runda SD utan att tappa ansiktet, redan uppgöreslen med Mp har skadat alliansens trovärdighet.
Om SD fördubblas mellan 2010 och 2014 vad tror du händer 2018?
Tror du att M kommer att låta sig slaktas? vilket blir fallet med dagens strutspolitik?
2012-12-17, 00:41
Avslutad
Citat:

Lika bortkastad som en röst på S eller MP är, med tanke på att man röstar med regeringen ungefär lika ofta. Sen ska man heller inte glömma att regeringen frekvent låter bli att bifalla sina egna förslag då de inte ser ut att gå igenom, för att snygga till statistiken.
Senast redigerad av knaz_mongo 2012-12-17 kl. 00:45.
2012-12-17, 06:58
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo
Lika bortkastad som en röst på S eller MP är, med tanke på att man röstar med regeringen ungefär lika ofta. Sen ska man heller inte glömma att regeringen frekvent låter bli att bifalla sina egna förslag då de inte ser ut att gå igenom, för att snygga till statistiken.
Skillnaden är ju att om man röstar s så röstar man för en ny regering, och det är Clodius fromma förhoppning att en ny regering innebär en ny politik, men som oppinionsläget verkar vara känns det inte hoppfullt.
2012-12-17, 09:06
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo

Ja..Alltså det är ju mycket därför Regeringen aklagas för passivitet denna mandatperiod. Dom lägger helt enkelt nästan bara fram förslag som dom tror att dom kan få igenom, mest med hjälp av MP eller S...Självklart har dom då ett begränsat manöverutrymme.

Men till syvende och sist så det deras egna och då Reinfelts ansvar...dom har valt att ha det så enbart för att kunna klamra sig fast vid makten samtidigt som man inte har något som helst samarbete med SD.
2012-12-17, 09:43
Medlem
FP backar 1,4% i UM, ett trendbrott. Att skicka ut Bagdad Bob Ullenhag på lögnturné samtidigt som det kommer rapporter om att skolresultaten suger kostar tydligen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in